Близо един милиард евро са изгубили авторите на музика, сочи доклад за 2020 г. на Световната организация на дружествата на композитори и автори – CISAC. От организацията отбелязват, че в световен план има спад от 10.7% на събраните авторски възнаграждения за музика.
Това връща събраните авторски възнаграждения за музика на нивата отпреди 2017 г., като през 2020 г. те възлизат на 8.12 млрд. евро, а предишната година (2019 г.) са били в размер на 9.17 млрд. евро.
Тези данни са от Доклад за глобалните приходи от авторски възнаграждения през 2020 година на Световната организация на дружествата на композитори и автори – CISAC, който е публикуван днес (27 октомври).
От CISAC обясняват спада в музикалния сектор с ограничаването на публичното изпълнение на музика заради пандемията.
Авторските възнаграждения от изпълненията на живо са спаднали с 45.2% заради рестрикциите, наложени заради COVID-кризата. В такава изънредна ситуация основните приходи за авторите на музика са от телевизионно и радио излъчване, от препредаване чрез кабелните, сателитни и IPTV оператори. Прави впечатление, че и там приходите са намалели с 4.4% спрямо събраните възнаграждения през 2019 година. Причината е, че все повече хора предпочитат да слушат музика не от радиото или телевизора си, а от компютъра или телефона. Това обяснява защо приходите от дигиталния сектор са нараснали заедно със засиленото потребление на стрийминга, като през 2020 г. те са се увеличили с 16.2%, достигайки 2.4 млрд. евро.
Нова тенденция е, че за първи път приходите от дигиталния сектор изпреварват тези от сектора на публичното изпълнение на музика, с което са се превърнали във втория по големина източник на приходи за авторите. Това отбелязват от българското дружество на композиторите и авторите у нас – "Музикаутор".
Въпреки това от "Музикаутор" посочват, че тези приходи все още не компенсират справедливо авторите за реалното потребление на тяхната музика в интернет. Това е така, защото, от една страна, рекламодателите все повече насочват ресурси за промотиране на своите стоки и услуги в дигиталното пространство, а от друга – музикалното съдържание нараства прогресивно в интернет.
Все пак от "Музикаутор" отчитат, че се наблюдава положителна тенденция – дигиталните платформи се стремят да увеличават дела на възнагражденията за авторите в рамките на общия микс за всички правоносители.
От доклада на CISAC, в който освен "Музикаутор" членува и "Филмаутор", става ясно още и че през 2020 г. събраните авторски възнаграждения от България (общо за български и чужд музикален и филмов репертоар) представляват 0.008% от нейния Брутен вътрешен продукт, докато средният процент за света е 0.013%. С това страната ни се нарежда на 50-то място сред всички наблюдавани от CISAC държави.