Нов търговски маршрут между Русия и Иран заобикаля санкциите

Русия и Иран градят нов трансконтинентален търговски маршрут, простиращ се от източния край на Европа до Индийски океан – 3 хил. километра извън обсега на каквото и да било чуждестранно влияние. И двете държави харчат милиарди долари, за да ускорят превоза на товари по реки и железопътни линии, достигащи до Каспийско море.

Данни за проследяване на корабния трафик, събрани от агенция „Блумбърг“, показват десетки руски и ирански плавателни съдове, включително и подлежащи на санкции, които вече изпробват маршрута. Това е един от примерите как конкуренцията на великите сили в световната икономика преоформя бързо търговските мрежи, готови да се отделят на съперничещи блокове. Под огромния натиск на санкциите, Русия и Иран се обръщат един към друг, като и двете държави гледат и на Изток. Целта е да се защитят търговските връзки от западната намеса и да се създадат нови отношения с големите и бързо растящи азиатски стопанства.

Новите ирански маршрути ще спестят хиляди километри и ще създадат устойчива на санкциите верига за доставки, според експерти на базирания в Лондон Международен институт за стратегически проучвания . Възникващият търговски коридор ще позволи на Москва и Техеран да пропътуват хиляди километри: на северния край е Азовско море, граничещо с Кримския полуостров, югоизточния бряг на Украйна, включително и окупираното от Русия пристанище Мариупол, и устието на река Дон.

Руският президент Владимир Путин вече обяви Азовско море за „вътрешно море“ на Русия, изброявайки успехите на страната от войната в Украйна. Оттам река, море и железопътна мрежа се простират до иранските центрове на Каспийско море и до Индийски океан.

Путин подчерта и значимостта на този край на коридора. На икономическия форум през септември той посочи необходимостта от изграждането на корабна, железопътна и шосейна инфраструктура по протежение на маршрута, която „ще даде нови възможности на руските компании да навлязат на пазарите на Иран, Индия, Близкия изток и Африка и да правят доставки на тях.

По експертни оценки, Русия и Иран инвестират 25 млрд. щ. долара във вътрешния търговски коридор, улесняващ потока от стоки, който Западът иска да блокира. Това тревожи Вашингтон и приятели, които искат да блокират изпращането на ирански дронове и други оръжия, помагащи на войната на Кремъл в Украйна. И те искат да осветлят иранско-руската връзка, която двете държави искат да скрият от света.  

Извън търговията на оръжие, има и привлекателни икономически причини за новия транзитен маршрут.

Корабите, които плават по Дон и Волга, традиционно прекарват енергийни суровини и селскостопански стоки (Иран е третият по големина вносител на руско зърно), но ще могат да разширят границите. И двете държави вече обявиха нови търговски сделки, включително за турбини, полимери, медицински доставки и автомобилни части. Русия доставя и атомно гориво и компоненти за иранския атомен реактор в Бушер.

Усилията на Москва са обясними, защото внезапно прекъснатите търговски връзки с Европа – най-големият руски търговски партньор преди войната, трябва да бъдат заменени с алтернативни варианти. И докато морските маршрути могат да бъдат контролирани безпроблемно, надзорът над наземните е почти невъзможен.

Естествено, не липсват и препятствия и както Русия, така и Иран харчат ударно за премахването им. Москва планира да инвестира 1 млрд. долара, за да подобри навигацията на канала, свързващ Азов, Дон и Волга. Стотици кораби плават по маршрута, свързващ Черно с Каспийско море всеки ден и в най-тесните точки задръстванията са нещо нормално. Кораби с дължина от по над 100 метра се редят на опашка по 32-километровия вътрешен воден път от Азовско море до Ростов на Дон. А през зимните месеци снегът често блокира трафика по дългия 101 км изкуствен канал Дон-Волга. Модернизацията му ще позволи на два пъти по-големи кораби да преминават с по-обемни товари. По информация на иранската морска администрация, Русия финализира набора от правила, даващ право на ирански кораби да преминават по вътрешния маршрут Волга-Дон, включително и на санкционираната от Вашингтон Иранска корабна група Islamic Republic of Iran Shipping Lines Group (IRISL). По информация на иранска новинарска агенция, IRISL е инвестирала 10 млн. щ. долара в пристанище Солянка в руския град Астрахан на Волга, за да удвоят товарния му капацитет до 85 хил. тона на месец.

На собствената си територия Иран налива пари в терминали, където стоките да бъдат разтоварвани от корабите и прехвърляни на влакови композиции, прекосяващи страната от Каспийско море до персийския залив. Разширява се и железопътната мрежа от около 16 хил. км, която е част от списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО.

Размяната на бизнес-делегации между Русия и Иран става все по-интензивна, а търговският обмен между тях расте. По официални данни той е скочил с почти 50% до август, а годишното число вероятно съвсем скоро ще надхвърли 5 млрд. долара. Сключването на споразумение за свободна търговия разчиства пътя за годишен оборот в размер на 40 млрд. долара.

Фокусът на усилията е т. нар. „източна ос“ и свързването на целия Евразийски регион. Китай и Русия вече са членове на Шанхайската организация за сътрудничество, в която Иран е деветият член. И Китай и Иран са на прага на членство в Евразийския икономически съюз, което ще позволи свободна търговия между двете държави. Групата БРИКС (съставена от Бразилия, Русия, Индия, Китай и Южна Африка) е другата институция, която свързва цялата Евразия.

За Русия, Иран и Индия тези мрежи са изключително важни. Иранската новинарска агенция „Мер“ съобщи през ноември, че първата доставка на 12 млн. тона руско зърно за Индия вече е минала през Иран.  

Успех или провал на амбициозните планове обаче е извън контрола на Москва и Техеран и ще зависи от другите държави – от Индия до Близкия изток, които са под заплахата на западните санкции, ако решат да помагат за изграждането и поддържането на такава мащабна инфраструктура. Всяка промяна на геополитическите обстоятелства или връзки между тези страни ще засегне съдбата на търговския коридор.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че осезаемото увеличение на цените при хранителните продукти е обосновано?

Подкаст