ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Бойко Рашков: От 32 г. прокуратурата е единственото нереформирано звено в съдебната система (II част)

По времето на Борисов 15 приближени пътностроителни фирми са получили авансово 1.2 млрд. лв.

Основният девиз, под който минава кампанията на вашата политическа сила, е „Има как“. В търсене на много деликатния баланс между свободата и сигурността си припомняме какво каза Венцислав Ангелов, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, буквално преди няколко дни: „Държавата ще има да плаща половин милиард лева за некачествените магистрали „Хемус“, „Тракия“, „Марица“, Северна скоростна тангента. Имате ли информация това да е влязло под вниманието на правоохранителните, правораздаващи и разследващи органи?

– По времето, когато аз бях министър на вътрешните работи, разследвахме доста упорито онова, което се е правело във връзка с изграждането на автомагистрала „Хемус“. Акцентите са няколко. Първо – оказа се, че тази магистрала се строи без каквито и да било строителни книжа. Второ – оказа се, че тази магистрала се строи не от лица, различни онези, които фигурират в съответните договори като строители.

Тези „инхаус“ процедури са осигурили възможност на някои фирми да участват в същинското строителство, макар че по договор са само доставчици на материали. В резултат на това, обществото и държавата нямат никакви гаранции за качество и сигурност, защото срещу нас няма строител, който да поеме отговорността и да даде гаранции.

Вероятно този председател на УС на АПИ ще се окаже прав като казва, че България трябва да плаща за ремонти. Сумата, която той сочи – около 500 милиона, е едната страна на въпроса. Аз обаче смятам, че ще загубим много повече и то по една много проста причина.

При управлението на  Борисов, на около 15 приближени до него фирми, са раздадени авансово около 1.2 млрд. лева във връзка с изграждането на отделни лотове на автомагистрала „Хемус“. Поне от две години обаче, поради засиления контрол на държавните органи (включително на МРРБ и на МВР, което започна много сериозно разследване в тази посока) доставчиците на материали хем не се осъществяват дейност по автомагистрала „Хемус“, хем не връщат авансово взетите 1.2 милиарда лева.

Вижте втората част от видеото на интервюто с Бойко Рашков:

Народът нарича това Фонд „Потънали гемии“.

– Ако изобщо върнат нещо на държавата, предвид инфлацията, това ще са много по-малки суми и средства, отколкото са взели преди две-три години. Така че председателят на АПИ е прав, но не изцяло.

Да се върнем на концепцията „Има как“. Защо, колчем се отвори въпросът за състоянието на правосъдната ни система като цяло, темата вече предизвиква леко раздразнение в хората? Защото не храним кой знае каква надежда, че там нещо е възможно да се промени? И как точно сте сигурни, че „Има как“?

Първо – трябва да направим уговорката, че „съдебна реформа“ е понятие, което е много богато по съдържание.

А правосъдна?

– Ако е само правосъдие, става дума за съда. Докато съдебната власт е структура с три елементна – съд, прокуратура и разследващи органи. Но с каквито и термини и понятия да си служим, когато кажем „Реформа в съдебната власт“, ние трябва да си представяме реформа във всички нейни звена. Първо – най-належащо е реформата в прокуратурата, защото това е единственото звено в съдебната власт, което след приемането на действащата Конституция през 1991 г., не претърпя никаква промяна. Прокуратурата си остана такава, каквато беше и преди демократичните промени. Затова неслучайно я прокуратура от съветски модел, прокуратура на Вишински и така нататък.

То е много удобно – когато контролираш един, контролираш всичко.  

– Точно така. Второ – заслужава да се помисли дали следствието, което е в съдебната власт, не трябва отново да стане самостоятелно звено, както беше допреди 10-15 години. Защото, какво на практика сега става със сливането на разследващите и прокуратурата? Става едно обединение, в което има едно изключително впечатляващо единомислие. Защото, забележете – директорът на Националната следствена служба е и заместник на главния прокурор. В конкретния случай – на Иван Гешев.

Как тогава, според един от предложените проекти за реформа, именно той щял да контролира Гешев?

– Това е предложение, поддържано от партия „Възраждане“, но в много голяма степен то е неприемливо за обществото.

Именно поради описани от вас причини, свързани със субординацията?

– Истинският орган на съдебна власт е този, в който няма такива отношения на субординация. Това не е казарма, в която някой дава заповед отгоре и тази заповед се изпълнява отдолу. Там действат други конституционни принципи, основният сред които е принципът на независимостта. Не може един разследващ орган да бъде зависим от един прокурор и да искаме от него той да взима самостоятелни решения въз основа на неговата съвест, доказателства и законови разпоредби. Така че в тези посоки могат да протекат доста промени.

Всъщност, Висшият съдебен съвет не е ли ключовото звено за едно малко по-бързо отпушване?

– Разбира се. Но първо исках да коментирам звената на съдебната власт и след това бих обърнал внимание на необходимостта от изработването на механизъм, по който да се търси отговорност от главния прокурор. И още по-конкретно – не да се търси отговорност от Иван Гешев, а от главния прокурор. Това наше задължение произтича от осъдителното решение на Европейския съд по правата на човека по делото „Колев срещу България“. Това дело е от преди 10 и повече години, когато Гешев дори не си е и мечтал, че ще бъде главен прокурор. Следователно, изработването на механизма за търсене на отговорност от главния прокурор няма нищо общо с името и личността Гешев.

Защо, според вас, почти всички наши европрокурори искат да напуснат Кьовеши и да се върнат обратно в лоното на прокуратурата на Гешев? Как си обяснявате този процес от професионална гледна точка?

Откровено казано, нямам разумно обяснение за това, че европейската прокуратура в България обезлюдява. И да ви кажа откровено – ще чакам с интерес проверката, която Лаура Кьовеши ще извърши тук на място.Защото това наистина е криза. Нямам информация дали подобна криза е настъпвала и в други европейски държави, но скоро ще стане ясно.

Вярвате ли, че сегашното ръководство на МВР ще успее в известна степен да контролира злоупотребите с предстоящия вот?

– Имам някои колебания и съмнения в това отношение. Макар че много искам нашите резултати в двете ни кампании през 2021 г. – юлската и ноемврийската, която беше две в едно с президентските избори – да бъдат постигнати и надградени. Тогава ние действително успяхме да се противопоставим на криминалния вот. И наистина се оказа, че сме успели да ограничим купуването и продаването на гласове, най-малкото според запознатите с избирателните процедури. Днес обаче не виждам нито такъв ентусиазъм, нито достатъчно голяма активност, която да ми подсказва, че те ще се справят. И нещо друго, което е под повърхността – според информацията, с която разполагам, на много места се възстановяват кадри, които ние сме отстранили точно заради толерантното им отношение към купуването и продаването на гласове. Имам предвид длъжностни лица на ръководни нива в МВР из цялата страна.

Това реплика към служебното правителство ли е?

– Моето обяснение за възстановяването на такива длъжностни лица е, че най-вероятно ще бъдат създадени условия за купуване и продаване на гласове, само че чрез много по-рафинирани механизми. А не като по наше време – с куфари, с посещаване на конкретните места, с раздаване на пари.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че служебното правителство свърши добре работата си?

Подкаст