Германия отново е сред най-предпочитаните страни за правене на бизнес

пазари

Германия е класирана на първо място сред страните, предпочитани за търговски обмен и партньорство, посочена от 52% от българските фирми. Това става ясно от проведено от БТПП експресно анкетно проучване сред членовете й във връзка с интересите на компаниите ни към бизнес партньорства в чужбина.

Това е логично, отбелязват от палатата, предвид факта че Германия е най-големият и основен търговски партньор на България. Износът ни нараства за периода януари – ноември миналата година спрямо същия период на 2020-а с 15.4%, достигайки почти 9.4 млрд. лева. Това пък е  15% от общия износ на страната ни.

Турция се подрежда на второто място в класацията, посочена от 32% от българските фирми, което е следствие и на достъпността на стоките и услугите предвид ниския валутно-обменен курс. Полша и Румъния заемат 3-то място, слевани от Франция (29%) и Италия и Обединените арабски емирства (27%).

С всяка една от изброените страни данните показват увеличение на обема на износа, като най-голям е ръстът при Румъния (35.4%). Тази година Китай е класиран малко по-назад в класацията, независимо че и там наблюдаваме увеличение в стокообмена, като износът нараства с над 20%, а вносът с 35 на сто.

Компаниите посочват, като основна причина за бизнес сътрудничество именно износът на стоки (посочен от 73% от анкетираните), следвана от търсенето на партньор за съвместна инвестиция в България (29%) и вноса на стоки (29%). Предприемачите са основно заинтересовани за сътруничество в сферата на: машини и оборудване – 37%, храни и напитки – 27%, текстил и облекло – 25%, електрониката – 23% и продукти на енергетиката и химическата промишленост – 21 на сто.

Българският бизнес също така има интерес и към партньорство с компании в областта на строителство, услугите, транспорт и логистика, търговия на дребно и металургия. Данните от проучването показват, че от методите, създаващи добри възможности за намиране на бизнес партньори, респондентите предпочитат тези, включващи личния контакт, нещо от което фирмите, което се бяха лишини. Водещо място в проучването заема участието и посещението на търговски изложения – 77%, следвано от В2В срещи по време на форуми – 56%, официални бизнес делегации и индивидуални пътувания – с по 46 на сто.

Най-слаб интерес (26%) фирмите проявяват към онлайн и видео срещите, които в последните две години бяха основополагащи за бизнес комуникацията. При отпадане на ограничителните мерки и успокояване на международната политическа ситуация, 57% от фирмите ни биха предприели повече бизнес пътувания, отговаряйки с „Да, ще пътувам повече“. Една трета от тях очакват да се възвърнат нивата от преди пандемията, а 21% – смятат, че ограничителните мерки и влошената международна политическа обстановка ще доведе до съкращаване на продължителността на бизнес пътуванията. Едва 7% са на мнение, че онлайн срещите могат успешно да заменят бизнес пътуванията.

Повече от половината от фирмите познават условията за правене на бизнес в страните, с които желаят да си партнират, а 8% не са запознати.

Над една трута от компаниите заявяват, че биха участвали в обучения за спецификата на търговията в посочените държави. Сред темите, които предизвикват интереса на бизнеса са: споразуменията за свободна търговия на ЕС, търговията с трети страни, инициативата за сътрудничество ЦИЕ и Китай (16+1) и Евразийският икономически съюз.

Общо 63% от анкетираните компании споделят, че конфликтът между Русия и Украйна е оказал влияние върху дейността им.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст