За предлаганите от сайта на летище София самолетни билети по 10 евро, както и за актуалното състояние на авиационния пазар, разговаряме с Милчо Миланов, бивш заместник-министър на транспорта, отговарящ за авиацията в правителството на Симеон Сакскобургготски (2001-2005 година). Миланов е завършил „Икономика и организация на въздушния транспорт“ в Националния авиационен университет в Киев и е собственик на една от най-старите пътнически агенции в България.
Г-н Миланов, притежавате сериозен опит и експертиза в областта на авиационния транспорт. Как бихте коментирали предлаганите на сайта на летище София самолетни билети от 10 евро? Приходите от такива билети биха ли могли да осигурят ефективно опериране на авиокомпаниите и летището?
– Да, наистина се предлагат билети на такива ниски цени. Понякога се оферират дори още по-ниски цени. На първо място трябва да уточним, че става въпрос за изключително малък брой самолетни билети, предлагани на ниски цени. Такива се оферират предимно от нискобюджетните авиокомпании с агресивна рекламна цел, като не отразяват действителните разходи на авиационните оператори.
Ако направим приблизителна сметка на себестойността на един полет до средна европейска дестинация, ще разберем каква е истината. По приблизителни разчети, за полет от 2 часа, извършен със среден клас самолет от типа Боинг 737-800, разходите за гориво, лизинг на самолета, заплати на екипажа, такси за прелитане, кацане и обслужване и др. са в диапазона 14 000 – 19 000 евро. В зависимост от конкретната дестинация, за самолет със 180 седалки, цената на еднопосочния билет се движи между 75 и 100 евро на пътник в едната посока. Това е цената по себестойност при 100% натоварване на самолета в едната посока. Следователно, за двупосочен полет себестойността на билета е между 150 и 200 евро за пътник. И, като имате предвид, че безплатен обяд няма, направете си сметка кой и защо би продавал билет по 10 евро и дали би летял на загуба? Ясно е, че реалната цена се плаща от някого, но не от авиокомпаниите, защото те биха просто фалирали.
Защо тогава продължават да се оферират билети на такива цени, и то не само на сайтовете на авиокомпании, но дори и на летища?
– Трябва да се има предвид, че не винаги това, което се оферира, отговаря на крайната цена на самолетния билет. На първо място е важно да се знае кой оферира. Основно това са нискобюджетните авиокомпании, при които затоварването най-често е близко до 100%, именно поради по-ниските цени на билетите.
При класическите авиокомпании цените се калкулират при по-ниско затоварване – около 75%, поради което тарифите им са по-високи. И така стигаме до основния елемент при продажбата на билети – резервационните системи. Те са два типа.
Едните са Глобални резервационни системи (Global distribution systems – GDS) – от типа на „Сейбър“ (Sabre) и „Амадеус“ (Amadeus). Те обединяват базите данни за полетите на повечето авиокомпании, членове на IATA, предлагат по десетки тарифи за една дестинация и затова цените варират от няколко десетки до няколко хиляди долара.
Вторият тип са резервационните системи на отделните авиокомпании. Тук интересното е, че собствениците им активно започнаха внедряването на изкуствения интелект. В резултат, ако системата установи, че от един и същ IP-адрес се проверява неколкократно цената за една и съща дестинация, то след всяка проверка тя започва да се повишава, като при закупуването на билета цената му вече е доста по-висока от първоначалната. Затова бих посъветвал пътниците да проверяват цените на билетите за една и съща дестинация от различни IP адреси, ако имат такава възможност.
Допълнително, към тази тарифа трябва да се добавят още две тарифи – за багажа (в някои случаи парите са съизмерими с цената на билета), за избор на място и за наземе транспорт (защото много често нискобюджетните авиокомпании оперират до летища, отдалечени от крайната цел на пътуването). В резултат на всичко това, крайната цена може да се окаже не толкова атрактивна.
Изводът е, че авиокомпаниите продават билетите според конкретната необходимост на конкретните пътници да летят. Имат си свои начини, по които дефинират тази необходимост, като разликите при цената на билетите за един и същи полет могат да бъдат драстични.
Сбъдват ли се прогнозите за бързо възстановяване на авиационния транспорт след пандемията?
– Сбъдват се, но не с такива бързи темпове, както се очакваше, още повече, че след пандемията навлязохме в период на сериозни икономически санкции и растяща инфлация. По отношение на броя превозени пътници авиокомпаниите плавно достигат нивата отпреди пандемията. Именно това плавно възстановяване на предпандемичните нива става за сметка на ниската тарифна политика.
Една от причините да се рекламират така агресивно ниските тарифи е необходимостта от по-интензивната експлоатация на самолетния парк. По време на пандемията имаше твърде голям брой приземени самолети, а самолет, който не лети, калкулира само загуби. В същото време производството на нови самолети се възстановява относително бързо, като условията, при които се предоставят те на авиокомпаниите, са сериозно облекчени с цел запазване на работните места в заводите. Всичко това води до високо предлагане на авиационния пазар, което съответно прави жестока борбата за привличане на всеки пътник.
Имайки предвид новите реалности на авиационния пазар, най–големият удар в близко бъдеще може да поемат обаче именно лоукостерите. Очаква се авиопазарът да бъде подложен на отрицателен натиск от общия спад на приходите на пътниците. А като се вземе предвид и спадът на цялата световна икономика след края на тази продължителна криза, то авиационният транспорт е вероятно да се върне на нивата си от 90-те години на миналия век.
И накрая, какво бихте посъветвали пътуващите със самолет? Кой е подходящият начин да организират пътуването си?
– На първо място да не търсят просто евтин самолетен билет чрез интернет търсачките. Разбира се, тези, които пътуват често по една дестинация и имат опит, могат да организират сами пътуването си. В случай обаче, че им предстои използването на по-сложна транспортна схема, като например да се лети с повече от една авиокомпания, добре би било да се обърнат към специалистите в пътническите агенции. Особено рисковано е съвместното използване на нискобюджетни и традиционни авиокомпании. Трябва да се има предвид, че закъснението на един полет и изпускането на връзката със следващия автоматично може да доведе до анулирането на втория билет, до редица трудности и значителни допълнителни разходи. Освен това пътническите агенции могат да направят промени във вече издаден билет, както и да направят бордната карта на пътника, за която на летището той би трябвало да плати допълнително. А в случаите, когато пътникът е редовен клиент на дадена агенция, той може да разчита на 24/7 консултации и съдействие, което би направило пътуването му по-спокойно.