Тропическите бури имат неприятния навик да връхлитат Мексиканския залив и граничещите с него щати през най-горещите месеци на годината. И освен човешките жертви и пораженията върху инфраструктурата, те могат да извадят от строя в продължение на седмици петролни рафинерии и производствени мощности, тръбопроводи и пристанищни съоръжения.
В нормални условия тези паузи имат локално влияние върху веригите за доставки на суров петрол и природен газ, респективно върху цените им. Тази година обаче в никакъв случай не е нормална, защото Мексиканският залив се превърна в изключително важен център за балансиране на глобалните петролни пазари, които се борят да задоволят силното следпандемично търсене на горива в условията на скромен производствен потенциал на държавите от ОПЕК и орязани доставки на черно злато и газ от Русия.
За да помогне на Европа да се справи с недостига на горива заради наложените санкции на Москва за войната в Украйна, Вашингтон героично се зае да попълва дупката и изпраща от терминалите си, повечето от които – на крайбрежието на Мексиканския залив, рекордни количества петрол и синьо гориво на купувачи от Стария континент и от Азия. Голям ураган или поредица от бури, подобни на наблюдаваните през 2005-а и 2008-а, могат да поставят в риск тези превози за няколко седмици.
Засегнати ще бъдат не само офшорното производство и рафинериите в Луизиана и Тексас.
Предлагането на черно злато вече се подпомага от най-мащабните доставки на горивото от Стратегическия петролен резерв на САЩ, разположен на четири терена, отново – по протежение на крайбрежието на Мексиканския залив.
Мощна буря може да наруши възможността на Аверика да произвежда рафинирани продукти, които в момента не достигат почти в целия свят. И, докато страната има големи извънредни резерви от суров петрол, тя де факто не разполага с петролни производни. Благодарение на големия брой рафинерии, складовите запаси на търговците изпълняват задачата да осигуряват непрекъсваемо захранване на деривати на потребителите. Резервите от ключови продукти като бензин и дизел обаче са близо до най-ниските си равнища за последните няколко години. Например, в началото на юни, складираните количества бензин са били най-малки от 2014-а. И въпреки че резервите от петролни дестилати започват да нарастват, което е нормално за този сезон, те все още са най-ниски за това време на годината от 2005-а. Което означава, че Съединените щати не са в добра кондиция да се справят с прекъсвания в производствения цикъл.
Като капак, мнозинството метеоролози вещаят активен сезон на ураганите.
Щатската национална администрация за океаните и атмосферата предвижда между 14 и 21 бури с имена, докато Държавният университет на Колорадо ги фиксира на 20 в последната си прогноза при средно 14 броя за сезон. Първата – Алекс – наводни части от Флорида в началото на юни.
Бурните ветрове, високите вълни и връхлитащите бури ще поставят в риск корабните превози, с което ще разширят пораженията им далеч извън пределите на Съединените щати. Износът на американски суров петрол и рафинирани продукти е близък до 10 млн. барела на ден.
Европейските държави, които се борят да заменят руските доставки на горива, са получили почти 49 млн. барела суров петрол от САЩ през април. Количествата са били по-малки през май, но се очаква да нарастват след като петролното ембарго на Европейския съюз срещу Кремъл влезе в сила.
Застрашени са и газовите доставки, доколкото всичките пет оперативни терминали за износ на втечнен газ се намират в Мексиканския залив между Корпъс Кристи в щата Тексас и езерото Чарлз в щата Луизиана, което ги прави потенциални мишени на ураганите. Експлозия и пожар на терминала за втечнен газ във Фрийпорт в Тексас на 8 юни, които не са свързани с бури, ще извади от строя обекта поне за три седмици, ако не и за повече. Новината за инцидента доведе до 16% скок на и без това високите европейски газови котировки.
Междувременно, цените на бензина в САЩ надхвърлиха 5 щ. долара за галон за първи път, нанасяйки поредния удар по джоба на американските потребители, както и на усилията на администрацията на президента Джо Байдън да овладее инфлацията.
Заради повишеното търсене стойността на горивото на бензиностанциите е достигнала 5.004 долара за галон (бел. ред. – 1.32 долара за литър) в сутрешните часове на 11 юни, по информация а автомобилния клуб ААА. В най-скъпия щат за зареждане – Калифорния – цените са били 6.43 долара за галон (1.70 долара за литър).
Рекордните котировки на бензиновите колонки са основната причина за скока на инфлацията до 8.6% на годишна база през май – най-високата стойност от 1981-а. Препускащите енергийни разходи се превърнаха във водещото политическо предизвикателство за Байдън, чиято партия трябва да се явява на междинни избори през ноември. И президентът, естествено, обвини "Ексън мобайл" и другите петролни гиганти за алчност и възползване от ситуацията, за да трупат печалби.
Въпреки повишението, американците не слизат от колите си. Потреблението на бензин е спаднало с едва 1% в сравнение със същия период на 2021-а и с почти 6% спрямо предпандемичната 2019-а.