Пазарът на бизнес имоти през 2023 г. ще запази активността си около нивата от миналата година. Основни купувачи отново се очаква да бъдат местни инвеститори, които разполагат с достатъчно средства или имат достъп до изгоден кредитен ресурс. Това прогнозираха от консултантската компания Cushman&Wakefield Forton в обзора си за периода.
„Предвид продължаващите тенденции на пазара, очакваме през настоящата година активност предимно от местни инвеститори. Засилен интерес ще има към подценени активи и активи с потенциал. Бизнес имоти на атрактивни локации, със стабилна доходност ще продължават да бъдат желани обекти за покупка“, посочва Явор Костов, управляващ партньор в Cushman&Wakefield Forton.
По предварителна информация на C&W Forton, общият обем сделки с бизнес имоти през 2022 година е малко над 270 млн. евро. Преобладават сделките с традиционни за пазара активи – офис и търговски площи, като се наблюдава и раздвижване в сегмента на индустриалните имоти.
Търговски площи
Изминалата 2022 година беше белязана от изключително бързото развитие на сегмента на ритейл парковете. Открити бяха над 100 000 кв. м нови площи, основно през втората половина на годината. Това е близо три пъти над площите, отворили през 2021 година. Бързото развитие в този сегмент се усети първоначално при вълните на затваряне на търговски площи по време на COVID-19 пандемията, когато ритейл парковете останаха незасегнати от затварянията и дори спечелиха пазарни позиции. Експанзията на търговците към по-малките градове и липсата на подходящи площи там също допринесе за тази тенденция. Към момента в страната оперират над 300 000 кв. м ритейл паркове, като в това число влизат единствено тези с отдаваема площ над 5000 кв. метра. Очакванията са в рамките на следващите две години обемът на този пазар да се увеличи с над 50 процента.
„Добрата новина е, че почти изцяло отшумя негативният ефект за пазара на търговски площи от COVID-19 затварянията. Нараства делът на търговците, които активно отварят нови обекти. През 2022 г. видяхме и навлизане на нови брандове, предимно от съседни пазари. Интересът е основно в категории като облекла и обувки в бюджетен и среден ценови сегмент”, коментира Йорданка Великова, експерт „Търговски площи“ в Cushman&Wakefield Forton.
По данни на компанията, много от вече опериращите на пазара марки като Pepco, Sinsay и др. също продължават активно да отварят нови обекти. Бързо разрастване отбелязват и FMCG секторът, магазините за обзавеждане на дома (JYSK), също дрогериите и спортните стоки.
Според Великова има запитвания от нови брандове за навлизане на местния пазар, което също е положителен знак. „Най-често отново става въпрос за търговци в масовия ценови сегмент, които вече присъстват на съседни пазари или търсят масирана експанзия в Централна и Източна Европа. Разрастването на подобни вериги е обяснимо предвид растящата инфлация, която се очаква да насочи масовото потребление към марки в по-бюджетния ценови сегмент”, допълва Йорданка Великова.
Пазарът на индустриални площи през 2022 г.
се характеризираше с висока активност на започнатите проекти. Специфично за него е, че основният обем от новото строителство на складови и производствени сгради е за собствено ползване. Ръстът на инфлацията и повишените строителни и оперативни разходи доведоха до значително увеличение на наемите на логистични площи. Към края на миналата година в София те достигнаха нива от 5 евро/кв. м за първокласни имоти поради повишените строителни разходи. Постепенното усвояване на предлаганите под наем проекти доведе до драстично намаление на свободните площи и те достигнаха приблизително 1 процент от общото предлагане.
„Най-силно въздействие през следващата година очакваме да оказват непредвидимостта и волатилността на разходите за строителство, а освен него и покачването на лихвите на финансиране и нормите на капитализация за недвижимите имоти. Това ще постави трайно под напрежение нивата на доходност и очакванията са да доведе до нов ръст на наемните цени на индустриални и логистични площи”, казва Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални и логистични площи” в Cushman&Wakefield Forton.