Москва заобикаля санкциите за внос на авангардни технологии за войната

Засега Русия преодолява успешно санкциите на Европейския съюз и на страните-членки на Г-7 и успява да достави изключително важни полупроводници и други технологии за войната си в Украйна, твърди дипломат от ЕС. Руският внос като цяло се е възстановил почти до предвоенните си равнища от 2020-а и анализатори на търговски данни предполагат, че съвременните чипове и интегрални вериги, произведени в Европа и в други съюзнически държави, са били изпратени на Москва през трети страни като Турция, Обединените арабски емирства и Казахстан, допълва дипломатът, като се позовава на частни оценки.

Брюксел и Г-7 предприеха множество кръгове от санкции от началото на руското нахлуване в Украйна преди година в опит да обезсилят руската военна машина и да поразят руската икономика. Данните обаче предполагат, че реалното отражение на наказанията в някои области е доста по-незначително от очакванията. Което, според експерти на консултантската фирма „Оливър Уаймън“ означава, че „само въвеждането на нови санкции не е достатъчно“ и „правителствата вече се нуждаят от механизми за спазването им“.

Доставките от Китай за Русия също са скочили, защото Пекин играе все по-засилваща се роля в пратките за Москва, допълва пожелалият анонимност европейски дипломат. Мнозинството държави извън ЕС, които не са санкционирали Кремъл, обаче не престават да отричат, че не помагат на руското правителство.

Брюксел е наказал почти 1500 индивида, ограничил е износа на стотици стоки и технологии и е отразял много ключови за Москва източници на приходи. Някои официални представители на общността обаче се възмущават, че блокът все още няма ефективна „апаратура“ за задействане на тези мерки и изостава след съединените щати. Американците, които от почти век санкционират чуждестранни сили, имат централизирана агенция, по-ефикасни процедури за набиране на информация, както и по-стриктно законодателство и инструментариум за привеждане в действие на правилата у дома и зад граница. Докато в ЕС това задължение пада основно на плещите на държавите членки. Европейската комисия следи за прилагането на санкциите и издава указания, но националните власти са отговорни за установяване на нарушенията и налагането на глоби. А това означава, че резултатите са незадоволителни.

На повърхността наказанията изглеждат ефикасни. Руското стопанство се е свило и много руски банки и компании остават отрязани от международната финансова и търговска система. Налице са и доказателства, че рестрикциите върху европейски и американски технологии са отслабили ключови руски промишлени сектори и са затруднили способността им за бъдещо развитие. Информацията, събрана от базираната в Женева компания за търговски данни „Трейд дейта монитор“ обаче показва, че някои забранени стоки, най-вече съвременни полупроводници, достигат до Русия през трети страни, променили рязко търговските си навици след руското нахлуване в Украйна. И в някои случаи износът на технологии за Москва, които могат да се използват за военни цели в Украйна, са скочили от почти нула до милиони долари.

Ключов пример е Казахстан: през 2022-а държавата от Централна Азия е изнесла съвременни чипове на стойност почти 18 млн. щ. долара за Русия срещу едва 12 хил. долара преди началото на войната. Износът на тези елементи от Турция за Кремъл е бил за 2.8 млн. долара, а на Сърбия – за 2.2 млн. долара срещу почти нула преди началото на инвазията.

Всяка година между 2017-а и 2021-а Москва е купувала полупроводници и интегрални схеми за средно 163 млн. щ. долара от ЕС, Съединените щати, Япония и Великобритания. През 2022-а обаче стойността пада на около 60 млн. долара. Остатъкът се попълва от Турция, Сърбия, ОАЕ и половин дузина други страни от Източна Европа и Централна Азия, като същевременно доставките на високотехнологични компоненти за тези държави са скочили със сходни количества. Подобна конфигурация е налице и при стотици продуктови категории, но тя е особено ярко изразена при съвременните чипове и интегрални схеми, които могат да се използват за военни цели. Което притиска ЕК и партньорите й да отделят все по-голямо внимание на затягането на санкциите и на затварянето на всякакви вратички, през които те да могат да бъдат заобикаляни.

Проследяването на доставките не винаги е надежден процес: купувачите понякога използват комплексни корпоративни средства и модели за дистрибуция, за да прикриват крайната дестинация на стоките. Непълната документация пък може да задълбочи неяснотата, както и точките, в които продукцията се пренатоварва на други превозни средства или се пренасочва.

На 2 март администрацията на американския президент Джо Байдън публикува специално предупреждение към посредниците, които заобикалят санкциите и контрола върху износа за Русия. В него са посочени Китай, Армения, Турция и Узбекистан като места, които биха могли да се използват за незаконно пренасочване на забранени продукти към Москва.

Г-7 пък обяви през миналата седмица нов механизъм за засилване на контрола по изпълнението на забраните, а ЕС въведе няколко инструмента в последните си пакети, които да проследяват помощниците на Русия. Държавите от блока обаче досега се въздържат да използват някои от тези инструменти и да следят потенциалните нарушители у дома, поне публично. Което открива дебата къде да става подялбата на отговорностите между Брюксел и европейските столици когато става въпрос за политически мерки.

Според Томс Платакис – временно изпълняващ длъжността на директор на Латвийското поделение за финансово разузнаване, „най-подходящо за всички би било да има една институция на равнище ЕС“. Латвия е криминализирала нарушението на санкциите, докато други държави от общността не са, така че нарушителите могат да се обърнат към онези, в които заобикалянето на наказанията би довело до по-ниска потенциална глоба.

При прилагането на последователни кръгове от санкции страните от ЕС внимават да ограничат отражението им върху собствените им фундаментални показатели и върху по-широката глобална икономика. Което, на моменти води често до ожесточени дискусии между страните-членки на общността за изключенията и за изискванията. Всяка следваща наказателна фаза е стъпка напред към нови мерки и стъпка назад към нови изключения, а някои държави от ЕС не са достатъчно ентусиазирани да следят за прилагането на забраните.

„Изпълнението на експортните санкции не е тривиална задача“, посочва Беата Яворчик – главен икономист на Европейската банка за възстановяване и развитие. Тя допълва, че „всяко правителство иска всички други държави да ги задействат, но предпочитат да е снизходително към своите фирми, което се вижда от рестрикциите за износ по време на студената война“. И „по този начин овластяването на националните държавни ръководители да следят за спазването на ограниченията не винаги работи перфектно“.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст