Никой не знае кога ще бъде завършена АМ „Европа“. Движението по пътя София-Калотина е с висок риск за настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия. Налице е престъпно бездействие от страна на Агенция "Пътна инфраструктура". ;Може да се направи обосновано предположение за възпрепятстване от страна на АПИ изпълнителя да завърши в срок АМ „Европа“. Това са изводите в доклада на Институт за пътна безопасност относно причините за забавяне на строителството на АМ „Европа“. Експертите предупреждават и за опасна временна организация за безопасност на движението в участъка от Драгоман до ГКПП „Калотина“.
На 15 ноември 2018 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ подписва договор за проектиране и строителство на 14.5 км от път І-8 Калотина – Софийски околовръстен път, в участъка от ГКПП „Калотина“ до пътния възел при Драгоман (от км 1+000 до км 15+500), припомнят от Института за пътна безопасност.
Изпълнител на отсечката е „СТРАБАГ БПА“ ДЗЗД, с участници: „Щрабаг“ ЕАД, „Страбаг Сп. з.о.о., Полша“ и „Битумина ГмбХ-България“ ЕООД. Стойността на договора е 137 491 883.28 лв. без ДДС. Част от средствата за финансиране са осигурени по Механизма за свързване на Европа на ЕС, а останалите са от републиканския бюджет. Договорът предвижда строителните работи да бъдат изпълнени за 852 календарни дни, от които 122 са за подготовка на техническия проект. Забавянето е с повече от половин година, отбелязват от Института за пътна безопасност.
Отсечката е предвидено да бъде с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. При км 12+520 трябва да бъде изграден вход-изход от първокласния път към интермодален терминал Драгоман. Пътният възел все още не е завършен и не е ясно кога ще бъде въведен в експлоатация.
По договор е предвидено да бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли „Калотина“ и „Драгоман“. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 852 календарни дни, от които 122 дни са за изработване на техническия проект.
Институтът за пътна безопасност е извършил проверка на място и е установил, че голяма част от предвидените съоръжения не са завършени и никой не знае кога ще се случи това. От взетите на място сведения никой не е виждал ръководител от АПИ и МРРБ, който да е извършвал контрол за забавяне на строителството. Трасето, по което се движат автомобилите представлява черен път, а от едната му страна е нависнало необезопасено срутище, което застрашава живота на преминаващите автомобили.
Покрай строящата се магистрала експертите на Института за пътна безопасност са установили множество нерегламентирани сметища, които замърсяват околната среда. Това е поредно доказателство, че от бившите ръководства на МРРБ в лицето на бившия министър Гроздан Караджов и възложителя АПИ в лицето на бившия председател Тодор Василев не е осъществяван системен контрол.
По цялото трасе експертите от Института за пътна безопасност са установили, че липсва задължителната табела, съгласно европейските изисквания, на която е задължително да има адрес и дата на откриване на строителната площадка, номер и дата на разрешението за строеж, вид на строежа, възложител, изпълнител. Трябва да пише още кога започва строежът, колко ще продължи и колко души ще работят на него.
От Института за пътна безопасност отбелязват, че всичко това дава основания за съмнение за прилагане на корупционни практики, които се обосновават от липсата на контрол от страна на възложителя и незаинтересованост за спазване на срока за изпълнение на строителните работи.