В периода между май и октомври средната сума на заявленията, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България, са нараснали с 22,6 на сто и достигат 10 833 лв., докато година по-рано сумата е била 8835 лева. Най-голям ръст се наблюдава при кредитите за автомобилни ремонти – с една трета до 5276 лева. На второ място по отношение на ръста са заемите за покупка на мебели. При тях средната сума достигна 7514 лева, което е с около една трета повече на годишна база. На трета позиция са кредитите за покупка на употребявани автомобили, при които ръстът на средния размер е с една четвърт по-висок до 11 470 лева.
Инфлацията, най-вече при цените на електро- и топлоенергията, и очакванията за тежка зима накара много хора да реализират отложените заради пандемията планове за ремонт на дома.
В периода май-октомври средната сума на заявленията за такива кредити нарасна с една четвърт до 11 289 лева. Според експертите на БНП Париба лични Финанси в България се наблюдава повишен интерес към финансиране на изолация на жилища, смяна на дограма и покупка на климатични системи като инверторни климатици и термопомпи, което показва, че хората са склонни да инвестират в дълготрайни енергоефективни решения.
Това са някои от основните изводи от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ на БНП Париба Лични Финанси – клон на френската банка БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А., която сред лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас.
Почти 80% от заявленията са за ремонт на дома, консолидация и покупка на употребяван автомобил
В периода май-октомври с най-голям дял бяха заявленията за ремонт на дома – 33,9 на сто от всички заявки. Тези кредити са неизменно на първо място в топ 10 целите, за които хората търсят финансиране от първото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ през 2015 година.
На второ място са кредитите за обединяване на задължения с дял от една трета, като при тях има ръст на заявленията. На трето място се нарежда финансирането на покупка на употребяван автомобил, но тук се наблюдава лек спад на годишна база.
БНП Париба Лични Финанси в България подкрепя плановете на хората с потребителски заеми с максимален размер от 80 000 лева и дълъг срок на изплащане до 96 месеца, а за обединяване на задължения – до 120 месеца.
Средната сума на заявленията за първи път надхвърли 10 000 лева. С най-висока средна сума от проектите в топ 10 са кредитите за обединяване на задължения – 12 892 лева. В периода май-октомври миналата година тя беше 10 890 лв., което е с 18,4 на сто по-ниско от сегашното ниво.
Кандидатстваме за 11 289 лв. за ремонт на дома и за 7 511 за нови мебели
Нарастването на средните суми на заявките за потребителски кредити е трайна тенденция, която ясно показва, че въпреки очакванията за рецесия, хората са склонни да потребяват повече и да реализират големи планове, отложени по време на пандемията. Например, българите инвестират по-големи суми в ремонт на дома. Средният размер на заявленията за тези проекти достигна 11 289 лв., а година по-рано сумата беше 9026 лева.
Според експертите на БНП Париба Лични Финанси този ръст се дължи на две основни причини. Първата е покачването на цените на строителните материали и на труда. Затова хората, които имат планове за ремонт на дома, са ги реализирали през лятото на тази година, а не са ги отложили поради опасения, че проектът ще бъде по-скъп.
Втората причина е свързана с растящите цени на електро- и топлоенергията. С цел намаляване на разходите за битови сметки, много българи са финансирали с потребителски кредити смяна на дограма, поставяне на външна и вътрешна изолация на дома, подмяна на водни и електро инсталации. Експертите на банката казват, че това е разумно решение, тъй като всяко подобрение на дома намалява загубите на топлина и съответно води до чувствително по-ниски сметки. Например, ако жилището е добре изолирано, ще се отопли ефективно с по-малък климатик, който консумира по-малко ток.
Данните показват, че след ремонта на жилището, много хора повишават домашния комфорт с покупка на нови мебели, което обяснява значителния ръст от 29 на сто на заявленията за такива проекти до 7514 лева. Експертите на банката казват, че много хора използват кредитите за ремонт и покупка на мебели и за подмяна на остарели електроуреди с енергоефективни, което отново е свързано със стремежа за намаляване на битовите сметки.
Предпочитаме да ремонтираме колата, а не да я сменяме
Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ очертава и интересна тенденция по отношение на търсенето на кредити на употребявани автомобили. В този сегмент се наблюдава ръст от една четвърт на средната сума на заявленията, която достигна до 11 470 лева. Това се обяснява с две основни причини. Първата е силно ограниченото предлагане на употребявани автомобили, което се дължи на нарушените линии на доставки. В Западна Европа доставките на нови коли са силно забавени заради липса на компоненти. Затова хората по-дълго експлоатират автомобилите си и това води до дефицит на пазара „втора ръка“ в България. На второ място е желанието на хората да карат по-комфортни и модерни коли, а на трето – търсенето на по-икономични автомобили заради покачващите се цени на горивата.
Заради ограниченото предлагане на употребявани автомобили и ръста на цените им, много българи ревизираха плановете си за смяна на колата. В периода май-октомври се наблюдава ясна тенденция за реализация на големи и съответно по-скъпи авторемонти. Това обяснява ръстът от една трета на заявките за такива кредити до средна сума от 5276 лева. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, често хората използват тези кредити и за инсталиране на газови уредби с цел по-ниски разходи за гориво.