Не Беновска, аз питам: Защо в офиса на банката ми пише: „Доверието е взаимно”, а си връзват химикалките с връвчици?”
И как искат от мен доверие като го рушат непрестанно. При много операции на гише не обявяват таксите. Трябва предварително да съм прелистил десетки страници „Тарифа”, за да съм подготвен за удара под кръста. Вдигат ми лихвата по кредита без да ме информират. Купувам валута по обявен курс, а комисионната излиза чак на бележката…
Мога да си протестирам във Фейсбук на воля. Мога и да си потърся правата по-малко или по-шумно в офиса. Но ако публично се опитам да ги критикувам, става опасно. За мен. Защото клатя устоите на институция, в която са парите на хората. Плашат ме дори и със съд
„Имаме много закони, които пазят българските банки от уронване на престижа, спадане на популярност и т.н. Може би има защо. Нооо, това им позволява много лесно да третират клиентите си лошо. Вижте какво видях на сайта на една от най-големите банки в Англия и на много други места – HSBC. Оказва се, че в UK e задължително веднъж в годината да се прави проучване на клиентите от независима компания "Дали биха препоръчали банката на своите приятели".
Това пише във Фейсбук колегата Найден Недялков.
И банките са задължени да го публикуват на първа страница. Според последната класация HSBC e 12-та и с не много завиден резултат. Хитро нали? Въпросът не е дали банката е добра или не, дали има добро обслужване или не, дали има лоши клаузи или не…, а "Дали бихте я препоръчали на ваш познат".
Супер идея за Омбудсмана на Република България.
Оказва се, че банките у нас правят такива проучвания. Тези, които държат да се подобряват, повече от веднъж годишно. Методологията е NPS – net promoters score и резултатите служат точно, за да се търси подобряване на обслужването. Няма закон за публикуването им, но се следят с внимание. Сравнението на изцяло дигитални банки с такива, които дават възможност и обслужване във филиали, е малко некоректно, защото услугата е друга. Но при всички случаи – тези проучвания са важни и полезни.
Проблемът е, че в Обединеното кралство проучването се прави от независима организация, докато в България – от отделните банки, сами за себе си, ако искат обществото да не научава резултата.
Публичност по български.
Фасадна публичност.