Депутатите в Европейския парламент ще изслушат на 8 ноември бившата служителка на Facebook Франсис Хоган, която разкри опасни практики в компанията.
Изслушването е свързано с подготовката на нови правила, регулиращи дейността на дигиталните платформи. В близките седмици депутатите ще се произнесат по предложения за законодателни актове за цифровите услуги и цифровите пазари.
Изнесената досега информация от Франсис Хоган показва, че социалните мрежи предлагат съдържание чрез механизми, които могат да имат отрицателно влияние върху психиката на потребителите. И че собствениците, мениджърите и системните администратори са наясно с това.
Разкритията на Франсис Хоган са важни за европейците по две причини, заяви Кристел Шалдемозе (С&Д, Дания), която подготвя позицията на Парламента относно законодателния акт за цифровите услуги: „На първо място – всички потребители на Facebook трябва да знаят и да разбират в най-пълен размер бизнес модела и решенията за дейността на платформата. На второ място – тези разкрития ще имат отражение върху законодателния акт за цифровите услуги, а чрез него – и върху европейските потребители на Facebook и останалите платформи…“
„Facebook има голяма роля в съвременното общество“, посочва Андреас Шваб (ЕНП, Германия), който отговаря за доклада на Парламента за законодателния акт за цифровите пазари. Компанията показва политическо съдържание и реклами на потребителите въз основа на техните лични данни и решенията, които взема Facebook, определят на кого какво съдържание ще бъде показано.
Шваб изтъква, че както има ясни правила за рекламите по други комуникационни канали, така е нужно да се регулират и политическите реклами онлайн. „В една демократична система имаме законодателство за политическото съдържание офлайн и избраните политици, а не частни компании определят тези закони“.
„Аз твърдя, че системите за препоръчване на съдържание не трябва да се основават на недоброволно профилиране“, допълва Кристел Шалдемозе. „Ако потребителите искат да получават препоръки на базата на изготвянето на техен профил от платформата, трябва да има ясно искане и информирано съгласие“.
Наличието на съгласие е важно и при политическите реклами, посочва Андреас Шваб. „Законодателният акт за цифровите пазари ще направи така, че личните данни да могат да се използват за политически реклами само ако потребителите дадат подновено съгласие. Не можем да имаме нов случай като този с Cambridge Analytica, при който с личните данни се злоупотребява за политически ползи“.
Андреас Шваб заявява също, че ЕС трябва да приеме скоро законодателство за политическите реклами и дезинформацията. „Комисията трябва да побърза със своето предложение – разкритията на г-жа Хоган показват, че не можем да чакаме повече“.