Г-н Каримански, мандатът на управителя на БНБ Димитър Радев изтече на 15 юли. Защо някои от политическите сили обвързаха съществуването на редовно правителство с избора на нов шеф на Централната ни банка?
– Непонятно ми е.
Каква връзка би могло да има?
– Ще ви кажа кое е притеснителното лично за мен. Ако има такова обвързване, то тогава ние, най-малкото, не гарантираме независимостта на Централната ни банка. А конвергентният доклад на Европейската централна банка набляга именно на нея и казва, че Българската народна банка трябва да бъде абсолютно независима. Ето защо такова обвързване – на правителство, което е политически кабинет, с една Централна банка като разменна монета, би било най-малко притеснително. Не седи сериозно за независим орган, какъвто БНБ наистина трябва да е.
Вие, като експерт, практик и специалист в областта на финансите, каква оценка давате на сегашното и все още съществуващото ръководство на БНБ? Справи ли се то в мандата си със своите задачи?
– Не съм готов да дам такава оценка, защото е необходимо да видим всичко онова, което е ставало вътре в банката, и да имаме повече информация за процесите, които са протекли от гледна точка на отделните три стълба в БНБ – управление „Банково“, управление „Емисионно“ и управление „Банков надзор“. Но като цяло аз лично ще изкажа няколко много притеснителни момента в това управление.
Първото е това, че от страна на управление „Банково“ Централната ни банка последна създаде условия за внедряването на SEPA (Единна зона за плащания в евро) системата за незабавните плащания.
Второто нещо е, че ние имаме привидно изпълнени изискванията по Европейската платежна директива и нейната промяна като втора директива. Имаме привидно изпълнени изискванията за създаване на приложен комуникационен интерфейс, с който всички онези финансово-технологични компании и компании, които искат да оперират с електронни пари, могат да достъпват банките и да изпълнят условията, които директивата изисква. Този протокол в момента не работи. Вие може да попитате за пример. Такава е една от компаниите, които в момента предоставят такъв тип услуги RE Solutions или Paysera. Всички тези компании имат проблеми с достъпването през публичните – така обявени интерфейсни връзки – към търговските банки.
А пък притеснителното от „Банков надзор“ е как и по какъв начин всички онези инспекции, които се извършваха – примерно на Банката за развитие – ще вземем нея, защото тя е много публична тема и докосва може би всеки един от данъкоплатците. Защо всички онези инспекции, които колегите са провели в Банката за развитие, не бяха взети под внимание, когато се обсъждаше по какъв начин ще бъде реализиран целият онзи надзор от страна на БНБ към фирми, които след това попаднаха в списъка „Магнитски“?
Защо не излязоха със становище, когато излезе списъкът „Магнитски“? Защо се наложи онзи ден в парламента да бъде поканен гуверньора, за да обясни какво отражение би имал целият този списък „Магнитски“ върху банките?
А те се оказаха едни 28 милиона.
– Точно така. Ако една съвременна Централна банка е отворена към населението, каквато смятам, че нашата банка би трябвало да бъде, е добре наистина по един достъпен начин да обясни навреме подобно нещо.
Но да се върнем на ББР…
– Да не говорим за притеснителното назначаване на новите управители и на „Надзорен съвет“ на ББР в момента. Защото стана някак-си изведнъж и ние не получихме достатъчно информация. Някои от сроковете бяха по някакъв начин съкратени и т.н. Това беше наистина нещо, което можеше да бъде доста по-публично, имайки предвид правителството и министъра на икономиката – като принципал – които също искаха всичко да е достатъчно прозрачно.
Това отлагане на процедурата не е ли с цел именно да се запази досегашният управител и той да получи следващ, втори мандат?
– На това не мога да отговоря.
При едни други политически условия?
– Ако той има желание да се кандидатира най-вероятно при нова процедура, която ще се отвори, той може да го направи.
Появиха ли се реални кандидати? Номинирани ли бяха?
– Няма как да се появят реални кандидати. И ще ви кажа защо.
Не се влезе в срока ли?
– Първо не се приеха правилата. Тоест – първо е необходимо да се приемат процедурните правила и след като те се уточнят, тогава вече започва период, в който кандидатите да се появят, както казвате вие.
Но във всеки бранш се знае горе-долу кои са евентуалните и потенциалните кандидати. Между другото, вас също ви бяха включили като кандидат № 1 – това са вече по-скоро политически котерии.
– Това е въпрос на решение на всяка една парламентарна група. В правилата така бяхме структурирали нещата, че всяка една парламентарна група да може да излъчи кандидат и то по решение на парламентарната група. Аз мога да кажа смело за нашата парламентарна група, че не сме имали заседание, на което да имаме такова решение. Това че се спрягат имена – може би е плод на кулоарните и неформалните разговори. Но пък от друга страна е добре отделните сектори – имам предвид банковия сектор като цяло или финансовия сектор или новия финтех сектор, да разпознават профила на следващия гуверньор.
Да, в областта на финансите предвидимостта е много важен фактор.
– Точно така и именно предвидимостта и начинът, по който ще се осъществява тя в процеса, е основата на това да имаме стабилно и устойчиво управление в целия банков и финансов сектор. Но също така да не забравяме, че не бива някой да смята в целия този сектор, че като коефициент има по-приоритетна и по-голяма тежест от друг. Какво имам предвид? Никак не е за подценяваме какво смятат във финансово-технологичния свят, финансово-технологичните компании, които виждаме, че напоследък привличат достатъчно много клиенти. И така новите поколения, които в момента вече са трудово заети, те имат намерение да ползват именно такъв тип финансово-технологични компании.
Теоретично погледнато това ръководство на БНБ може да остане без санкция, без ново преизбиране чак до края на годината?
– Възможно е, да.
Това добре ли е или не е добре?
– Пак казвам – от гледна точка на това да знаем каква политика ще се осъществява. Защото в процедурните правила, които ние искахме да предложим, ясно е записано, че така, както и в предишното – в 43-тото Народно събрание е избран г-н Радев и всички подуправители, и тогава е било записано, че трябва да бъде представена концепция. А концепцията може би се базира на един добре разработен стратегически план. И когато имаме концепция, изведена от стратегически план, то е ясна политиката, която ще осъществява съответната централна банка.
Имаше политически спекулации – без тях естествено не може, че всъщност партия „Има такъв народ“ иска чрез избора в БНБ – евентуално във ваше лице – да обхване този пост като единствено стъпало от политическата ситуация, в която е попаднала. Защото ИТН никъде другаде няма управленски постове, които да е завзела.
– Мисля, че ние разсеяхме това подозрение. Първо, виждате, че ако не влязат правилата, ние не бихме ги предложили повече в този парламент. Просто искахме да има някаква предсказуемост. Следващото нещо е, че за ИТН е много по-важно каква политика и в каква посока ще тръгне страната. Тя, естествено, ще е свързана с еврозоната, с Европейската комисия, с Плана за възстановяване и устойчивост и всичко онова, което може да бъде като един стратегически поглед към „Програма 2030“.