След като по-рано днес, 26 януари, в кулоарите на парламента от БСП обявиха, че са подали сигнал до Иван Гешев във връзка със закупуването на частни имоти от страна на служебния министър на труда и социалната Лазар Лазаров, той обяви на специален брифинг:
“Поздравяваме БСП заради нейната политика на нулева толерантност към проявите на корупция – това изцяло съответства на политиката на служебното правителство и на екипа на Министерството на труда на социалната политика.
Сигналът, за който се твърди, че е внесен в Прокуратурата, е за проект за развитие на социалната икономика, който е създаден и одобрен от предходното редовно правителство – т.е. по времето, когато министър на труда и социалната политика е Георги Гьоков. Проектът е предвиден и разписан и от тогавашния Министерски съвет, и от Европейската комисия, която е одобрила не само неговата философия, но и начина, по който ще се реализира – чрез закупуване на имоти за създаване на инфраструктура за социалните предприятия”, обясни Лазаров, като уточни:
“Ако г-н Гьоков е бил против реализирането на проекта чрез закупуване на имоти, той е имал всички правомощия да реагира, преди одобряването му от Министерския съвет и от Европейската комисия. Той е можел да осигури държавни и общински имоти за организирането на проекта, предвид неговата дълга парламентарна дейност, благодарение на която със сигурност има контакти с много местни власти.”
След това Лазаров продължи, като поясни, че проектът предвижда шест регионални фокус точки за стимулиране и развитие на предприятия – в шест областни центъра на страната, като те трябвало да бъдат избрани, като се отчита, както необходимата инфраструктура, така и наличието на експертен потенциал от университети и други научни институции.
“Този проект е особено важен не само за социалните предприятия, които ще осигурят заетост на хората с увреждания и на хората в уязвимо положение, но и за всички останали инициативи по ПВУ, тъй като неговата реализация е свързана с условията за получаване на второто плащане по Националния план. Срокът за осъществяване на този проект беше краят на 2022 година”, обясни Лазаров.
След това той разясни, че в момента, когато започнал работа в Министерството на труда и социалната политика, заедно с екипа си, предприел действия по изпълнението на проекта – обърнал се към областните управители за предоставяне на свободни държавни имоти, но не получил такива. След това се обърнал към кметовете на общини, но и от тях не получил съдействие за получаване на общински сгради.
Лазаров подчерта, че по проекта екипът му търсел строго специфични имоти – точно определени помещения, в които могат да се предоставят както консултации, така и да се осигурява подкрепа на социалните предприемачи. Важно условие било в тези помещение да има постоянна експозиционна площ, на която работещите в социалните предприятия да представят своите продукти.
“Това означава достъпна обществена среда, развита социална инфраструктура, с възможности за голям пътникопоток – т.е. да има пространство, в което хората да могат да минават, да виждат това, което произвеждат социалните предприятия, и съответно да си ги закупуват”, разясни Лазаров.
След като от Министерството на труда и социалната политика не получили исканата информация за свободен държавен и общински фонд, те се обърнали към агенции за недвижими имоти за предоставяне на оферти за имоти със съответните изисквания. Получили 35 оферти, от които 22 не отговаряли на изискванията за площ, достъпност и други елементи от обкръжаващата и социална инфраструктура. На тази база работата по проекта продължила с оценяването на 13 оферти. Съгласно българското законодателство и по-конкретно по силата на Закона за държавната собственост, екипът на Лазаров се обърнал към независим оценител на недвижими имоти, който да направи независима пазарна оценка. След това тя била предоставена на всички 13 кандидати за оферти. Измежду тях имало такива, които не приели пазарната оценка и не приели промяната в тяхната оценка, ето защо екипът на Лазаров продължил разговора с останалите, които коригирали своите офертни предложения до оценката на независимия пазарен оценител. Така, според Лазаров, била осигурена абсолютна прозрачност на целия процес и бил гарантиран държавният интерес.
В крайна сметка от предвидените средства за закупуването на имотите били спестени около 2 250 000 лева, като се изразходвали само 3 000 018 лева.