Съветът за електронни медии(СЕМ) организира кръгла маса на тема „Търговското слово за хазарт в медийните услуги и услугите на платформите за споделяне на видеоклипове“. Кръглата маса се проведе на 13 декември 2022 г. в заседателната зала на Съвета.
Срещата е продължение на инициирания разговор между СЕМ и Националната агенция за приходите (НАП), започнал с подписването на Меморандум за сътрудничество между СЕМ и НАП през август 2022 година. Той бе продължен по време на Международната конференция на регулаторите от Балканския регион през ноември в София.
В кръглата маса взеха участие представители на НАП, на доставчиците на медийни услуги и на организаторите на хазартни игри, Националния съвет за саморегулация, психиатри, представители на Центъра за изследване на демокрацията, Националната мрежа за децата, Асоциация „Родители“ и други.
При откриването на срещата председателят на СЕМ Соня Момчилова подчерта, че до регулатора всекидневно се подават множество сигнали от недоволни зрители, но правомощията, които Законът за радиото и телевизията му дава, са твърде ограничени. Въпреки това регулацията на търговското слово за хазарт в медийните услуги са от първостепенно значение в работата на СЕМ като осмислена отговорност пред подрастващите у нас.
Психиатърът д-р Цветеслава Гълъбова съобщи за постоянно растящия брой на зависимите от хазарт, на които трудно може да се помогне. Причината е, че хазартната зависимост не се лекува с медикаменти.
Представителите на Българската гейминг асоциация информираха за свой проект за саморегулация, който съдържа осем точки, включително недопускането в реклами за хазарт на лица под 23 години, забрана за съобщаване на размера на възможните парични награди и забрана за излъчване на реклами на хазарт в радио- и телевизионните програми в часовия интервал между 05:00 ч. и 18:00 ч., освен по време на спортни събития.
Председателят на Националната мрежа за децата Георги Богданов подкрепи предложението за забрана на хазарт в определен часови пояс и призова за по-строго спазване на сега съществуващите норми и изисквания.
Председателят на Националния съвет за саморегулация Ели Герганова приветства готовността на индустрията да се обедини около нуждата за саморегулация. Тя предложи да се започне с обсъждането и създаването на правила, за да се намерят подходящи критерии и мярка в три аспекта: обема на рекламите на хазарт, достъпа на децата до тях и съдържанието им.
В заключение на срещата изпълнителният директор на НАП Борис Михайлов посочи, че партньорството между СЕМ и НАП е довело до засилване на мерките за контрола и превенция на рекламите в хазарта, както и до налагане на санкции за непозволена реклама.