В Изпълнителната агенция по околна среда към МОСВ е изготвено Техническо задание за анализ и оценка на въздействието върху акваторията на Черно море в района на Защитена местност „Яйлата“ вследствие на авариралия кораб „Вера Су“. Целта е да се определи степента на въздействие върху морската среда и нейните обитатели и идентифициране на евентуални екологични рискове.
Министърът на околната среда и водите Асен Личев изпрати заданието с писмо до изпълнителния директор на ИА „Морска администрация“, за да бъде възложено за изпълнение на Института по океанология към БАН, съгласно заповед на министър-председателя за изпълнение на задачите на координационната група за ситуацията в местността „Яйлата“.
В Техническото задание са определени дейности за анализ на очакваните въздействия върху морските организми и върху екологичното състояние на морските води и за оценка на възможни щети върху морската флора и фауна, морските хабитати и крайбрежните морски води, информираха от МОСВ.
На Института по океанология е възложено също въз основа на анализите и оценките да се направят изводи, има ли и в каква степен увреждане на видове и природни местообитания, предмет на опазване, и на видове със стопанско значение в морската среда; нанесени ли са и в каква степен екологични щети и значително отрицателно въздействие върху запазването на „благоприятно консервационно състояние“ на защитената местност, по смисъла на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети.
В знак на добросъседско отношение и превенция на възможен риск, министър Асен Личев изпрати и писма до министрите на околната среда на Румъния и Република Турция, предоставяйки информация за актуалната ситуация със заседналия в близост до Камен бряг кораб "Вера Су".
В писмата се отбелязва, че екипите за наблюдение на МОСВ са на място от първия ден на инцидента, извършват регулярен мониторинг на водите, предписват указания на компетентните власти за предотвратяване на замърсяване на морската среда, като взетите проби досега не показват възможност за трансгранично замърсяване.
По-рано днес Варненският апелативен съд потвърди най-тежката мярка за неотклонение "задържане под стража" спрямо капитана и втория помощник-капитан на заседналия товарен кораб "Вера Су". Двамата обжалваха наложената от Добричкия окръжен съд мярка пред горната инстанция. Обвинението е за това, че са допуснали засядането на кораба и с това са създали опасност за живота на други хора и за повреждане на чужда собственост. Адвокатите на двамата обвиняеми представиха договор за наем, сключен от турския корабособственик, за временно жилище, където те биха могли да търпят по-леки мерки за неотклонение – "домашен арест".
59-годишният капитан Хайдар Ергюн обясни, че за първи път в 40-годишната си кариера преживява инцидент и никога досега не е изоставял кораба си. 26-годишният втори помощник Кемал Айхан сподели, че е в началото на кариерата си и иска да продължи „на чисто“ професионалния си път.
Съдът посочи, че мъжете са привлечени за тежко умишлено престъпление, за което законът предвижда между 5 и 15 години лишаване от свобода, беше отчетена и високата обществена опасност на деянието. Определенията са окончателни и не подлежат на обжалване.
Тази сутрин започна подготовката за акцията по разтоварване на заседналия край Камен бряг на 20 септември кораб "Вера Су". Баржите, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, се подготвят на Морска гара – Варна.
Част от екипа, който ще участва в акцията, вече е на борда на кораба. Изтеглени са някои от котвите и въжетата, чрез шамандури е трасиран пътят за допълнителните плавателни средства, които се очакват да се включат в операцията. Започна и изпомпването на водата от машинното отделение.
В изпълнението на плана е предвидено прикрепяне на баржа с външна хидравлика към заседналия кораб, с която ще се контролира процесът по отваряне и затваряне на хамбара и цялостното управление на плавателния съд.