Българската търговско-промишлена палата (БТПП) проведе експресно анкетно проучване в периода 2-7 декември 2022 г. във връзка с допълнителните възнаграждения (бонуси) около Коледа. В проучването са участвали около 100 браншови организации и предприятия от различни сектори на икономиката, сред които са услугите, строителството, търговията.
Данните от проучването показват, че макар COVID-кризата да промени значително икономическата среда, по-голямата част от българския бизнес планира да раздаде коледни бонуси. Запазва се високият дял от 82.5% през 2022 г. (83% през 2021 г.) на фирмите, които възнамеряват да дадат допълнителни стимули на служителите си около празниците. Спрямо 2020 г. и 2019 г. процентът се увеличава, като през 2020 г. 60% от предприемачите са заявили, че ще имат възможност за раздаване на бонуси за Коледа.
Делът на фирмите, които заявяват, че не предвиждат раздаването на коледни възнаграждения поради кризата с пандемията и войната и поради това, че предвиждат увеличение на заплатите от догодина, е 13 процента. Около 3% от управителите на българските фирми все още не са взели окончателно решение дали ще изплащат коледни бонуси на своите служители.
Най-голям процент (42%) от българските предприемачи посочват в тазгодишното проучване, че очакват да раздават коледни бонуси на своите служители, най-вече защото искат да ги мотивират и запазят. На следващо място 40% от мениджърите на фирми посочват, че основен стимул за даването на коледен бонус са предстоящите празници. Тридесет и три процента от анкетираните казват, че финансовото състояние на фирмата позволява раздаването на някакъв вид бонус на служителите.
По отношение на начина на определяне на бонусите за Коледа 41% от анкетираните смятат да дадат еднакви бонуси на всички служители. Други 40% от тях са на мнение, че трябва да има индивидуално допълнително възнаграждение според представянето на всеки служител.