“Гугъл” е плащал милиарди, за да е преференциална търсачка

финанси

Всяка година "Гугъл" е плащал милиарди долари на "Епъл", на "Самсунг електроникс" и на други телекомуникационни гиганти, за да поддържат незаконно позицията му на най-активната Интернет-търсачка в света, твърди американското министерство на правосъдието. Прокурор Кенет Динцер не разкрива точно колко е похарчила компанията, за да бъде предпочитана машина за търсене на новини в мрежата на повечето браузъри и на всички мобилни телефони в САЩ, но описва плащанията като "изключително големи".

"Гугъл" инвестира милиарди, защото знае, че хората няма да го сменят, казал Динцер на федералния съдия Амит Мехта на изслушване във Вашингтон – първата значима персонална среща по казуса, привлякла сред присъстващите водещи американски представители на антитръстовия отдел на правното ведомство и главния прокурор на Небраска. Съдебният иск се основава на обвиненията, че компанията е искала да задържи своя онлайн монопол в нарушение на законите за защита на конкуренцията. Държавното обвинение води паралелно антитръстово дело и срещу "Мета". 

Съдебният процес не се очаква да започне формално преди края на годината, но изслушването в края на миналата седмица е първото по казуса, в което всяка страна излага гледните си точки за бизнеса на "Гугъл".

Антитръстовият иск е внесен в последните дни от управлението на администрацията на Доналд Тръмп и е първият значим опит на федералното правителство да ограничи мощта на технологичните гиганти, продължаваща и по времето на Джо Байдън. На 8 септември Белият дом бе домакин на кръгла маса с участието на експерти, които трябва да оценят вредите от големите технологични платформи върху икономиката и здравето на децата.

Адвокатът на "Гугъл" твърди, че министерството на правосъдието и федералните власти подценяват пазара и отделят прекалено внимание на по-дребните конкурентни машини за търсене като "Бинг" на "Майкрософт" и DuckDuckGo. Докато "Гугъл" се конкурира с десетки други компании, между които "Байт Данс", "Тик Ток", "Мета платформи", "Амазон" и други сайтове, в които потребителите търсят информация.

В презентацията си прокурор Динцер акцентира върху механизмите на търсещата машина на "Гугъл" и как контрактите й за преференциална позиция изключват потенциалните й конкуренти. За мобилните оператори, договорите на "Гугъл" с "Епъл" и с производителите на смартфони като "Самсунг" и "Моторола сълушънс", множеството браузъри и трите щатски телекомуникационни компании "Ей Ти енд Ти", "Вирайзън къмюникейшънс" и "Ти-мобайл Ю Ес", гарантират, че търсещата машина е определена за приоритетна на фирмения браузър на "Едж" и на таблетите на "Амазон", мотивира се обвинението. Тези контракти са вход, през който мнозинството потребители намират уебстраници в "Интернет, които не дават възможност на съперниците да набират достатъчен обхват от клиенти, за да конкурират "Гугъл", посочва Динцер. Тази ексклузивна роля позволява на компанията да отхвърля системно данните на конкурентите.

Делото е САЩ срещу "Гугъл" и се води в окръжния съд на окръг Колумбия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст