България e получила първият двигател за МиГ-29 по сделката с Полша. Това обяви министерството на отбраната.
Двигателят се чакаше в края на януари като част от договорка с Полша за доставката на два за МиГ-29. Друг от същата договорка беше върнат със забележки.
Преди дни служебният министър на отбраната Димитър Стоянов каза, че предстои подписване на договор за втория.
Министерството вече обяви обществена поръчка за покупка на 6 двигателя за около 26 милиона и 400 хиляди лева с ДДС. Очаква се нова обществена поръчка за още 6 двигателя.
Политическото ръководство на армията очаква до края на годината МиГ-29 да охраняват въздушното пространство. Допуска се вариант те да летят поне до 2025 г., когато се очакват първите изтребители Ф-16.
Летци, инженери, техници и осигуряващи полетите на бойната авиация, изразиха притеснението си преди дни от призивите за освобождаване от военна техника.
Президентът Румен Радев предупреди, че има само две оферти за заместване на МиГ-овете, но “цената няма да се хареса на народните представители”.
Стоянов посочи миналия месец, че със сигурност до края на годината охраната на българското въздушно пространство ще бъде осъществявано с изтребителите МиГ-29, но вероятността България да спре да носи бойно дежурство е голяма.
Изтребителите МиГ-29 могат да летят още доста време в зависимост от това дали ги поддържаме, каза през февруари в интервю за БТА командирът на авиобаза “Граф Игнатиево” бригаден генерал Николай Русев.
„Ако имаме възможност да ги поддържаме – изтребителите ще летят. Ако се окаже, че не може да доставим необходимите резервни части, което напоследък е факт, ще спрат скоро. Много е важно дали ще съумеем да доставим резервни части. Самолетите имат ресурс, но събитията през последната година показаха, че поддръжката ще става все по-трудна“, обясни той. Командирът добави, че МиГ-29 могат да продължат да бъдат използвани до 2029 – 2030 г., ако има резервни части за тях.