След като бяха изправени на нокти от фишинг посегателствата и непрекъснато предупреждават за това клиентите си, борбата на банките продължи на друго ниво. Повечето реагираха на хакерските атаки срещу сигурността и създадоха платформи на сайтовете си за превенция на опасността.
Годишната кампания за повишаване на осведомеността относно киберсигурността се координира от Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност (ENISA) и се подпомага от Европейската комисия, държавите – членки на ЕС, Европол, Европейската централна банка, държавите от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и над 300 партньори от публичния и частния сектор.
Октомври е Европейският месец на киберсигурността (ECSM), който се провежда за девета поредна година от Европейския съюз с цел популяризиране на сигурността в интернет сред гражданите.
Заместник-председателят на Комисията Маргаритис Схинас, който отговаря за утвърждаването на европейския начин на живот, заяви: "Кибератаките излагат на риск нашите предприятия, нашата инфраструктура от критично значение, нашите данни, функционирането на нашите демокрации”.
Киберпрестъпниците се възползват от най-малката уязвимост в нашата цифрова среда. Кампанията „Европейски месец на киберсигурността“ има за цел да помогне на всеки да придобие необходимите умения, за да защити себе си и нашия начин на живот от киберзаплахи. Тази година мотото на кампанията "Think Before U Click" („Помисли, преди да кликнеш)“ е по-актуално от всякога.
Всяка година през целия месец октомври ECSM обединява граждани на ЕС, държави членки, Европейската комисия, органи на ЕС и правителствени организации, частния сектор и академичните среди с цел насърчаване на здравословни навици в областта на киберсигурността под мотото „Think Before U Click“ (Помисли, преди да щракнеш).
Тази година вниманието е насочено към
две теми, свързани с киберсигурността,
които ще помогнат на гражданите на ЕС да разпознават киберзаплахите и да се подготвят за тях. Първата тема е съсредоточена върху направлението „Киберсигурност у дома“ и включва съвети за сигурност в кибернетичното пространство при извършването на онлайн трансакции, комуникиране, работа или обучение онлайн. Ще бъдат предоставени съвети за добра киберхигиена при ежедневните онлайн дейности.
Втората тема е свързана с насоки за „първа помощ“ за това какво да се прави в случай на киберинцидент.
Най-мощната контраатака срещу незаконните виртуални посегателства направи Обединена българска банка (ОББ), част от белгийската финансова група KBC, която разработи платформа за информираност по въпросите на онлайн сигурността – CyberStudy (https://cyberstudy.ubb.bg). Сайтът има за цел да даде полезна, подробна и практична информация със съвети за интернет безопасност на широката аудитория.
Платформата стартира с теми като сигурност на паролите ни; банка в телефона ни – настройки за сигурност; онлайн банкиране през публични мрежи; сигурност при онлайн пазаруване; съмнителни съобщения при онлайн комуникация; кражба на самоличност в онлайн пространството.
„Всеки може да стане жертва на киберизмама както в работна среда, така и в личния си живот, затова и всеки трябва да е наясно с рисковете и с практическите начини, по които можем да защитим себе си и компанията, в която работим“, коментира старта на платформата на Питър Рубен, главен изпълнителен директор на ОББ.
Информацията в специално разработената интернет страница е поднесена под формата на увлекателни материали и има за цел да бъде в помощ и подкрепа на всички ползватели на онлайн финансови и други услуги. Потенциалните рискове, които съществуват в дигиталното пространство, както и начините за онлайн защита, са събрани на едно място в платформата CyberStudy на ОББ.
Райфайзенанк България също отдели специално място на сайта си и разпечата специални листовки с предупреждения до клиентите си.
„Молим за твоето повишено внимание при телефонни обаждания от лица, които се представят за служители на Райфайзенбанк”, пише на сайта на банката. Тези лица приканват клиентите да предоставят данни за потребителско име и парола за електронното банкиране, друга информация за използваните от тях банкови продукти или да инсталират софтуер от трети страни. „Не следвай подобни инструкции и не разкривай информацията, искана от теб по телефон или е-мейл”, предупреждават от трезора.
Едни от
най-честите измами в Интернет са фишинг е-мейлите.
„Банката никога няма да те накара да споделяш или обновяваш чувствителна информация (парола за онлайн банкиране или данни за твоята карта)”, казват от Райфайзенбанк..
И съветват: „Провери граматиката и правописа на съобщението и го сравни с други е-мейли от банката. Отдели време на е-мейла и ако той създава чувство за спешност, не следвай инструкциите. Не кликай върху приложения линк и не изтегляй прикачения файл. Винаги въвеждай ръчно адреса в браузъра си: rbb.bg или online.rbb.bg. Обновявай редовно софтуера си както на браузъра, така и на операционната система на устройството ти, за да работят всички защити. Провери сайта на банката или се свържи с контактния център, ако имаш съмнения.
Публикувани са и съвети за сигурност
при използване на твоята карта и ПИН на банкомат,
при покупка от търговски обект или покупка по интернет. „Пази картата си от повреждане. Не предоставяй картата си на трети лица. Сменяй периодично своя ПИН на банкомат. Запомни своя ПИН, не го записвай под каквато и да е форма”
От банката съветват още: ”Активирай услугата Известяване, с която ще получаваш електронно известие (SMS, е-мейл или друг вид) при всеки опит за използване картата. Обади се незабавно в банката при изгубване или открадване на картата. Проверявай редовно транзакциите с твоята карта и се обръщай незабавно към банката, ако нещо те притеснява по отношение на транзакция."
Отделни съвети има и към клиентите, при използване на банкомат.
„Не използвай банкомати, поставени на слабо осветени и скрити места. Огледай банкомата – ако изглежда нетипично, използвай друго устройство. Приготви предварително картата си. Увери се, че никой не може да види твоя ПИН при въвеждане, като прикриваш клавиатурата с ръка. Ако картата ти е задържана от банкомат, незабавно уведоми банката и не се доверявай на други лица, предлагащи помощта си в такъв случай."
При покупка от търговски обект
също има „златни правила”.
„Пазарувай с карта в търговски обекти с добра репутация. Не оставяй без надзор картата си при извършване на плащане – ако ПОС терминалът е безконтактен, сам допри картата си до него при плащане. Увери се, че никой не може да види твоя ПИН при въвеждане. Увери се, че имаш подпис върху панела за подпис на гърба на картата. Проверявай сумата върху ПОС разписката. Съхранявай разписките от извършените транзакции.
Особени опасности има и при покупка по интернет. „Пазарувай само при търговци с добра репутация. Бъди внимателен, когато предоставяш данните за картата – номер, валидност, както и лични данни. Никога не предоставяй данни за картата си, ако не правиш поръчка за стоки и услуги. В никакъв случай не предоставяй своя ПИН – той не е необходим за извършване на транзакция по интернет”.
„Защити своята електронна поща
– не изпращай данни за картата си, както и друга финансова информация по електронна поща”, пишат още от Райфайзенбанк. Никога не отговаряй на запитвания, получени по електронна поща, относно данни за твоята карта и друга финансова информация. Банките, Visa или Mastercard никога не изискват подобна информация от картодържателите по електронна поща”.