Ръстът на потреблението, покачването на цените и иновативните функционалности в модерните кредитни карти доведоха до значителен ръст от 25% през миналата година спрямо 2021 г. на броя на трансакциите с кредитни карти. Според проучване на “БНП Париба Лични Финанси, България”, хората ги използват не само за покриване на обичайни ежедневни нужди като покупка на храна и гориво, но и за реализация на по-големи проекти като семейни почивки или покупка на мебели и техника за дома.
Според експертите ръстът в използването на кредитни карти и на средния размер на трансакциите с тях се дължи на три основни фактора. Първият е съживяването на потреблението след Ковид-19. През последната година много хора реализираха отложените заради пандемията планове и потребяваха повече стоки, които заради несигурността на ситуацията бяха възприемани като излишни. Втората причина е ръстът на цените от последната година. Тогава много българи, загрижени за спестяванията си предпочитаха да реализират покупки с кредитна карта и да възстановят използваните суми максимално бързо, но да не теглят от спестените си пари.
Третият фактор за нарастващата популярност на кредитните карти е развитието на технологиите и интеграцията на услуги с добавена стойност за клиента в този финансов инструмент. Например, откриването на кредитна карта от “БНП Париба Лични Финанси” става в рамките на няколко минути, като клиентът може да я използва веднага, ако я е открил през дигиталния си портфейл, дори и да не е получил физическата пластика. Друга услуга предлага възможност за покупка на стоки на равни вноски в рамките на кредитния лимит, а последният успешно реализиран проект осигурява трансформация на покупка с кредитна карта през дигиталния портфейл на Phyre в кредит, който се изплаща на вноски.
Всички тези фактори доведоха до ръст на покупките с кредитни карти. Според статистиката на банката, броят на трансакциите в хранителни магазини нарасна с 21 на сто, в бензиностанции – с 34 на сто, а за пътувания – с 41 процента. Ръст от една трета се наблюдава и в броя на покупките на стоки на равни вноски в рамките на кредитния лимит. Данните показват и значителен ръст от една трета на средния размер на трансакциите за онлайн покупки и техният дял вече е 22 на сто от общия брой. Средната сума на онлайн трансакциите достигна 78.2 лева докато година по-рано беше 60 лева. Тези цифри показват, че хората все повече възприемат кредитната карта като предпочитан инструмент за ползване на заемни средства.
Ръстът в използването на кредитни карти води и до повишаване на финансовата грамотност. Според данните на “БНП Париба Лични Финанси”, половината от хората от хората изплащат задълженията си по кредитни карти в рамките на гратисния период. За сравнение, през 2020 г. този дял беше малко над 40 на сто. Това показва, че българите използват разумно банковите си карти и не изпадат в ситуации на свръхзадлъжнялост.
Това са някои от най-интересните тенденции от новото издание на проучването “Личните финанси на българина” от “БНП Париба Лични Финанси” в България, което е базирано на статистическите данни от 2021 и 2022 за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката.