Столичната община не е платила нито лев от определените 206 хиляди лева на фирмата, която пренарежда жълтите павета пред сградата на Народното събрание. Кметът на София Йорданка Фандъкова заяви пред депутатите от парламентарната Комисия по регионална политика, че на изпълнителя няма да се плати за некачествената работа, но е намерено технологично решение за пренареждане на жълтите павета в този участък.
“Целта е след пренареждането да не се допусне ново разместване”, каза тя.
Няма риск за загуба на средства по проекта финансиран от Оперативна програма “Региони в растеж”, бе категорична Йорданка Фандъкова.
“Пренареждането на жълтите павета пред Народното събрание е под 1,5% от общия обем на проекта. Проектът продължава да се изпълнява и в момента, той е разделен на етапи. Зоната, в която се ремонтират жълтите павета, е само в пътните платна, това е зоната, в която бяха безобразно пренаредени. Стойността на ремонта е 206 хил. лв. и до този момент не само няма Акт 15, но не е платен нито един лев по обясними причини. Разбира се, че категорично не са се справили. По Закона за недвижимо културно наследство изпълнителят е глобен със 100 хил. лв. за наранени жълти павета, която е в сила”, обясни столичният кмет на изслушването в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Фандъкова заяви, че е поискала специална експертна намеса, затова са поканени водещи експерти. “Целта е да не се допуска след пренареждането ново разместване”, посочи тя.
“В момента се прави тестов участък на площадката, на която се съхраняват паветата, като професорите от Университета по архитектура са разписали и материалите и температурите, при които да се работи. И, разбира се, ще очакваме и решението на Националния институт за културното наследство за новата технология, тъй като те са културна ценност”, уточни Фандъкова.
Когато са готови, заедно със служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков ще отидат да видят резултата. Столичният кмет подчерта, че нейно е било предложението жълтите павета да станат културна ценност.
“По разчетите и плановете, които имаме за довършване на обекта, няма риск да бъдат загубени средства”, посочи Фандъкова.
Заместник-кметът на София Ангел Джоргов заяви, че очевидно проблем има, но са взети достатъчно проби, включително и от независима лаборатория – както от пътната основа, така и от материалите.
“Ясно е, че проблем има, но всички проверки показват, че всичко отговаря на изискванията, както са записани в проекта. Той е оразмерен така, както се оразмерява всяка една пътна настилка. Проблемите са свързани само и единствено с хоризонтални размествания на паважа, няма пропадания”, отбеляза той. Според него се вижда, че проблем в основата няма и в случая е използвана класическа технология, като очевидно заради трафика тя трябва да бъде оптимизирана – пясъчната възглавница и материалите за самата фуга.
Министър Шишков от своя страна отбеляза, че стойността на проекта е над 46 милиона лева, като 41 милиона са отпуснати по оперативната програма. Срокът за изпълнение е удължен до септември 2023 г. Вече са направени две проверки, които са чисто технологични, и каквото и да излезе от тях, то ще бъде в полза на обществото, каза той. Шишков определи като сполучливо решението проектът да бъде разделен на етапи.
Главният архитект на София арх. Здравко Здравков посочи, че ако това се беше случило в Германия, нямаше на тази маса да бъдат нито арх. Джоргов, нито столичният кмет, а проектантът и изпълнителят. Регресът на този договор е 10%, което е нищожно за такъв проект, смята той.