„Ние имаме огромен проблем. Закъсваме го с повърхностните водоизточници – те започват да пресъхват. Сондажите показват, че водата пада непрекъснато надолу, защото сме карстов район.“
За това алармира бившият министър на екологията Емил Димитров в периода 15 януари 2020 –12 май 2021, в предаване на БНТ.
Според него решението е в пестенето на подземните водоизточници, а също така и в снабдяването на язовирите, които са с напоителни системи, с пречиствателни станции, за да могат да се използват за питейно-битови нужди.
Той на няколко пъти подчерта, че трябва да се пазят подземните водоизточници, за да не останат бъдещите поколения без вода. Трябва да се помисли и за резервно водоснабдяване, но всички са против, защото то трябва да влезе в цената на водата.
По думите на Емил Димитров няма в момента язовири, които да са в критично състояние. Докато бил министър, създал бюлетин, в който всеки ден може да се намери актуална информация за състоянието на всеки от 52-ата значими язовира в страната.
По отношение на другите 400 язовира, в ремонта на част от които през 2021 г. служебният министър на икономиката Кирил Петков видя нередностни, Димитров призна, че много се е забавлявал. При проверката, която обявили, че са направили, основното обвинение било: „Един кубик бетон струва сто лева, а тези тук са го направили за 120 лева.“
В крайна сметка след проверката язовирите не само не се ремонтират по-евтино, а изобщо подобни дейности не се извършват.
Емил Димитров отбеляза, че при тези 400 язовира е сериозен проблем, че имаме остаряла мрежа, с огромни загуби – и дори и в тях да има вода, тя половината изтича. Решението е за всички тях да има единен контрол.
По отношение на качеството на питейната вода, Емил Димитров обясни, че язовир „Стамболийски“ не е създаден за питейно-битови нужди, а само за земеделски и заради това не може да се очаква, че водата ще става за пиене. Същото се отнася и за язовир „Тича“.
При язовир „Камчия“ е била направена една огромна пречиствателна станция – най-голямата на Балканския полуостров, преди да се построи Софийската, и той спокойно вече захранва цялото Черноморие – с две тръби от пречиствателната станция към Варна и Бургас.
В Шумен било направено по друг начин – всеки град се закачил към земеделския язовир и след това си направил пречиствателна станция, нещо което не става за два дни, каквито очаквания има в населени места с проблеми с водата.
На въпрос дали спирането на проекта за автомагистрала „Струма“ е оправдано, Емил Димитров коментира, че той не би направил подобно нещо и че според него става въпрос за спор между две лобита.
Припомняме, че бившият министър на екологията Борислав Сандов е обвиняван, че в последния момент е спрял автомагистрала „Струма“ да не мине през Кресненското дефиле, а през тунел. Според критиците му той така обслужва интересите на неправителствени организации, които от години лобират за въпросния 15 километров тунел в интерес на чужда компания.
Според Емил Димитров през годините проверки били показали, че в края на тунела е много вероятно да се достигне до уранови рудни находища. Когато това се случи, всички машини, с които е работено, както и цялата земна маса, която е изхвърлена около него, трябва да се заровят в депо. Това би оскъпило невероятно проекта и не се знае колко време още ще продължи довършването на тунела. Това е апетитен проект – скъп и продължителен и заради това има лобита, които искат да се премине към изграждането на тунела – коментира Емил Димитров.