Преди три седмици транспортният министър Николай Събев публично обеща, че с досегашния порочен модел за управление на държавните железници е приключено. Тоест – в ход е разработването на проект, съгласно който трите БДЖ-дружества отново се събират под един покрив. „Вливане на компаниите в едно е най-добрият вариант”, заяви министър Събев и уточни: “С първата стъпка в реформата “БДЖ Холдинг”, „БДЖ – Пътнически превози” и „БДЖ – Товарни превози” се сливат в една единствена Национална компания „Български държавни железници”. Това се случи на 4 февруари.
На 23 февруари Министерството на транспорта и съобщенията обяви конкурси за попълване на органите за управление и контрол в две от жп фирмите, които трябваше да се сливат – Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и „Холдинг БДЖ“ ЕАД. По-конкретно – търсят се четирима нови началници – генерален директор на НКЖИ, двама членове на УС на НКЖИ и член на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ ЕАД.
Мнението на министър Събев по въпроса за жп бъдещето на България също вече е по-различно.
“Моята цел е предприятията в системата на Министерството на транспорта и съобщенията да имат жизнен и ефикасен мениджмънт, който бързо да постигне целите на реформата в железопътния сектор. Позициите, които предлагаме са идеална възможност за мениджъри с визия и мащабно мислене да реализират кариерно себе си и същевременно да са удовлетворени от това, че работят за обществото”, заяви той. А от министерството обещават, че конкурсите ще бъдат проведени в условията на прозрачност и откритост.
Адски интересно е как ще се случи всичко това, след като процедурите ще приключат най-рано след месец, а ако резултатите бъдат атакувани по съдебен път – след година и половина, поне.
Няма обаче да гадаем. Въпросът е защо, след като преди три седмици министър Събев ангажира правителството с кардинална структурна реформа на жп транспорта, днес кандидатите за БДЖ-началници трябва да разработват собствена “визия за ускоряване изпълнението на железопътните проекти в България и възможностите за подобряване на организационната структура на компанията и оптимизация на управленските процеси”?
И по силата на каква логика те ще акцентират “върху екологичната и скоростна транспортна услуга, която да отговаря на съвременните стандарти, както и да представят визия за финансовия мениджмънт на дружеството”, след като никой не знае дали Брюксел ще осребри ли Плана ни за възстановяване?
Най-интересното е, че в началническия конкурс могат да участват и граждани на други държави членки на Европейския съюз, както и на Конфедерация Швейцария.
И какво ще стане, ако четирите вакантни места бъдат заети от испанци, французи и швейцарци, а догодина правителството наистина събере всички жп компании под една шапка? Ще учетвори заплатите на западняците или те ще бъдат преназначени в куриерската фирма на г.н министър, само и само да не ни осъдят на обезщетения от по 2-3 милиона?