“Фалшива новина е, че цената на задължителната автомобилна астраховка “Гражданска отговорност”, по-точно тази част от нея, която важи за чужбина – „Зелената карта”, ще скочи. Това е така, защото компромисът, който предложихме между първо и второ четене, е на база 80% предложения от застрахователите. Тези колеги, които не искаха нищо да се приеме, измислиха тезата за огромното поскъпване”, заяви за „БАНКЕРЪ” депутатът от “Демократична България” Мартин Димитров.
Той коментира казуса с проваленото заседание на парламентарната икономическа комисия, която трябваше да гласува ключови промени в Кодекса за застраховането от значение за присъединяването на България към Еврозоната.
Депутати от БСП, ДПС, “Възраждане” и “Български възход”
не дойдоха на обсъждането в парламента
на 30 януари, поради което не се премина към предвижване на текстовете.
Промените са свързани с плащането на обезщетения при щети, нанесени от български водачи при шофиране зад граница. Според парламентарната група на ГЕРБ-СДС, ако те бъдат приети, цената на “Гражданската отговорност” ще се вдигне сериозно. От сегашните 200-250 лева за средностатистическа кола, полицата щяла да скочи на поне 600 лева. Телевизионни „мисирки” даже организираха анкета с въпрос ще си купите ли кола, ако „Гражданската” стане толкова скъпа.
От автомобилния бранш също изразиха притесненията си относно законовите изменения, като дори лансираха тезата, че застраховката може да се увеличи до 600 лева за шофьорите и до 10 000 лева за превозвачите.
От друга страна обаче поправките в Кодекса за застраховането целят да отстранят проблема с
плащанията по международната система “Зелена карта”,
която урежда действието на задължителната автомобилна застраховката “Гражданска отговорност” в близо 50 държави.
На въпрос на „БАНКЕРЪ” наистина ли приемнето на еврото е пряко свързано с плащанията в чужбина по „Зелена карта” от Комисията по финансов надзор и финансовото министерство отговориха утвърдително. Да, това е едно от важните условия, които трябва безпрекословно да изпълним: „Първо плащаш, после обжалваш”.
Какво паказва обективното вглеждане в официалната статистика?
По актуални данни на КФН към момента премийният приход на застрахователите от задължителната полица „Гражданска онтговорност на автомобилистите” е малко над 1 млрд. лева. За обезщетения при катастрофи отиват около 600 милиона. По сведения на застрахователите около една четвърт от тези пари покриват обезщетения по ПТП в чужбина. Това прави 150 млн. лева. Ако се приеме, че реално дължимата сума е двойно по-висока, то при задължителност и безпрекословност на покриване на щетите тя би набъбнала до 300 млн. лева.
Тоест тези допълнителни ангажименти от 150 млн. лв. са около 15% от брутния премиен приход. И това би трябвало да значи
около 15% увеличение на цената за шофьорите,
което не прави 600 лева, а не повече от 280-300 лева, при средна сегашна цена от 250 лева.
Цифрите обаче не пречат на някои да се изживява в ролята на спасител.
Депутатът от ГЕРБ Александър Иванов например заяви, че партията му няма да допусне космическо поскъпване на задължителната застраховка “Гражданска отговорност”, каквито са опасенията на експертите от бранша.
Що се отнася до приемането на страната ни в Еврозоната Иванов допълни “На колегите от “Демократична България”, които правят гръмки изявления, аз ще отговоря със следното: международната финансова агенция “Фич” излезе днес и казва: “Високата инфлация е основната пречка пред присъединяването на България към Еврозоната от 2024-година”.
Според председателя на УС на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи Борислав Богоев България има неплатени задължения към “Зелена карта”, които към 2021 г. са на стойност около 9 млн. евро, заедно с лихвите. Натрупаните неразплатени суми през последните четири години се изчистват, като през 2018-та те са били около 19,6 млн. евро.
По думите на Богоев също така е невярно твърдението, че само нашата страна има проблеми с плащането по “Зелена карта”.
Предложените от Министерския съвет промени в Кодекса за застраховането предвиждат въвеждането на задължение за автоматично плащане на претенциите от чужбина, без значение дали има подадени документи за щети и обезщетение на пострадалите зад граница при инцидент с български шофьор.
Както отбелязахме, тази идея предизвика остра реакция от бранша, както и от българския офис на “Зелена карта”, заради опасенията, че така ще се стигне до “източване” на българските застрахователи и повишаване на цената на “Гражданската отговорност”.
Това доведе до
внасянето на две предложения за корекции
между двете четения – единият вариант бе внесен от Министерството на финансите с подкрепата на “Продължаваме промяната” и “Демократична България”, а другиятот представители на застрахователите, подкрепен от “ГЕРБ-СДС.
Вторият вариант предвижда българското бюро “Зелена карта” да заплаща предявените към него претенции от катастрофи в чужбина, едва когато са представени документи за валидност на щетата, включително и банково извлечение за плащане на пострадалото лице или негови наследници.
Само че “Подобно условие не решава проблема с отказа на някои български застрахователи да изплащат обезщетения за катастрофи в чужбина с автомобил с българска регистрация и обезсмисля промените”, отбеляза служебният министър на финансите Росица Велкова.
Тя представи и писмо от Европейския орган по застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), който не приема поправката за работеща и предупреждава, че може да послужи като аргумент срещу влизането ни в еврозоната от 1 януари 2024 година.
Колкото до предложението за редакция, направено от финансовото министерство, то предвижда бюрото “да заплаща при спазване условията и сроковете на Вътрешните правила на Съвета на бюрата, предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на негови членове”.
От работодателските организации, с изключение на Съюза за стопанска инициатива, подкрепят тези корекции и изтъкват, че ако се стигне до поскъпване на застраховката, то ще е единствено за водачите с нарушения на пътя в чужбина.
Според Мартин Димитров пък
няма повод за притеснения от ударно поскъпване
на “Гражданската отговорност”, тъй като в корекциите, които Министерството на финансите е направило в текстовете си, е обърнато специално внимание те да не водят до повишаване на цените.
Той смята, че неразбирателството по темата идва от това, че се коментира само варианта за законови изменения, внесен от Министерския съвет, но не и компромисните текстове, вкарани между двете четения.
Димитров наблегна и на факта, че големите работодателски организации са съгласни с предложенията, които трябваше да бъдат разгледани в парламентарна комисия.
“Като мина обсъждането се обадих на застрахователите и ги питах дали са доволни – казаха, че са. После промениха позицията си. Беше предложен текст, който го няма никъде в Европа. Тези хора 6 години искат нищо да не се приема и си постигат резултата”, коментира още Мартин Димитров.
От самото бюро “Зелена карта” не потвърждават спекулациите, че приемането на промените в Кодекса за застраховането ще доведе до поскъпване на “Гражданска отговорност”.
“Дали ще се увеличи “Гражданска отговорност” – не можем да кажем, тъй като цената има много компоненти”, е становището на Борислав Богоев. Той все пак отправи призив депутатите да потърсят консенсус и да намерят някакво решение на казуса.
Обладани обаче предстоящите избори народните представители бягат панически от непопулярни мерки, които може да ударят по джоба на обикновения българин.