Технологиите вече са неотменна част от живота и бизнеса ни, като ускоряват или облекчават различни процеси и в производството и в кредитирането.
И всичко това пък се случва на фона на нахлуването на финтех компаниите във финансовата сфера. От една страна, те са конкуренти на банките, но от друга пък – са и стимул за развитие на технологиите и дигиталните услуги.
„Уникредит Булбанк“ е най-дигиталната банка у нас и това е причината тя да има повече такива клиенти. Но стимул за това е и растящият брой на дигиталните плащания и желаниято за подкрепа и облекчение на клиентите.
Все по-широкото портфолио от дигитални продукти, роботизация и автоматизация на ключови процеси насърчават клиентите на „УниКредит“ в България да се възползват от удобството на дигиталните канали, отбелязват от банката. Сред една от най-новите дистанционни услуги е и платформата Omnichannel, предоставяща възможност за заявяване и получаване на потребителски кредит до 75 хил. лева изцяло дистанционно през приложението за мобилно банкиране „Булбанк Мобайл“, достъпно напълно безплатно през Google Play, iOS и AppGallery.
Процесът при кандидатстване за потребителски кредит е изцяло дигитализиран и не изисква заплащането на такса, а одобрението на индивидуалната оферта при повече от 50% от заявките се финализира до третия час на подаването. Дигиталното кандидатстване е изключително облекчено, като изискваните лични данни от потребителите са намалени до 90 процента.

Борислав Генов
„По данни на банката в началото на 2023 година всеки 10-и потребителски кредит е дигитално сключен. Наблюдаваме промяна в нагласата на клиентите, които искат бърз и удобен процес, а благодарение на новите изцяло дигитални възможности за сключване на потребителски кредит, очакванията са ни за съществена промяна в процента на дигитални сделки. Целим всеки 5-и клиент да използва дигиталните възможности при нуждата от кредити“, коментира Борислав Генов, директор Банкиране на дребно и член на Управителния съвет на „УниКредит Булбанк“.Б
Данните от банката посочват, че младежите са по-голямата част от потребителите на дигитални банкови услуги, което е добър знак и за развитието на този сегмент от пазара.
„Възможността да разширяваме все повече дигиталното ни портфолио е от изключително значение за нас. Не само защото предлага достъпни и ефективни услуги, съобразени изцяло с времето и ангажираността на клиентите ни, но и защото имат пряко положително отражение върху околната среда. За един потребителски кредит средно се употребяват 10 листа хартия, което е 130 литра вода, които реално спестяваме. За „УниКредит Булбанк“ е от първостепенно значение да реализираме бизнеса си по устойчив начин“, подчерта Ивайло Главчовски, изпълнителен директор на „УниКредит Кънсюмър Файненсинг“.

Ивайло Главчовски
Като отличителна специфика при предпочитанията между традиционното и дистанционно сключване на потребителски кредит, се очертава размерът на сумата. При дигитално сключените потребителски кредити се отчита по-малък размер на кредита, средно около 5000 лева, докато за по-големи суми – в порядъка на над 18 000 лева, се запазва тенденцията за физическа консултация с експерт и посещение на банков офис при кандидатстване за кредит. Това сочат данните от банката.
Спрямо профила на клиентите не се наблюдават съществени различия при дистанционно кандидатстване за потребителски кредит. Съотношението между мъже и жени е почти равнопоставено, като 58% от мъжете предпочитат дигиталния процес пред 54% за традиционния.
При дамите също се наблюдава сходство в предпочитанията като 42% от жените кандидатстват дистанционно, докато 46% от тях желаят да контактуват „очи в очи“ със служителите в офис на банката. Относно тенденциите във възрастовото разпределение 40% от клиентите на банката до 37 години предпочитат традиционния процес при придобиване на потребителски кредит, а 50% в същата възрастова група избират дигиталния. Перспективата пред дигиталните услуги е този процент да се покачва все повече.
От „УниКредит Булбанк“ отчитат още един плюс при разширяването на ползването на дигитални услуги. По този начин се намалява и замърсяването на природата, което е част от политиката на банката да залага на устойчивото развитие. С дигитализацията се избягва разпечатването на договорите на хартия или ползването на автомобил, за да се отиде до банковия клан.
С разширяването на дигитализацията се променят и функциите, които един банков клон изпълнява. Служителите ще се превърнат по-скоро в консултанти, особено при кредитите в по-голям размер клиентите предпочитат “на живо” да проучат условията по всеки договор.