"Полицейският чадър над наркотрафика и наркоразпространението в България е стара болест." Така депутатът от "Демократична България" Атанас Атанасов коментира кадровите промени в МВР и по-специално скорошната смяна на шефове на районни управления в София.
"Това не е нещо, което се е случило вчера или преди два дни, а е резултат от дългогодишната кадрова търговия по време на управленията на ГЕРБ в Министерството на вътрешните работи", обясни Атанасов.
Той набеляза и друг проблем – фактът, че системата е задръстена на най-горното ниво – с така наречените работещи пенсионери. Това са много хора, които получават пенсия и заплата и нямат кой знае какъв стремеж за резултати. Те задръстват долните нива и лишават от мотивация младите служители на МВР, които имат качества, но не виждат перспектива за себе си.
"А в конкретната ситуация това, което се случи с промените на началници на районните управления в София, е много ниско ниво", поясни Атанасов. Той упрекна служебния министър Иван Демерджиев, че ако искал радикална промяна в борбата с наркотрафика, трябвало да посегне на много по-високо ниво.
В службите на МВР има достатъчно информация, защото отделните звена се знаят помежду си – кой от организираната престъпност с кого контактува и с кого работи.
На въпрос как би обяснил факта, че освободените от Демерджиев са били назначени от министър Рашков, Атанасов отказа да коментира кадровата работа на бившия шеф на МВР, като пояснил, че самият служебен министър на вътрешните работи обявил, че хората, които сменя, не ги освобождава от системата на МВР, а само ги премества, защото не били положили достатъчно усилия.
"Именно затова казвам, че това е палиативна мярка. Ако трябва да се търси реформа, трябва да се реже до кокал", подчерта Атанасов. Той предложи да се следва грузинския модел и след като толкова е загнила системата, за една седмица да се сменят всички началници и да се търси резултат.
Атанасов посочи, че не е чул през последната година да има обявен конкурс в МВР, а в същото време постоянно се сменяли началници, след това се слагали временни, а после временните оставали за постоянно.
"Ако искаме качествен подбор, трябва да има истинско конкурсно начало, на което да се явят хора с качества и те да бъдат оценявани кой е най-добрият", препоръча Атанасов и добави и че трябва да се освободят и горните нива на МВР от пенсионерите. По думите му става въпрос за над 2 000 – 3000 души, като в началото на управлението на Рашков били 4000 души.
По отношение на наскоро направеното повишаване на заплатата на главния секретар и на заместник-главния секретар на МВР с 44%, при положение, че през юли тя била увеличена с 20%, Атанасов обясни, че възнагражденията на тези двама висши чиновници едва ли са най-важният проблем в системата.
"Необходимо е да се отделя много по-голям процент от държавния бюджет и за МВР, и за службите за сигурност, и за Министерството на отбраната", обърна внимание Атанасов и посочи, че затова трябва да се борят съответните министри.
На въпрос дали вижда лице, което да се справи с реформата в МВР, Атанасов посочи, че сутринта слушал интервю с Николай Радулов, който назовал също като него проблемите в системата.
Той припомни, че през 1997 г. и той, и Николай Радулов били секретари на МВР, а Божидар Попов – заемал поста главен секретар. Тогава самото устройство на МВР почивало на професионален, а не на партиен принцип и имало четирима секретари, а не заместник-министри. Впоследствие този тип структура била трансформирана. Така връщайки се назад към 90-е години, Атанасов посочи, че проблемът с наркоразпространението е от последните 10-15 години и с него е свързан и казусът с „Капитан Андреево“.
Ето защо проблемът е и много по-дълбок, и много по-висок и Демерджиев не може да го реши, измивайки си ръцете с началниците на районните управления в София, завърши Атанас Атанасов.