В свое съобщение от 17 януари тази година Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) предупреди гражданите за нов вид измама. От СДВР обясняват, че извършителите се обаждали по телефона и се представяли за служители на различни търговски банки. Под различни предлози те правели опити да получат информация за издадените банкови карти, потребителски имена и пароли за електронно банкиране. Впоследствие реализирали плащания без знанието и съгласието на титулярите.
От полицията напомнят, че банковите институции нямат практика да изискват лични данни на техни клиенти чрез телефонно обаждане или имейл кореспонденция. МВР призовава гражданите да сигнализират при подобни обаждания.
Предупреждението на полицията в случая е малко позакъсняло. Още преди месец „БАНКЕРЪ” писа за атаките по телефона от мними банкови служители. На сайта на Банка ДСК продължава да стои съобщението за фалшиви обажданията по телефона от името на мним "технически отдел": „Уважаеми клиенти, Напомняме Ви да бъдете изключително бдителни в случаи на телефонни обаждания от лица, представящи се за служители на банката (на Техническия отдел). Това са измамници, които ще опитат да получат от Вас чувствителни лични данни или да Ви накарат да инсталирате приложение за отдалечен достъп до мобилните Ви устройства, с цел злоупотреба със средствата Ви". От Банка ДСК уверяват клиентите, че никога няма да поискат информация за банкови карти, електронно банкиране, трансакции, баланси по сметки или друга информация, свързана с финансите им, както и достъп до мобилното им устройство, чрез телефонно обаждане или по имейл.
ОББ също предупреди клиентите си за злоупотреба с нейното име. „Уважаеми клиенти, бихме искали да ви предупредим за нов вид телефонна измама с обаждания от лица, представящи се за служители на ОББ, които изискват предоставяне на чувствителна информация от наши клиенти за достъпа до онлайн банкирането им, личните им сметки или банкови карти. Измамниците най-често уверяват клиентите, че имат информация за неоторизиран достъп до сметките им през електронно или мобилно банкиране на ОББ и предлагат различни решения: изискват потвърждение на несъществуващи трансакции (с карти или наредени преводи), предлагат застраховки срещу киберизмами или дават инструкции за инсталиране на съмнителни приложения за защита на мобилните устройства" .
Целта на тези действия на измамниците е, бидейки в състояние на тревога, клиентът сам да сподели своите конфиденциални данни, каквито са потребителските имена, паролите за достъп, верификационни кодове, детайли на кредитни/дебитни карти или друга чувствителна информация. Или да ви накарат да направите плащане към тяхна сметка. От ОББ уверяват, че служителите им никога не изискват предоставянето на такива данни по телефон или чрез имейл!
Полицията предупреждава и за една изключително проста нова схема. Звънят ви от непознат номер и питат: "Чувате ли ме?" В повечето случаи абонатът отговаря: „Да“. В този момент нападателят записва казаното „да“ и го използва в операциите по гласово потвърждение на кредитната карта.
Това е нова "измама" – и е една от най-популярните в САЩ, която измамниците вече използват с пълна сила в Европа. Затова от полицията предупреждават хората да бъдат бдителни, когато отговарят на телефонни обаждания, за да не се превърнат в следващата мишена на натрапници. Престъпниците работят, като използват гласови подписи, за да се опитат да ви таксуват за стоки или услуги, които никога не сте използвали. Ако на отсрещната страна на линията е непознат, задаващ ви този въпрос, трябва веднага да затворите. Ако отговорите с – „Да”, вероятно измамникът може да ви записва. Това може да се използва за разни покупки с гласово разпознаване или парични транзакции. В определен случай, казаното „Да”, може да бъде прието като команда за – съгласен или приемам. Това ще сигнализира на телефонния престъпник отсреща, че номерът ви е валиден и може да бъде посочен като контакт за връзка с престъпните им действия. Ако е важно, човекът от другия край на линията може да остави съобщение за гласова поща. Ако подозирате, че сте попаднали на измамник, запишете номера му и съобщете за ситуацията в полицията.
В случай че вдигнете на скрит или непознат номер, бъдете скептични и внимателни, особено ако ви задават въпроси, на които искат да отговорите утвърдително. Не бива да отговаряте на въпроси кой сте и като какъв използвате този телефонен номер. Настройте го да прехвърля автоматично непознатите ви номера на гласовата поща. Измамниците никога не биха оставили съобщение там. Не предоставяйте личната си информация на непознати хора, дори и да ви убеждават, че са служители на позната за вас компания или банка, с която имате отношения.