От януари догодина задължителната полица за автомобилистите "Гражданска отговорност" ще поскъпне с десетина процента. Очакванията на застрахователните брокери са това да стане заради ръста на цената на автомобилите, по която се застраховат и увеличените цени на материалите и труда в сервизите. Принос имат и по-високите вноски към Гаранционния и Обезпечителния фондове за незастрахованите коли, одобрени от Комисията за финансов надзор, за които "БАНКЕРЪ" писа.
"Вече никой не работи при цена на човекочас под 90 лева, материалите са по-скъпи понякога с до 30%, а цените на колите – и стари, и нови, са дръпнали нагоре с между 20 и 40 на сто", казаха застрахователи.
Регулаторът обаче отрече да спомага за поскъпването.
Във връзка с публикациите в медиите за поскъпването на застраховката „Гражданска отговорност“ КФН поясни, че със свое решение от 06.12.2022 г. е определила по предложение на Съвета на Гаранционния фонд нов размер на вноските, дължими от застрахователните дружества по „Гражданска отговорност“ на автомобилистите във „Фонд за незастраховани МПС“ и „Обезпечителния фонд“ за 2023 година. В хода на едномесечното обществено обсъждане на проекта на решение в Комисията не са постъпили никакви възражения или предложения от заинтересовани лица, асоциации или граждани, уточняват от там.
От КФН казват също така, че вноските в Гаранционния фонд, макар да се заплащат заедно със застрахователната премия, не са част от нея. Застрахователната премия по застраховка „Гражданска отговорност“ се определя самостоятелно от всеки застраховател, лицензиран да извършва тази дейност.
В този смисъл решенията на Съвета на Гаранционния фонд и на Комисията относно определянето на размера на вноските нямат връзка с определянето на размера на застрахователната премия, категорични са от КФН.
"Комисията е независим административен регулаторен орган, който осъществява текущ надзор за спазването на изискванията за достатъчност на застрахователните премии и при необходимост налага надзорни мерки на застрахователите. Следва да се има предвид, че съгласно Кодекса за застраховането предварителният надзор върху застрахователните премии е забранен. Това изключва налагането на задължение за застрахователите предварително да уведомяват или да искат одобрение на предложени от тях увеличения на тарифните ставки на премиите", се отбелязва в съобщение до медиите.
Задължителната за всеки шофьор застраховка се покачва средно със сумата от 15 до 60 лева – в зависимост от мощността на автомобила и възрастта на водача.
След поскъпването на редица стоки и услуги за всички потребители, качването на цените на "Гражданската отговорност" не е приятна изненада – застрахователните дружества обаче имат своето обяснение. Например за автомобил, който е около 100 конски сили и 1600 кубика, за тази година полицата се е покачила с около 50 лева – но през 2020 и 2021-ва е намаляла – с общо около 57 лева.
"Не виждам логика в това да се увеличават цените, тъй като това не е магазин или предприятие – та да се отразява поскъпването на тока, парното, дизела. Напротив, трябва да вървим към намаляване, защото се увеличава автопарка в България, тоест увеличават се приходите – все пак ние имаме 3-4 милиона коли в България, но не всяка катастрофира, значи те получават доста големи печалби", коментира потребител.
"През 2019 имаше най-силно повишаване на цените на застраховката "Гражданска отговорност" – с 80-90 лева. В последствие през 2020-та цената се запази, а през 2021-ва цената падна съвсем естествено поради това, че ние през 2020 г. преживяхме локдаун. Има чувствителен спад – над 35% намалява броя на смъртните случаи и 20% на тежките ПТП – те са основния разход по застраховка гражданска отговорност. През миналата година имаме силен спад, който в момента се компенсира с леко завишение – от 16 до 60 лева в зависимост от кубатурата", обяснява застрахователният брокер Анелия Ангелова.
Индивидуална оценка и цена за всеки шофьор ще е възможна едва след въвеждането на системата "бонус-малус". Но този процес буксува от години.