От 1 декември синята зона в София се разширява и ще обхване пространството между бул. "Евлоги Георгиев", бул. "Васил Левски", ул. "Гурко" и ул. "Граф Игнатиев". Това съобщиха председателят на комисията по транспорт на Столичния общински съвет Карлос Контрера и неговият заместник Зафир Зарков.
Сега този район е зелена зона. На живеещите там, които използват заплатен годишен винетен стикер, ще бъде разрешено да паркират и в съседните 3-та и 4-та синя подзона.
Подготвя се и разширяване на зелената зона в кв. "Зона Б-19" в район "Възраждане". По този начин ще се паркира срещу заплащане до район "Красна поляна".
Очаква се промените да бъдат гласувани на сесията на общинския съвет на 28 октомври като изменение в Наредбата за организацията на движението в Столичната община.
Предвижда се също премахване на трите безплатни места за служебен абонамент на държавни и общински институции, а платените да се се ограничат до пет пред всеки административен адрес.
Освен това ще има и нов вариант за платен служебен абонамент пред хотелите и заведенията, който ще е с различно работно време. То ще е удължено до 23 ч. вечер вместо до 19.30 часа. За тези обекти се предлага и служебен абонамент, който да важи за събота и неделя, пак до пет паркоместа на един адрес, като цената му ще е 1/3 от тази в работните дни.
София ще поиска помощ от държавата за градския транспорт. Причината е в драстичните загуби, които се трупат при него. Основните причини са две – COVID кризата, заради която потокът от пътници и съответно приходите са намалели съществено, и енергийната криза, която е довела до драстичен ръст на разходите за електроенергия. В тази връзка Столичният общински съвет обмисля по какъв начин да бъде поискана официално такава помощ.
Оказва се, че разходите за ток на "Метрополитен" ЕАД са нараснали близо два пъти или с 1 млн. лв. за година. За септември 2020 г. общинското дружество е платило 1.1 млн. лв. за електроенергия, а сметката му за септември 2021 г. вече е 2.1 млн. лева.
Според Зарков решението на проблема не е в увеличаване на цената на билетите и картите, защото това би довело до драстичен отлив на пътници. "Необходима е помощ от държавата – изтъкна той – по примера на западноевропейските правителства, които са подпомогнали градския транспорт в градовете си в периода на коронакризата".
Карлос Контрера предлага и нова актуализация на бюджета на Столичната община.