Ще бъдат ли намалени тол таксите за превоз на товари на територията на страната? За промяната настояват от месеци сдруженията на автомобилните превозвачи. Мотивите им са намаляване на разходите за пътни такси, а оттам – и на навлата (цените за превоз на товари – бел. авт.), което пък би се отразило леко низходящо на цените на стоките и суровините.
„Ние продължаваме да настояваме за отстъпки от тол таксите… И имаме уверението, че ако след изборите на 2 октомври не бъде съставено редовно правителство, то въвеждането на отстъпките само за вътрешните превози може да се направи с постановление на Министерския съвет“, заяви за „Банкеръ“ изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. По думите му превозвачите са получили уверението лично от вицепремиера и министър на транспорта Христо Алексиев. „За пореден път се убедихме, че с него може да се говори конструктивно, а и опитът ни показва, че досега всичко, което той е обещал, го е изпълнил“, обобщи Арабаджиев. припомняйки
близо 8-месечната липса на нормална комуникация
с бившия транспортен министър Николай Събев.
Йордан Арабаджиев обясни също така, че идеята е да се дават отстъпки само на автофирмите за вътрешни превози на товари, и то на три нива:
- при изминати от камиона над 3 хил. км месечно – отстъпката да е 20%;
- при изминати над 5 000 км месечно – 40%;
- при изминати над 7000 км месечно – 60% от дължимите тол такси.
Проучванията показват, че по-голямата част от камионите на споменатите фирми обикновено правят над 7000 километра месечно, така че на практика за повечето от тях това ще означава намаляване на разходите за пътни такси с 60% спрямо плащанията след 1 юли 2022 година.
Според Йордан Арабаджиев разходите им за пътни такси са се увеличили след въпросния 1 юли (от когато влезе в сила увеличение на тарифите и беше въведено плащане на тол такси и за второкласните пътища – бел.авт.) около 2.5 – 2.7 пъти. Което, разбира се,
принуди автофирмите да повишат цените на превозите
с около 15 на сто. А от 1 януари 2023-та е заложено да влезе в сила и последното увеличение на тол таксите, което отново ще надуе разходите на превозвачите и ще послужи за ново повишаване на навлата им и на инфлацията у нас.
„В предстоящата тежка зима това вече съвсем ще ни убие!", коментира Арабаджиев, поради което браншът категорично ще поиска отлагане на това решение на кабинета „Петков“.
Отстъпките от тол таксите за вътрешните превози на първо място косвено ще подпомогнат няколко хиляди български фирми, повечето от които са малки и средни.
На второ – намаляване на разходите за пътни такси с до 60% ще спомогне поне малко за озаптяването на галопиращата инфлация у нас.
На трето – целият транзитен автомобилен трафик, състоящ основно от турски и румънски тежкотоварни автомобили, които рушат и без това калпавата пътна мрежа у нас, ще продължи да плаща по увеличената тарифа и да пълни сметките на Националното тол управление и на Агенция „Пътна инфраструктура“. Защото според направените разчети превозвачите, чиито камиони минават транзит,
трудно могат да изминат 3000 км месечно през България.
„А дори и да има такива, те ще са единици и тъкмо ще докажат на практика, че мярката не е дискриминационна за тях“, отбелязва Арабаджиев.
Как ще се отразят на приходите на АПИ и на нейната инвестиционна програма, предлаганите от превозвачите отстъпки от тол таксите? До 23 септември Министерството на финансите трябваше да направи такива разчети, но те все още не са налице може би поради липсата на капацитет, а може и предизборната обстановка да е забавила процеса. Колкото до превозвачите, те не са в състояние да направят точен анализ, тъй като не разполагат с пълната информация, събирана от тол системата.
През изминалата седмица на автомобилните превозвачи бяха припомнени и други рестрикции, които Брюксел предприе срещу тях. Преди дни Европейската комисия публикува допълнителни разяснения за изискването в Пакета „Мобилност 1“ камионите да се връщат в страната, в която е регистрирана тяхната фирма, на всеки 8 седмици. То официално влезе в сила на 21 февруари тази година, само че досега почти не се спазваше от повечето държави членки на ЕС.
Единствено на френска и белгийска територия са били проверявани наши камиони и на двайсетина от тях са наложени глоби за неспазване на разпоредбата от порядъка на 3-4 хиляди евро. С публикуването на разясненията на Еврокомисията обаче ситуацията може да се променят и проверките да се засилят. По този повод ръководството на Камарата на автомобилните превозвачи в България публикува официална позиция, с която отново обявява, че изискването е
дискриминационно към превозвачите от Източна Европа
и че не носи никаква реална стойност на когото и да било.
„Тази несправедливост по никакъв начин не отразява действителността, в която се намира транспортният бизнес на само у нас, но и в Европа. Цените на горивата продължават да бъдат на непоносими нива и прибирането на камионите съответно коства средства на превозвачите. Това изискване пряко контрастира на т.нар. Зелена сделка. В разкарването на хиляди камиони из целия континент само, за да се задоволят лобистките интереси на европейските превозвачи, няма нищо „Зелено“ и „Еко“, се казва в позицията.
От Камарата посочват и че това ще принуди „стотици и дори хиляди български транспортни компании да пренесат бизнеса си в Централна Европа“, от което българската хазна ще загуби милиони от неплатени данъци, осигуровки и пр.
Всичко подсказва, че ще бъдем свидетели на гореща транспортна зима.
Белчо Цанев