Г-7 и Европейският съюз обсъждат варианти да проследяват трансграничното движения на руските диаманти, което ще проправи път за ограничаване на търговията им в бъдеще, твърдят запознати с дискусиите лица. Предишните опити на ЕС да санкционира руските скъпоценни камъни се натъкнаха на сериозната съпротива на нациите вносителки, каквато е Белгия. Опонентите твърдят, че подобни усилия ще са безплодни, защото трансакциите просто ще бъдат отклонени без механизъм за проследяване на скъпоценните камъни.
Произходът на диамантите е ясен в началото на продоволствената верига когато се издават сертификати съгласно схемата на “Процеса Кимбърли”, предназначен да предотврати продажбите на т. нар. кървави диаманти, които финансират войните. След това обаче те вече се проследяват трудно.
Нарязаните и полирани камъни често се смесват в търговските къщи и оригиналният сертификат се заменя с документ за “смесен произход”, което прави почти невъзможно да се държи под контрол къде са продадени руските диаманти.
Съединените щати санкционираха руския минен гигант “Алроса”, който има около една трета дял от глобалната търговия на необработените камъни, оценявана на 80 млрд. щ. долара Мерките обаче имат ограничено влияние, защото по-голямата част от търговските потоци минават през други пазари, като Индия.
Запознатите с обсъжданията на Г-7 и ЕС лица посочват, че решението няма да дойде в кратки срокове, защото проследяването на полираните диаманти на световния пазар е изключително сложно. И двете групи обаче подчертават, че Г-7 все пак може да публикува официално изявление по въпроса още през идната седмица като част от усилията за поддържане на натиска върху Русия, чиято война в Украйна навлиза след пет дни във втората си година.
Бел. ред.
Схемата за сертифициране по “Процеса Кимбърли” е създадена през 2003-а с цел да предотврати навлизането на “конфиктни диаманти” на пазара на необпаботените камъни с резолюция 55/56 на Общото събрание на ООН. Този процес е създаден, “за да гарантира, че покупките на диаманти не финансират насилие, упражнявано от бунтовнически движения и техните поддръжници, за подкопаване на закони правителства.
Ред организации обаче оспорват ефикасността на схемата, като две от тях (Global Witness и IMPACT) излизат официално от нея, съответно на 5 декември 2011-а и на 14 декември 2017-а. Организацията, наблюдаваща спазване на човешките права (Human Rights Watch) също твърди, че “Процес Кимбърли” е с прекалено ограничен обхват и не успява адекватно да елиминира опасенията за други човешки права от диамантената продоволствена верига.