Да откраднеш луксозно возило в днешно време се оказва сравнително лесно. Достатъчно е буксата на колата да се свърже с компютъра на крадеца, който влиза в защитата на автомобила и за минути генерира „ключ”. С него не само се отварят вратите, но и се запалва двигателя на колата. Все едно се борави с оригинално дистанционно и имобилайзер. Това се случва от няколко месеца насам.
Крадат се предимно нови коли на стойност над 60 000 лв., оплакват се застрахователи. Кражбите зачестяват. Отнемат се средно по 3 коли на ден. Статистиката сочи, че от началото на годината едва 16 на сто от откраднатите коли са намерени и върнати на собствениците им.
„Имаме скок на платените обезщетения. Видяхме се принудени да изменим защитата на колите като въведем аналогов елемент, който да обезсили мощния компютър. Предупредихме нашите клиенти със застрашени коли, да отидат до техническите пунктове на фирмите, с които работим, за да се моделира по нов начин защитата им. Всичко това е за наша сметка, клиентите не плащат нищо”.
За това информираха „БАНКЕРЪ” притеснени застрахователи.
След подмяната се издава констативен протокол, който трябва да се пази от собственика на возилото.
Явно, че когато има добра плячка,
строгото законодателство не притеснява автоджамбазите.
А санкцията е от 1 до 10 години затвор. Преди две години в Наказателния кодекс (НК) бе дописан нов квалифициран състав на кражба – когато предметът ѝ е моторно превозно средство. Текстовете включват също "приготовлението към кражба на автомобил" да се наказва като самостоятелно престъпление. С измененията отпадна възможността за налагане на алтернативното наказание "глоба" в случаите на "противозаконно проникване в чужда кола".
Потърпевши граждани обаче казват, че собствениците на откраднати автомобили, които впоследствие бъдат открити, не могат да ги ползват 18 месеца поради лоша комуникация между правоохранителните институции. Колата е необходима на следствените органи като веществено доказателство. Най-тежко се отразява това на хората, взели коли на лизинг, които през това време трябва да плащат вноските си редовно.
Ето какво разказва потърпевш: „На мен ми откраднаха почти нова, 3-годишна кола. Намериха я след по-малко от месец с изрязан номер на рамата – просто с флекс. Прокуратурата ми я върна с много мъки, но КАТ отказа нова регистрация. Накрая продадох тригодишна кола за скрап и си купих нова. Нямах време да се боря с българската бюрокрация, мъките с която са нескончаеми. Години по-късно ме потърсиха – искаха да плащам данък за откраднатата кола”.
Въпреки законовата промяна от зимата на 2018-а, и досега има съдебната практика, при която кражбата на кола е недоказуема. Като заловят някой в чужда кола, той казва аз не крада, само временно, да се повозя или да се стопля или няма къде да спя.
Това беше
огромна дупка в закона,
който припокриваше кражба на кола и отнемане на кола. Юристите твърдяха, че кражбата на кола е престъпление по чл. 194 от НК, а противозаконното отнемане на кола е престъпление по чл. 346 от Наказателния кодекс. Погледнато обективно разлика няма, защото и за двете престъпления изпълнителното деяние е противозаконно.
Различието е в субективната страна. При кражбата виновният има намерение да присвои вещта, т.е. да я третира като своя собствена като упражнява в пълен обем правото си на собственост с неговите три правомощия – владение, ползване и разпореждане. А при отнемането по чл.346 НК той има намерение само да ползва колата.
Как да защитим интересите си?
Застраховката GAP (от англ. Guaranteed Asset Protection) предпазва от последиците, причинени от финансови загуби. Това може да се случи, когато превозното средство бъде откраднато или застрахователната компания определи повредата като тотална щета в резултат на ПТП, наводнение, пожар или други събития. В такива ситуации GAP застраховката може да допълни обезщетението, изплатено от основния застраховател (автокаско).
Сумата от двете компенсации позволява да се получи компенсация до първоначалната цена, за която е закупен автомобилът, или да помогне за разходите по подмяна на автомобила или при разплащането на споразумението за финансиране. С други думи, GAP застраховката може да осигури допълнителна финансова сигурност в ситуация, при която стойността на превозното средство се урежда като тотална щета. Застрахователят не поправя или подменя автомобила, а изплаща актуалната за този момент пазарна стойност на автомобила.
Покритието GAP и причината, поради която автомобилните собственици се възползват от нея, се свеждат до няколко фактора:
• Новозакупеното превозно средство губи стойността си, най-вече през първите години от използването му.
• Превозното средство може да стане жертва на ПТП, пожар, наводнение или кражба. Ако това се случи, основният застраховател може да класифицира автомобила като пълна загуба и да реши, че ремонтът му е икономически неизгоден, а след това да бъде признато обезщетение за пълна загуба. За съжаление, тази компенсация може да покрие единствено пазарната стойност на превозното средство в деня на повредата.
• Изчисляването на сумата и изплащането на база „пазарна стойност“ може да не са достатъчни за закупуване на превозно средство със същия стандарт, както при първото му придобиване. Също така може да не е достатъчно за уреждане на финансовото задължение по договора за лизинг или заем, които са свързани с него.
Пример
Автомобилът е закупен за 130 000 лева. Преди изтичане на третата година от използването му автомобилът е откраднат. Застрахователната компания смята събитието за пълна загуба. Определеното обезщетение се явява пазарната стойност на откраднатото превозно средство към датата на инцидента.
През това времето, когато превозното средство обаче е било ползвано, то вече е загубило повече от половината от стойността си. Така че обезщетението, изплатено от основния застраховател, ще възлезе приблизително на 63 000 лева. Как се "стопиха" останалите 67 000 лева?
GAP застраховката покрива разликата между фактурната стойност на автомобила към датата на покупката и компенсацията от основната застрахователна компания. Благодарение на полицата GAP, пострадалият получава „допълнителните“, въз основа на примера по-горе, 67 000 лева, което е вид „изравняване“ към стойността, за която е закупено превозното средство.
У нac крaдцитe прeдпoчитaт гeрмaнcкитe прeмиум мaрки, кaтo нa първa пoзиция e Mеrсеdеs-Bеnz.
В тoп 7 на най-крадените автомобили зaбeлязвaмe caмo eднa япoнcкa мaркa – Tоyоtа. Чeшкaтa Skоdа, зaeднo cъc VW дoпълвaт трoйкaтa oт мacoви и пo-eвтини кoли, кoитo ca прeдпoчитaнe oт крaдцитe.
Ето и клacaциятa:
7. Tоyоtа
6. BMW
5. Skоdа
4. Pоrsсhе
3. Vоlkswаgеn
2. Аudi
1. Mеrсеdеs-Bеnz