Жп експерти на ЕС отиват в Гърция заради влаковата катастрофа

влакова катастрофа

В Гърция железопътните работници продължават своите протести по повод катастрофата, подкрепени от гражданите на страната

Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви днес, че железопътни експерти ще посетят  Атина по повод влаковата катастрофа в Гърция миналата седмица, при която загинаха 57 души, предаде АНА-МПА.

„Железопътната безопасност е от първостепенно значение“, заяви Фон дер Лайен в Туитър след днешен разговор с гръцкия министър-председател Кириакос Мицотакис.

Двамата обсъдиха „по-нататъшната техническа подкрепа, която ЕС може да предостави на Гърция за модернизиране на гръцките железници и подобряване на безопасността им“.

Кириакос Мицотакис ѝ благодари за „бързия отговор“ на искането на гръцкото правителство за допълнителна техническа помощ от ЕС.

„Решени сме да мобилизираме всички налични ресурси. Радваме се, че можем да разчитаме на помощта на нашите европейски партньори“, написа той в Туитър.

В Гърция железопътните работници продължават своите протести по повод катастрофата, подкрепени от гражданите на страната. Те издигнаха транспаранти с надписи „Убийци“, „Не беше човешка грешка“, „С борба ще бъдат оправдани жертвите във влаковете“, „Не беше нещастен случай“ и др. Те протестират срещу състоянието на железопътната мрежа в страната. Твърдят, че стандартите за безопасност са намалели през годините и че железопътната система се нуждае от модернизация и публични инвестиции.

Смята се, че решенията на гръцкото правителство, които не са довели до безопасна железопътна инфраструктура и качествено технологично оборудване за сигурност, също са допринесли за инцидента.

Според публикация на Йоргос Ляльос в електронното издание на в. „Катимерини“ зад недовършената железопътна сигнализация в страната стоят мрежа от бизнес интереси и конфликти, както и поредица от противоречиви правителствени решения. Инсталирането на електрическа сигнализация в гръцката железопътна мрежа е започнало в началото на 80-те години на миналия век. До 2010 г. в по-голямата част от железопътната мрежа е инсталирана система за сигнализация с дистанционно управление. През 2014 г. е поставено начало на проект за „Рехабилитация и модернизация на системата за сигнализация/телеуправление и подмяна на 70 релсови участъка по маршрута Атина – Солун – Промахонас“ на стойност 41 млн. евро. Той е трябвало да приключи през 2016 г., но поради организационни проблеми срокът е удължен. През 2018 г. се намесва Европейската комисия, открити са нередности, а гръцките началници обещават проектът да се осъществи до две години. През 2021 г., чрез допълнителен договор на стойност 13 млн. евро, се възлага смяна на оборудване, което вече е било ремонтирано, пише авторът на „Катимерини“.

Към днешна дата по данни на гръцкото министерство на инфраструктурата напредъкът по проекта за сигнализация на линията Атина – Солун – Промахонас в момента е завършен на 69,23 процента, а напредъкът по допълнителния договор – на 16,9 процента. Предстои в близките дни двата договора да бъдат удължени до септември 2023 г.

Началникът на гарата в град Лариса беше арестуван. Адвокатът на мъжа заяви днес, че клиентът му е бил разпитван повече от седем часа от следователите вчера. Началникът на гарата е признал, че е настроил неправилно стрелката, което е довело до челния сблъсък на пътническия влак с товарния влак близо до Лариса миналия вторник вечерта, съобщи адвокатът му пред гръцката национална телевизия ERT. Ако бъде признат за виновен по обвиненията в непредумишлено убийство, е възможно да получи присъда от 10 години затвор до доживотен затвор. 

Адвокатът на обвиняемия заяви, че клиентът му “поема частта от отговорността, която му се пада”, като остави отворена възможността да се търси отговорност и от други лица.

Това е най-тежкият железопътен инцидент в историята на Гърция.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст