Все още не е съвсем ясна сумата, с която
ще олекне държавната хазна
заради врътките с европарите, сътворени при управлението на ГЕРБ, не без активното съдействие на ДПС.
Реалната опасност е тези средства, раздадени чрез „разпределителя“ Държавен фонд "Земеделие", да се наложи да бъдат върнати. Засега става дума за около 28.7 млн. евро. Сумата бе назована преди месец от Кристина Бохман, представител на дирекцията по земеделие на Европейската Комисия при изслушване пред комисията по бюджетен контрол в Европейския парламент.
Малко по-късно изтече информация, че Европейската комисия е наказала България с около 13 млн. евро – санкция, заради откритите нередности с това финансиране, което беше раздадено през изминалия програмен период 2007 – 2013 г. по програмата за развитие на селските райони.
Министерството на земеделието, храните и горите и началниците на разплащателната агенция обаче и до днес
бягат от конкретния отговор
за точния размер на наложената санкция.
Затова пък стана ясно, че парите ще бъдат платени от джоба на българския данъкоплатец, тъй като демонстрираният от държавата напън те да бъдат върнати от неизрядните бенефициенти се появи на бял свят едва след като схемите с „преференциалното“ раздаване на европейските милиони стана общоизвестна.
Търсенето и възстановяването на средствата обаче катастрофира в българските съдилища.
Опитът фонд „Земеделие“ да си върне поне част от раздадените пари – и то при доказано открити нарушения – се препъна след като още преди година. Петчленен състав на Върховния административен съд окончателно обяви за нищожна Методиката за определяне на санкции във връзка с нарушения, установени по подмярка 4.1 от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. С решението по административно дело № 9034 от 2021 г. касационната инстанция остави в сила решението на тричленен състав на ВАС по административно дело № 9424/2019 г. от юни предишната година. С думи прости,
ВАС развърза ръцете на нарушителите,
така че те безпроблемно да се спасяват от налаганите им глоби.
Нещо повече. След това дело дори нарушителите, чиито глоби са потвърдени окончателно с влезли в сила съдебни актове, получат възможност за преразглеждане на делата си – поради настъпилите нови обстоятелства.
На практика тази методиката бе най-важният документ, съдържащ всички насоки за налагане на санкции по Програмата за развитие на селските райони. А споменатите преди малко "нови обстоятелства" не са нищо друго, освен едно – изпълнителният директор на ДФ "Земеделие", утвърдил методиката, не бил овластен нито от конституцията, нито от закон да издава подзаконови нормативни актове. А липсата на такава законово определена компетентност прави издадените актове нищожни.
Като се има предвид, че предишния програмен период Държавен фонд "Земеделие" беше одобрил
общо 202 млн. лв. за строителството на 746 къщи за гости,
можем да си представим с колко дела ще бъдат затрупани нашенските съдилища. И какъв ще бъде крайният резултат, след като само преди няколко дни изпълнителният директор на фонда Николай Каварджиклиев призна, че 3.5% от къщите за гости с европейски финансиране са чисти измами. А при 85% от тях има разминаване с ангажиментите, поети със съответните бизнес планове. Изказването му дойде ден преди насрочения протест на собственици на подобни обекти.
Колкото и да не искаше да признае, Каварджиклиев, все пак не можа да скрие, че става дума за санкция от Евросъюза, доближаваща 30 млн. евро. Според него на много от собствениците не било обърнато внимание, че не е важно само да се построи къща за гости, но и "другото" – тя да работи като къща за гости, да създава работни места и да помага за развитието на региона.
Освен това, шефът на Фонд "Земеделие" поясни, че ако собствениците на тези къщи изпълнят дори само 50% от ангажиментите, поети чрез бизнес плановете, оперативната програма им гарантира, че те пари няма да връщат. Въпреки тази "екстра" обаче
бизнес плановете масово не са били изпълнявани.
Факт, който – меко казано – си е повече от странен. Защото едва ли има нормален човек, който да не е наясно, че когато получава безвъзмездно някакви средства, със сигурност има и условия за тяхното използване! Така че на извинението с неизяснените условия трудно би трябвало да повярва някой.
Каварджиклиев уточни, че сега протестират хората, чиито къщи за гости реално работят, но „данните сочат, че през годините не всяка такава къща е била предназначена за гости“. И допълни, според него трудно някой може да намери логика във факта, че са поемани ангажименти за изпълнение с цел получаване на субсидия, а не на кредит, след което… колективна амнезия. Главно по линия на задължителните ангажименти.
Стана ясно, че в момента има 219 заведени дела, 36 от които вече са приключили в полза на фонда. Едва ли обаче общата статистика ще бъде в полза на Фонда, тъй като – и това не бива дори за секунда да бъде забравено –
най-големите нарушители са хора с най-голямо влияние.
Като например къщите за гости на ДПС-лидера Мустафа Карадайъ, снахата на кмета на Долна баня, двете деца на кмета на Хасковските минерални бани, лидерът на ДПС в Харманли, един бизнесмен от Велинград, близък до кмета, както ортако на Евелин Банев (Брендо), които след време със сигурност ще се похвалят със спечелените си дела.
Още повече че практиката досега показва, че причината до този „положителен“ за нарушителите резултат в повечето случаи се стига след отхвърляне на санкциите с окончателни решения на Върховния административен съд заради изтеклия 5-годишен мониторингов период. Масираните проверки при мнозинството къщи за гости отчасти са били в периода на наблюдение, но самите актове за установяване на нарушенията са издадени по-късно, след изтичането му. А това едва ли е случайно…