Транспортен коридор номер 8 е абсолютен приоритет за България. Това каза днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев, който заедно с министрите на транспорта на Република Албания Белинда Балуку и Република Северна Македония Благой Бочварски подписа Меморандум за сътрудничество в изграждането на устойчива инфраструктура по протежението на Коридор 8.
Министър Алексиев определи днешния ден като значим ден и за региона, и за нашето сътрудничество със Западните Балкани.
Подписахме меморандума с ясни ангажименти коя държава по кои инфраструктурни проекти трябва да работи и по кои връзки, за да може в едно обозримо бъдеще да имаме завършен и работещ по европейски стандарти Коридор номер 8, защото смятаме, че това е един много важен от стратегическа гледна точка проект за интересите на трите страни на региона, каза министър Алексиев.
Транспортният министър информира още, че с колегите си от Албания и Република Северна Македония са се разбрали и за общи действия по промотирането. "Ще го разглеждаме като общ проект заедно с цялата инфраструктура – пристанищна, железопътна и автомобилна, терминална, който след време да оперира с единни параметри и да дава много добра транспортна свързаност, ефективна транспортна услуга и свързаност между Адриатическо и Черно море, както и всички градове и икономически региони по протежение на коридора.
Христо Алексиев каза, че България започва изграждането на липсващите връзки по коридора и в тази връзка следващата седмица се пуска търгът за отсечката Перник – Радомир, а връзката Радомир – Гюешево се подготвя в момента. Следващата година МТИТС ще обяви процедура за строителство на връзката от Радомир до Гюешево. Тези проекти са заложени и като приоритети в новата оперативна програма, която вече се нарича "Транспортна свързаност".
Това, което България предстои да приключи по коридор № 8, е основно връзката София – Перник – Радомир, Радомир – Гюешево и общият граничен тунел. Следващата седмица ще се обяви търгът за строителство на железния път и сигнализацията по трасето София – Радомир. По цялото протежение на коридора имаме сключени договори, уточни министърът. Като цяло тези проекти са включени в "Транспортна свързаност" и са приоритетни проекти, каза той.
По думите на албанския министър на транспорта Белинда Балуку този меморандум е много важен за развитието на региона като цяло, за връзката на трите страни с Италия и цяла Европа. Обърнахме специално внимание на Зелената сделка на ЕС и усилията ни ще са насочени в тази посока. За Албания този проект е много важен – за развитието на туризма, на търговията, на връзките между хората, отбеляза министър Балуку.
Към това мнение се присъедини и министърът на Република Северна Македония Благой Бочварски, който изтъкна, че като страна кандидат за член на ЕС е изключително заинтересована от изграждането на този паневропейски коридор, за транзита между държавите, за бързото придвижване на хора, стоки и услуги. Бочварски каза, че планираната от Република Северна Македония инвестиция само за жп инфраструктурата по коридора е за над 1 млрд. евро. Той смята, че до края на годината ще бъде пусната процедурата по първите два лота на жп връзката с България. Тя ще започне в началото на 2022 г. и нейната инвестиция е за 200 млн. евро. Третата степен на изграждането е от Крива Паланка до границата с България и намеренията са скоро да започне работа съвместно с българското правителство.
Главното направление на паневропейски транспортен коридор № 8 е: Бари/Бриндизи – Отранто/Отрантски проток – Пристанище Драч/Пристанище Вльора – Тирана – Елбасан – Кяфасан – Струга – Кичево – Гостивар – Тетово – Скопие – Куманово – Крива паланка – Деве баир – Кюстендил – София – Пловдив – Бургас/Варна.
Общата дължина на Паневропейски транспортен коридор нр.8 е между 1220 и 1350 км, в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета. През България минават 631 км пътища, а изградената железопътна част е 747 км. Около 52 на сто от пътната инфраструктура и над 55 на сто от железопътната инфраструктура на коридора са на българска територия. Те са изградени и са в експлоатация. Единственият неизграден български участък по коридора е железопътната линия от гара Гюешево до българо-македонската граница, с дължина около 2,5 км, преговори за което се водят близо две десетилетия.