Критиките за дейността на държавната Българска банка за развитие вече трудно могат да бъдат определени като голословни и несъдържателни, защото писаното през годините за проблемите в управлението и липсата на контрол от страна на държавата най-сетне получи институционално потвърждение. На 30 август Сметната палата публикува специфичен доклад за дейността на министъра на икономиката в периода 2018-2019 година. Голяма част от него бе посветен на неефективния контрол, който Министерството на икономиката като принципал на ББР, е осъществявал в банката.
Европейската комисия предлага да бъде въведен лимит за плащане в брой до 10 000 евро, като ограничението бъде валидно за целия Европейски съюз. Идеята е свързана с борбата срещу прането на пари, се казва в съобщение на ЕК. Прането на пари и финансирането на тероризъм са сериозна заплаха за икономиката и финансовата система на Евросъюза, както и за сигурността на гражданите, отбелязва комисията. По оценка на Европол около 1% от годишния БВП на ЕС е въвлечен в подозрителна финансова дейност.
Комисията "Росенец" е на път да се превърне в поредното фиаско
Вместо третият проучвателен мандат да бъде върнат и 46-о Народно събрание, превърнало се в един от символите за падението на тази институция, да бъде разпуснато, народните представители продължават да имитират законодателна дейност. Подчинявайки все по-откровено и по-демонстративно посланията и действията си на предстоящите парламентарни и президентски избори. Безспорна илюстрация на това е екзотичната идея почетният председател на Движението за права и свободи Ахмед Доган да бъде привикан на "спявка" във Временната парламентарна комисия "Росенец".
Напоследък в българската политика все по-често употребяват израза “червени линии”. Това ново езиково явление е пореден продукт на вноса на модни образци, но не е резултат само на елементарно подражателство. През последните 20 години публичният ни живот се характеризира с токсично високи нива на лицемерие, безпринципност, властови пазарлъци и сделки, изразяващи се включително в най-причудливи коалиции. Стана “нормално” явление политици и партии, довчера наричали се с най-грозни епитети, да се прегърнат в здрав съюз (в името на властта, разбира се).
През последните 12 години българското общество е особено чувствително към качеството на строително-ремонтните дейности по републиканската пътна мрежа. Напълно логично. Първо, упоритото натрапваната от ГЕРБ информация за успехите на пътното строителство кара все повече българи да бъдат негативно настроени на фона на мрачни статистики за обедняване на населението и краха на ключови сфери като здравеопазване, образование и др. И второ – видно е, че рекламираните новопостроени и обновени пътни участъци често са с ниско качество и скоро след пускането им се налага да бъдат наново ремонтирани.
Една тема превъзбужда въображението на анализатори и избиратели през последните седмици – ще правят ли политическа партия най-популярните министри от служебното правителство Кирил Петков и Асен Василев? Първи тази муха пуснаха един-двама политически шамани, които от 30 години не слизат от телевизионните екрани, облъчвайки съзнанието на наивния електорат. През цялото това време те доказаха, че безпогрешно се ориентират при промяна на посоката на политическите ветрове и винаги успяват предварително да заемат правилната позиция.
Притеснителното от "Банков надзор" е как и по какъв начин всички онези инспекции, които се извършваха – примерно на Банката за развитие – ще вземем нея, защото тя е много публична тема и докосва може би всеки един от данъкоплатците. Защо всички онези инспекции, които колегите са провели в Банката за развитие, не бяха взети под внимание, когато се обсъждаше по какъв начин ще бъде реализиран целият онзи надзор от страна на БНБ към фирми, които след това попаднаха в списъка "Магнитски"? Защо не излязоха със становище, когато излезе списъкът "Магнитски"? Защо се наложи онзи ден в парламента да бъде поканен гуверньорът, за да обясни какво отражение би имал целият този списък "Магнитски" върху банките? Любомир Каримански пред БАНКЕРЪ.
От 2-3 години в парламента не е обсъждан нито един наш доклад!
Години наред България бяга от отговорност и не иска да въведе стандартите за добро корпоративно управление в публичните предприятия. Съществуват насоки за работа на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие(ОИСР), които описват подробно тези стандарти и всяка уважаваща себе си компания – особено, когато е с държавно участие – би трябвало да ги прилага. Първата стъпка в тази посока беше направена със Закона за публичните предприятия (ЗПП). Заедно с другото, там е указано, че за едно публично предприятие е важно не толкова търговското ориентиране към максимални печалби, колкото задоволяването на обществени потребности. Председателят на Сметната палата Цветан Цветков пред БАНКЕРЪ.
Всеки, който е против корупцията и мафията, е наш съмишленик
Въпросът за коалициите има два аспекта. Единият е принципният – че коалицията е добър европейски начин за управление. Но пък в България коалициите получиха лошо име най-вече заради скритата им част – ГЕРБ направи коалиция с Реформаторския блок, но в същото време управляваше с ДПС. Добре направената коалиция води до взаимен вътрешен контрол. Извън коалиционните, не съществуват други реални форми на управление. Другото е тотално задкулисие. Очаквам следващите избори да отрезвят политиците, които нямат ясна стратегия и губят времето на останалите. Мартин Димитров пред БАНКЕРЪ.