Известните в застрахователното уравнение не са се променили от 2014-а до днес. Нито някой е хукнал да се застрахова, нито някой го е агитирал да го направи, нито пък последствията от глобалното затопляне са намалели. Знайно е още нещо – че никой управник няма да призове хората да застраховат дома и имуществото си. Това, както и ваксинацията, е въпрос на лична преценка. Все едно че живеем не в общество, а в индивидуални дупки, разхвърляни из джунглата…
Ето го и примерът.
„Водачите на листи в Хасково и 23 МИР в София Делян Добрев и Александър Ненков купиха животни на хората, загубили своите в наводнението в село Странско, община Димитровград. Така баба Недка отново има две крави, две телета, четири овце и едно шиле. Още две домакинства получиха две ярета и две кози.”
Пресцентър на ГЕРБ, есента на 2014 г.
Сега пак се пита в задачата: „Компенсаторни пари за колко шилета ще даде Кирил Петков” след ноемврийските наводнения? Защото протегнатата държавна ръка при бедствия е най-добрия пиар.
Нещо да ви изненадва: "Правителството ще отпусне средства за възстановяване на щетите от наводненията. Отделно от това ще се търси отговорност на лицата, правили рехабилитация на съоръженията през последните две години". Това съобщи началникът на кабинета на премиера Кирил Петков Лена Борисова.
Финансирането на общинското и пътностроителното безхаберие отново ще е от нашия джоб, а част от нас дори редовно си подновяват застраховките. Социализъм без край.
За какви „немислими” пари става дума, та хората не желаят да се застраховат?
Ето една оферта на един от най-големите застрахователни брокери на български пазар.
Предлага се пакетна застраховка за дома в четири нива. Според брокерите най-търсено е второто ниво с общ лимит на обезщетенията до 100 000 лева. В него са включени щети по недвижимо имущество – жилище, за до 35 000 лева, както и покрития на щети по движимо имущество (мебели и техника) за до 7000 лева. С до 40 000 лева се покриват щети от земетресение, 3000 – от кражба чрез взлом. Лимитът на щетите от късо съединение и токов удар е до 3000 лева. До 1000 лева се плащат за „Гражданска отговорност към трети лица” – ако неволно наводните апартамента на съседа например. При наводнение се плащат до 8000 лв, както и 3000 лв., за евентуално поемане на наема при алтернативно настаняване.
Специалната цена, на която се предлага полицата е 54.99 лева. Ако се купи онлайн – 49.99 лева.
Проста сметка показва, че разходът на ден за една година е 13 (словом – тринадесет) стотинки. Дори и баба Недка (от примера в началото) може да си го позволи.
Някак естествено още с покупката на автомобил сключваме застраховка „Гражданска отговорност“ и „Автокаско“, а забравяме, че за по-малко от 1/3 от сумата на задължителната застраховка можем да защитим дома си от непредвидени рискове като пожар, аварии, кражба, наводнение, грабеж, земетресение. Ето три причини, които вярваме, че са достатъчно убедителни за сключване на имуществена застраховка.
Лесно и бързо. Повечето застрахователи предлагат пакетни предложения на застраховка „Имущество“, които включват определен набор от рискове и лимити на фиксирана цена. Това спестява време за индивидуално пресмятане на премията за всеки кандидат за застраховане, а клиентите са улеснени от факта, че за сключването на застраховката дори не се изисква попълване на въпросник, опис на имуществото и посещение от страна на представител на застрахователя. Ако времето ви е изключително скъпо, повечето дружества вече предлагат и онлайн вариант на тези застраховки.
Достъпна цена. Цените на пакетните застраховки „Домашно имущество“ започват от 20-30 лева за година. Застрахователите не съветват хората да се задоволяват с минималните покрития, а да инвестират малко повече. Така че срещу около 50-60 лв. на година да могат да спят спокойно. И още нещо – застраховката може да се сключи и на разсрочено плащане, което я превръща в още по-достъпна за крайния клиент.
Авариен асистанс. Една голяма част от застрахователите вече предлагат услугата авариен асистанс към покритието на застраховки „Домашно имущество“, като това може да е безплатно или срещу допълнително заплащане. Услугата е чудесно улеснение за клиента, тъй като най-често се покрива 24/7 помощ от специализиран техник (или възстановяване на разходи) при възникване на аварийни ситуации като загуба, открадване или счупване на ключ, авария на ВиК, вследствие на теч от открита тръба, счупване на стъкла, повреди по електрическа инсталация и др. Аварийният асистанс е важен, тъй като посредством него може да се вземат спешни мерки, които да предотвратят нарастването на вредите, нанесени върху дома, в резултат на случайно и непредвидено събитие.
Бизнес казус
Хотелът – цял, но достъп няма
Природното бедствие, причинено от проливните дъждове и разрушителната сила на водата, се оказа поредният удар за хотелиерите от Огняново, едно от най-предпочитаните балнео селища у нас. Повечето хотелски комплекси в селото са разположени в непосредствена близост до река Канина, която преди седмица скъса почти всички мостове, разруши подпорни стени и компрометира външни басейни.
Вторичните последствия бяха, че курортът остана без вода и туристите си заминаха, а впоследствие започна масова отмяна на резервации.
"Оказа се, че не можем да разчитаме и на застрахователни обезщетения, защото те обезпечават само хотелските сгради, а по тях почти няма поражения. Проблемът е, че нямаше достъп до тях, каза Иван Биларев, хотелиер.
"Хотелиерите са застраховали имуществото си при настъпване на някакво събитие, но в конкретния случай подпорната стена е изградена доброволно от хотелиери на общинска територия, което е много трудно да се застрахова, защото тя не е тяхна собственост. Затова е трябвало общината да застрахова подпорната стена", коментира Веселин Ангелов, член на УС на Асоциацията на българските застрахователи във връзка с бедстващите общини и възможността за компенсации от застраховки.
"Има възможност хотелиерите да бъдат обезщетени в случай на природно бедствие, което е довело до прекъсване на тяхната дейност, този тип застраховки са пакетни предложения от различни типове застраховки. Ако има наводнение и хотелът не може да упражнява дейността си, ремонтите ще бъдат покрити от имуществената застраховка. Но това, че за период от време хотелът губи клиенти и постъпления, може да бъде обезпечено с допълнителна застраховка – добавя се покритие за прекъсване на дейността на хотела", поясни Ангелов.
Застрахователят заяви, че е в Кодекса на застраховането има максимален срок, в който застрахователите трябва да компенсират пострадалите с обезщетение.