Суровият петрол приключи седмичната си търговия под 80 щ. долара за барел след като пазарният песимизъм надделя над положителното настроение от силните показатели на американския трудов пазар. Горивото сорт „Брент“ с доставка през април се установи на 79.94 щ. долара за барел, а американският лек суров петрол WTI с доставка през март – на 73.39 долара за барел.
Фючърсните контракти и на двете търговски марки се повишиха в ранните часове на последната за седмицата петъшна сесия заради най-ниската от 1969-а безработица от 3.4% в Съединените щати, вдъхнала оптимизъм за засилване на потреблението. Тези печалби обаче бяха заличени от опасенията, че натрупващите се американски складови запаси от черно злато и по-слабото от очакванията търсене на Китай ще са доминиращите сили на пазарния пейзаж.
На 5 февруари влезе в сила ембаргото за внос на петролни деривати от Русия в Европейския съюз. Успоредно с него се задействат и договорените за тях ценови тавани от Г-7, ЕС и Австралия, но с гратисен период до април за доставките, натоварени на корабите преди тези ограничения да бъдат одобрени.
В официално изявление от 3 февруари Г-7 обяви, че ЕС се е съгласил да фиксира на 100 щ. долара за барел лимита за петролните продукти, които се търгуват с премия над черното злато, включително и руския дизел за трети страни. И на 45 долара за барел онези, които се продават с отстъпка, като някои видове нафта и горива за пещи и машинни. Коалицията се е договорила също да отложи до март преразглеждането на тавана от 60 щ. долара за барел руски суров петрол, след което ще започне да прави преглед на всеки два месеца на всички видове лимити.
Ценовите лимити ще забранят на компаниите да предоставят корабни превози и свързаните с тях услуги като застраховка на товарите, ако петролът и дериватите му са купени над договорените равнища. Базовите дизелови фючърсни контракти в Северозападна Европа поевтиняха през последните дни до около 113 щ. долара за барел – цена, която все пак остава по-висока от сезонните равнища. Руският дизел обаче се търгуваше със сериозна отстъпка – на около 90 долара за барел – през миналата седмица, по информация на „Аргус медия“. Което, според консултантската фирма „Уд Макензи“, означава, че ценовият таван „няма да засегне сериозно руските рафинерии“. Все пак, експертите очакват доставките на руско черно злато да са с по 800 хил. барела на ден по-малко рез това тримесечие в сравнение с предишното, а износът на руски дизел да падне с около 200 хил. барела дневно заради ембаргото на ЕС.
Междувременно, въпреки засилващият се международен натиск върху руският петролен бранш, корабният износ на суровините не отстъпва и дори е скочил сериозно през януари, докато доставките от партньорите от ОПЕК+, включително и от лидера Саудитска Арабия, са намалели, по информация на фирмата за онлайн данни Kpler.
Това вероятно се дължи на усилията на Москва да осъществи максимални продажби преди да влезе в сила ембаргото на ЕС върху рафинираните петролни продукти. Руският експорт по море е нараснал с 682 хил. барела на ден (или с 15%) – до 5.18 млн. барела. Като цяло, петролното производство на страната е стабилно, информира руското правителство.
Kpler не може да обясни какво точно е предизвикало спада на саудитските корабни пратки, които са намалели с 580 хил. барела дневно през миналия месец или с около 8 процента. Вероятната причина е, че кралството извършва действия по поддръжка на петролните си полета. Рияд пък не демонстрира никакво желание за нови интервенции на глобалните пазари, въпреки понижението на цените, и не възрази на препоръката на съвместния министерски комитет за наблюдение на ОПЕК+ от 1 февруари да не се променя досегашната политика за добив и квоти на членовете на групата. Януарското намаление на родажбите на саудитците обаче едва ли ще се повтори и през този месец, като анализаторите на Kpler очакват страната да изнася по около 7.3 млн. барела черно злато на ден.
Търговският гигант „Трафигура“ съобщава, че „сенчестата флота“ от кораби, транспортиращи руски суров петрол по света, се е увеличила с около 600 танкера.
Около 400 плавателни съда за черно злато, или 20% от глобалната флота, са се прехвърлили от традиционните търговски сделки към „руски бизнес“, твърди един от двамата ръководители на търговското поделение на компанията Бен Люкок. За петролни продукти са отделени 200 танкера или 7% от световната наличност.
Люкок очаква влязлата в сила забрана на ЕС за внос на руски петролни деривати да повиши цените, защото корабните превози ще станат по-дълги. Той прогнозира между 80 и 100 щ. долара за барел черно злато и над 90 долара за баел през лятото когато китайското потребление се възстанови, въпреки че фючърсните контракти могат да пробват и трицифрени стойности.