„БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) остана без 8 от 15-те си новодоставени супермодерни локомотива „Сименс Смартрон“, научи „БАНКЕРЪ“. Конкретните номера на спрените от движение машини могат да се видят на прикачената тук официална таблица, отбелязани с червени точки. И поради тази "проста" причина, пътническите влакове започнаха да трупат колосални закъснения.
Само във вторник следобед (10 май), цял поменик пътнически композиции изоставаха от разписанието си с такива времена, каквито в Швейцария се трупат за цяла година.
Пътнически влак ПВ 50110, пътуващ от Благоевград към София, закъсняваше с 20 минути. Бързият влак – БВ 2601 „Златни пясъци“ – от София до Варна беше натрупал 45 минути закъснение! С 44-минутно закъснение "куцукаше" и международния бърз влак – МБВ 462 – от Горна Оряховица към Русе. Списъкът е доста дълъг, но не бихме искаме да отегчаваме читателите.
Второстепенната причина за това е износването на моноблоковете (стоманените колела, които се търкалят по релсите – бел. авт.) на чисто новите локомотиви. Първостепенната е, че шефовете на жп превозвача не са си направили труда да договорят навреме доставката на необходимия резерв от моноблокове, за да бъдат заменяни веднага.
Моноблоковете се произвеждат от високолегирана стомана, поради което цената на тези „железа“ не е малка – около 4000 евро на брой. Всеки от локомотивите има по 4 колооси, т.е. по 8 моноблока. Следователно цената на „преобуването“ на един нов локомотив е около 32 000 евро, а за всичките спрени от движение 8 „Смартрон"-а ще са нужни към 256 000 евро. При това – тук говорим само за доставната цена на моноблоковете, защото самата смяна се заплаща отделно.
Освен това спешно трябва да се доставят моноблокове и за останалите 7 локомотива „Сименс Смартрон“, които в близките седмици поетапно също ще започнат да излизат от експлоатация за „преобуване“.
Както обикновено става у нас и в БДЖ-ПП се оказа, че проблемът с липсата на резервни части са не парите, а професионализмът на тези, които управляват парите. Защото напук на големите хвалби на транспортния министър Николай Събев, че вече е изкарал БДЖ на печалба и че едва ли не всичко там вече тече по мед и масло – реалните дела показват съвсем друго.
Припомняме, че Събев назначи в БДЖ и скоропостижно уволни 83-годишния Йордан Мирчев и неговия пръв помощник – Симеон Евтимов. Те загубиха доста време и не направиха нищо добро за компанията. Но не сме забравили, че министър Събев върна в БДЖ и разследвания за злоупотреби Бойко Стоилов, прочул се като Бойко Смъртта. А именно върнатият като технически директор, по-точно – като директор на Дирекция ПЖПС – Бойко Стоилов, би трябвало още в първия работен ден след назначаването му да провери и да задвижи всички процедури за доставка на резервни части. Не само за новите локомотиви „Сименс Смартрон“, но и за всички останали локомотиви и вагони в БДЖ. Да, ама не – новите локомотиви излизат един след друг извън строя, а Бойко Стоилов и министър Събев продължават да си управляват по живо и по здраво.
Бихме искали да припомним съвсем накратко, че след като беше освободен преди години от БДЖ след скандал Стоилов работи във фирмата, която от години получава най-апетитните обществени поръчки за ремонт на подвижен състав – „ЖП-Тракция“. С нея е свързан и дългогодишният шеф на ИА „Железопътна администрация“ Веселин Василев, за когото „БАНКЕРЪ“ нееднократно писа – както за него, така и за връзките му с Васил Божков. „ЖП-Тракция“ печели обществени поръчки за ремонти за десетки милиони, като част от тях не изпълнява, а друга част така ремонтира, че в БДЖ си скубят косите! А от пет месеца в жп средите все по-явно се коментира, че именно „ЖП-Тракция“ управлява и БДЖ, и транспортното министерство.
Белчо Цанев