Доставките на природен газ за България ще минават през иглени китайски уши, ако наистина се стигне до липса на нов договор с Русия. Причините за това са най-вече инфраструктурни. Защо? Просто през годините досега инвестициите на Китай в инфраструктура достигнаха и до нашите ширини.
Ефектът на китайската инициатива за нов път на коприната – „Един пояс, един път“, започна да се усеща и на Балканите. Покрай тази инициатива редица китайски фирми започнаха маса проекти в опит да свържат по-лесно икономиката на Поднебесната империя с тази на Европа, Близкия Изток и Африка. Вследствие на тези инициативи, в Гърция вече има китайски инвестиции, които спокойно могат да бъдат определени и като "повече от сериозни". Как обаче те ще повлияят върху бъдещите доставки на природен газ за България? Този път най-бързият и най-кратък отговор се оказва и най-верен – много сериозно!
След един месец война в Украйна, вече е ясно, че като цяло Пекин ще продължи да пести критиките си към Москва. Най-важната причина е, че заради световния финансов и икономически бойкот, Русия започна много по-активно да "експлоатира" икономическите си връзки с Китай. Последните действия в тази насока са идеите да се използват китайските аналози на SWIFT, както и доставките на редица стоки и услуги, които официално Западът прекрати в Русия.
Защо Китай инвестира в Гърция?
Китайските инвеститори от няколко години са собственици на едно от най-големите гръцки пристанища – това в Пирея до Атина. Компанията Cosco притежава 64-процентен дял в порта от 2016 г. насам. Първоначално китайската компания закупи само 51% от пристанището за 280,5 млн. евро, но инвестицията се оказа успешна – именно от този вход към Европа се доставят редица китайски стоки, а магазините за едно левче са най-малкият пример, който може да се види от потребителите.
Солунското пристанище също е част от китайските инвестиции. Преди две години пристанищната администрация на Солун (ThPA) и China Merchants Port Holdings (CMPort) се съгласиха да направят необходимото в търговски и оперативни план, за да популяризират пристанището в Солун на китайския пазар като врата към Европа. Пристанището е второто по големина в Гърция след главния морски порт в Пирея, в което пък китайската корабна фирма Cosco Group е мажоритарен собственик с 67 процента.
Енергиен сектор
Китайската държавна електромрежова корпорация (State Grid Corporation of China- SGCC) закупи още през 2016 г. миноритарен дял от 24 процента в гръцкия оператор на електропреносна мрежа ADMIE. Сделката бе за 320 милиона евро. Компанията ADMIE отговаря за електросистемните връзки на Гърция с континентална Европа. Дружеството е известно и пот името IPTO, което е равнозначно на българският Електроенергиен системен оператор. Именно ЕСО и IPTO изграждат в момента с европейски средства нов електропровод межди комплекса „Марица Изток“ и подстанция Неа Санта в Гърция. Новият далекопровод ще позволи преноса на по-големи количества електроенергия между двете страни. Това е от значение и за идеята на българското правителство Атина да участва като купувач на енергия от бъдещата нова ядрена мощност у нас.
В енергийния сектор е особено важно участието на Китайската държавна мрежова корпорация (SGCC), един от световните лидери в енергийните системи, като стратегически инвеститор и акционер в IPTO, като гръцката държава притежава мажоритарен дял в компанията, отбеляза тя. Това много успешно и взаимноизгодно партньорство е чудесна възможност за IPTO да сподели опит и технически постижения с SGCC, споделиха държавните гръцки лица, по време на продажбата на акциите към китайската държавна електропреносна фирма.
Недостижимата „Копелузос груп“
Компанията Копелузос груп на гръцката фамилия Копеузос е започнала своята дейност именно в енергийния сектор на Гърция през 70-те години на миналия век. Дружеството е инвестирало в енергийната сфера предимно насочено към въглищните централи на Гърция. Впоследствие през 1991 г. компанията се фокусира и върху доставките на природен газ като за целта се създава смесено дружество за доставки на природен газ. Фирмата се казва „Прометеус Газ“ (Prometheus Gas), и 50-процентен дял в нея има руската „Газпром“.
„Прометеус Газ“ е най-опитната и надеждна частна компания в доставката на природен газ и изграждането на проекти за енергийна инфраструктура в Гърция, обясняват от гръцката дъщерна компания. На българския читател вероятно му звучи познато името „Прометеус Газ“, защото дружеството бе акционер в неосъществения проект за петролопровода Бургас – Александруполис.
Но да се върнем на „Копелузос груп“. След началото на новото хилядолетие компанията вижда огромен потенциал в изграждането и на вятърните и соларни проекти в Гърция и насочва част от бизнес ресурсите си и в тази посока
През 2017 г. Shenhua Group Corp. Ltd, един от най-големите енергийни производители на Китай и „Копелузос груп“ подписаха споразумение за три милиарда евро за развитие сътрудничество в сектора на зелената енергия и за подобряване на околната среда на енергийни блокове в Гърция и други страни. Споразумението е действащо и към момента, като на негова база Гърция успява да изгражда евтини вятърни и соларни паркове на различни локации.
Корените на сътрудничеството на Китай с Гърция могат да бъдат намерени в гръцката икономическа криза отпреди десетилетие, когато гърците се почувстваха предадени от западните съюзници, които наложиха последователни кръгове от сурови строги икономии на страната в замяна на многократни финансови спасителни помощи, коментираха по време на гръцката криза геополитически експерти. Тези договори вече дават своите плодове в условията на новия геополитически конфликт между Запада и Русия, в който Китай официално не участва.
Терминал за втечнен газ край Александруполис
Ролята на „Копелузос груп“ е огромна и в проекта за изграждане на терминал за втечнен природен газ край Александруполис. Компанията „Газтрейд“ (Gastrade) е консорциумът, създаден от групата "Копелузос" за развитието и експлоатацията на LNG терминала Alexandroupoli FSRU, обясняват гръцките медии. В този терминал с 20% участие е и българската „Булгартрансгаз“, но засега това не означава абсолютно нищо.
Идеята е чрез терминала да се доставя втечнен природен газ от различни страни като най-често се споменават Катар и САЩ. Този LNG терминал би трябвало да е алтернатива на руските доставки на природен газ. Но как точно „Копелузос груп“ ще е алтернативана на руския газов монополизъм, след като от 30 години е основен партньор на „Газпром“, никой не знае.
А интересите на "Копелузос груп" се простират и по-далеч. Друга дъщерна фирма на групировката – DAMCO, е собственик на 10% от капитала на DESFА – ключова енергийна компания в гръцкия газопреносен сектор. Тя отговаря за изграждането на инфраструктурата при доставките на природен газ от Азербайджан за Гърция. DESFA участва с 20% – наравно с "Булгартрансгаз" в LNG терминала в Александруполис. В района на северния гръцки град „Копелузос груп“ ще строи и газова централа, която също ще се захранва от LNG терминала.
В Северна Гърция „Копелузос груп“ има намерение да строи газово хранилище край Кавала, а има и още други проекти.
От картинката обаче става ясно, че зад българската енергийна диверсификация реално стои волята на "едни" гръцки компании с интереси в Китай, Русия и дори САЩ. Така че доколко диверсификацията ни ще е реална, най-вероятно… никога няма да разберем. не за друго, а защото отговорът със сигурност няма да ни хареса.
Пламен Симеонов