След скандала от миналата седмица, свързан с нескопосания опит за преврат в Държавната консолидационна компания чрез освобождаването на изпълнителния директор Ваня Караганева, през тази седмица министърът на икономиката Даниела Везиева отстрани организаторите на "заверата". Трима от членове на Съвета на директорите на държавната компания – Рая Каназирева, Радостин Вазов и Диляна Софиянска, бяха заменени с нови – Венцислав Марио Димитров, Росица Исталиянова Бачева-Цветанова и Борислава Пенева. Засегнатите със сигурност ще потърсят възможност да парират това действие на министър Везиева.
Българската банка за развитие ще получи 150 млн. лв. свеж ресурс, който ще насочи към малки и средни предприятия от различни сектори при облекчени изисквания за обезпеченост и по-ниски лихвени нива. Програмата ще се реализира през търговските банки, като гарантира 80% от предоставените кредити. Предстои Националният гаранционен фонд да изпрати покани до всички банки в България, а гаранционният лимит ще се разпредели според подадените заявления. Срокът за включването им е следващите две години. Гаранцията ще остане валидна още 36 месеца след изтичането му, съобщи Министерството на финансите.
"Държавната консолидационна компания трябва да се закрие!”. Това заяви специално за "БАНКЕРЪ "депутатът от „Демократична България” Мартин Димитров. Той обясни, че в тази "шапка" влизат предприятия, които не са хомогенни в икономически смисъл и се губи логиката на съществуването й. "В ДКК са 55% от активите на Министерството на икономиката. Има министър, той носи отговорност, пък не знае какво се случва там – абсурдно е", категоричен бе Димитров. Той акцентира и върху това, че консолидационната компания от дълги години е инструмент на властта за отклоняване на средствата, които по закон трябва да постъпват в Сребърния фонд.
Преди пет години, когато Корнелия Нинова пое председателския пост в БСП, много анализатори я нарекоха „Бойко Борисов в пола”. Със стила си на управление в партията тя до голяма степен оправда това сравнение. Сега е готова на всичко, за да се задържи на партийния връх, независимо че подаде оставка заради плачевния изборен резултат на Столетницата на последния парламентарен вот. И това не е инцидентен срив, а на трите парламентарни избора през тази година ясно се видя низходящия тренд в доверието на избирателите към социалистическата партия. Разбира се, за да се случи това, роля изиграха много фактори, но не на последно място е поведението и политиката, водени от лидера на БСП.
За смяна плачат ръководителите на редица важни структури във ведомството от типа на Дирекция „Национална транспортна политика“. За каква транспортна политика можем да говорим у нас, след като вместо да се допълват и подпомагат – както е навсякъде по света – четирите основни вида транспорт постоянно воюват помежду си, подлагайки си динени кори или бананови обелки? Понятия като "Съгласуване на разписанията на железопътния и автомобилния транспорт с цел комплексното транспортно обслужване на населението" отдавна са останали в далечното ни миналото, а словосъчетания от рода на „Републиканска транспортна схема“ звучат като Шамбала – всеки е чувал за тази митична земя, но… само е чувал.
Преговорите за формиране на четворна коалиция, която да формира мнозинство в парламента и излъчи най-после редовно правителство, вървят към успешен край. Злонамерени или просто скептични наблюдатели твърдят, че тя неизбежно ще бъде нехомогенна, заредена с противоречия и поради това неефективна и краткотрайна. Оптимистите са предпазливи, тъй като „такова животно” у нас още не сме виждали. Все още са оскъдни смислените анализи относно реалните рискове и шансове пред раждащото се ново управление. Често се пише и говори твърде повърхностно или тенденциозно, за което има някои реални причини.
Има една отдавна наложила се фраза – "Успехът никога не идва случайно", която понякога звучи банално. Но това е самата истина. Конкретно в банковата сфера зад успеха стоят професионализъм, упорита работа, постоянство и най-вече да обичаш това, което правиш. При банките успехът може да бъде измерен. Вестник "БАНКЕРЪ" вече над четвърт век изготвя на всеки три месеца своята класация, която стъпва на шест ключови за развитието на една банка показателя. Именно тези класации ни помагат, когато отличаваме най-добрите сред най-добрите, присъждайки ежегодно наградите "Банкер на годината".
С промените в КПКОНПИ и съдебната система, през май месец, да речем, освен закопчаването на хора като Доган и близки до чекмеджето на Борисов – все неща, които чакат и ЕС, и Кьовеши, – можем да видим и други затворени фигури. Познатите ни лица ще ореват навред, че това е реваншизъм, и ще се представят за жертви. В този момент новите управляващи от ПП извеждат собствен министър с белезници! Нищо нелогично няма в задържането на министри и екипи, в случай че действително са нагазили в батака. И ако дотогава ПП са оправдали доверието на българите, отиват на предсрочни избори, печелят ги убедително със 130 мандата и идеите им за промяна стават независими от други политически сили. Осман Октай пред БАНКЕРЪ.
В преговорите за споразумение много се говори за изграждането на публична инфраструктура. Няма никаква причина това да става с държавни средства. Светът е пълен с евтини дълги пари. Спокойно могат да се строят големи национални обекти – магистрали, тунели, мостове, с частни инвестиционни средства. Частниците ги строят и ги оперират на концесия. При това проектите могат да вървят едновременно, без да се заделят бюджетни средства. Ограничения във финансирането няма. Това важи и за петте моста, и за трите тунела, и за магистрала "Черно море". Икономистът Никола Янков пред БАНКЕРЪ.