“Степента на удовлетвореност на българските онлайн купувачи е много висока. Очакваме двуцифрен ръст на пазара, защото имаме да догонваме европейските пазари. Много нови технологии, като добавена и виртуална реалност, предстои да бъдат прегърнати от българския онлайн търговец.”
Това заяви председателят на Българската Е-комерс Асоциация Жанет Найденова пред Bloomberg TV Bulgaria.
Найденова обясни, че електронната търговия в България продължава да се развива с бързи темпове, като за 2021 година пазарът на стоките и услугите, продавани онлайн на краен клиент, бележи ръст от 29 процента. А за 2022 година, по данни на Европейския доклад за електронна търговия, ръстът е 31 процента. По думите и пазарът достига стойности от 1.25 млрд. евро за 2021 година, а за 2022 година този обем вече е 1.64 млрд. евро. Тя подчерта и че не трябва да се забравя и инфлацията, която оказва влияние върху ръста на пазара, но потребителите не получават по-висока стойност.
Относно приноса на онлайн търговията към българската икономика Найденова обясни, че основният параметър, по който се отбелязва степента на развитие на електронната търговия в съответните пазари е eGDP, който представлява съотношението на обема на електронната търговия към Брутния вътрешен продукт.
Тя уточни, че за 2022 година в България се отчита 2.14% еGDP, а в единния европейски пазар този показател е между 4 и 5%, като има държави с доста по-развити пазари. Найденова даде пример със съседна Гърция, която отчита 8.02%, а Румъния – 2.8 процента.
Жанет Найденова определи за ключов фактор за ръста на онлайн търговията интернет свързаността, която в България е 78-79 процента. Тя направи сравнение със скандинавските страни, където е 99 процента.
Найденова заяви, че българският потребител има много повече възможности, които онлайн търговците предоставят в сравнение със западните потребители. Но пък западните потребители са с утвърдена култура на онлайн пазаруване.
Председателят допълни, че годишният онлайн бюджет за пазаруване на българина е 555 евро, но тенденция е, че с увеличаването на инфлацията потребителите стават много по-разумни.