Договорените с Полша два двигателя за самолетите ни МиГ-29 не са доставени, тъй като се е наложила промяна в договора за единия двигател
“Работим по паралелни възможности за осигуряване на летателната дейност на самолети МиГ-29. Освен Полша, има още опции, по които се работи.” Това заяви на пресконференция служебният военен министър Димитър Стоянов. Договорените с Полша два двигателя не са доставени, тъй като се е наложила промяна в договора за единия двигател, добави той.
“През август си поставихме амбициозни задачи, една от които беше да ускорим процесите на модернизация на Българската армия. За съжаление, програмата за приоритетни инвестиционни разходи с 13 проекта, която Министерският съвет внесе в 48-ото Народно събрание, не беше разгледана”, каза министърът. Той също така коментира, че в приетото от парламента решение за подготовка на програма с модернизационни проекти до 2032 г. има пропуски и неясноти. “Нонсенс е да говорим за всеобхватна програма, когато тя е финансово неосигурена“, подчерта Стоянов. Сред проблемите, които създава гласуваното решение, е и това, че въоръжение и техника трябва да се придобиват само от страни от Европейския съюз и НАТО. Това автоматично ограничава възможностите да се разговаря с Израел или Швейцария например.
Към момента ресорното ведомство е поискало предоставяне на оферта за 3D радари, подготвено е искане за оферта за бойни машини на пехотата, искане за предоставяне на информация за зенитно-ракетни комплекси и за проекта за придобиване на 155 мм гаубици. “Плащанията ще са разсрочени до десет години, за да не стане така, че бюджетът на министерството в някоя година да не може да покрие разходите”, обясни военният министър. И изтъкна, че 15 февруари е срокът за окончателно предложение за заместваща платформа в бойната ни авиация и продължават разговорите с Швеция, Франция и Израел. “Закъснели сме с договарянето на заместващи платформи”, отчете той.
Сред другите очертани приоритети са ускоряване на инфраструктурните проекти в авиобазата в Граф Игнатиево, където закъснението е повече от две години. “Опитваме се да наваксаме, надявам се до средата на 2024 г. да сме приключили с всички инфраструктурни проекти, необходими за новия самолет“, увери министърът. Изготвяне на визия за управление на имотите с отпаднала необходимост за министерството и активизиране на проектите по индустриално сътрудничество по договора за самолети F-16 съвместно с министерствата на икономиката и на иновациите също са сред задачите в следващите два месеца.
В социалната сфера са внесени промени в наредбата за изплащане на компенсационни суми за военнослужещи и цивилни служители, които живеят на свободен наем: увеличението на средствата ще бъде средно с 80 – 85 %. С нова наредба се повишава размерът на командировъчните за чужбина. Увеличени са стипендиите на курсантите във висшите военни училища на две стъпки – с 60 % и още с между 5% и 25%. В процес на подготовка са промени за увеличаване на размера на финансовите средства на военнослужещи за участие в мисии зад граница, като увеличението ще бъде между 11% и 38%, в зависимост от степента на риска. Уреждането на статута на курсантите със специална наредба също е в приоритетите на служебния кабинет, както и подготовката на доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили.
Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов съобщи, че в резултат на повишаването в последните години на възнагражденията на военнослужещите се е наблюдавал задържащ ефект при некомплекта от личен състав във Въоръжените сили. “Предвид инфлационните процеси и продължаващата конкуренция на пазара на труда към момента пак сме в старата ситуация. Некомплектът прави изпълнението на задачите в някои моменти трудно, критично, най-вече в Сухопътните войски, От критична важност е и социалният пакет – възможност за жилища, за компенсиране на наемните цени, за компенсация на извънредния труд и на дежурства, за личностно и професионално развитие”, алармира той.
Ефтимов коментира и искането на правителството за тълкуване от Конституционния съд за допускане на въвеждането на законова възможност за задължителна подготовка за защита на отечеството в мирно време на българските граждани със статус на запасни.” За да се реализира това, което се планира на национално и на съюзно ниво, трябва да имаме повече формирования, отколкото е мирновременният състав. Те са сили с по-ниска готовност, но в случай на криза с постепенно нарастване на готовността, в определен период те трябва да придобият статут на боеспособни. За да се преведе целият този механизъм в действие, трябва да се извърши подготовка на запасните”, разясни той.
“Днес е в ход логистична операция, която включва транспортиране със самолети „Спартан“ на аварийния екип на Столична община до летище Адана в Турция. Имаме готовност да окажем помощ на пострадалите от земетресението и с медицински екип от ВМА”, информира министър Стоянов.