Да си спомним за Братуейт – фотографа на “Черното е красиво”

Куаме Братуейт, известен като фотографа на движението „Черното е красиво“, почина на 85 години в началото на април. Той е известен с това, че помогна да се определи естетиката на движението „Черното е красиво“, заформило се през 1960 година и продължаващо да набира почитатели и до днес.

Неговият син – Куаме Братуейт младши, съобщи за смъртта на баща си в пост в “Инстаграм”, която гласеше: „Дълбоко съм натъжен да споделя, че моят “Баба” – патриархът на нашето семейство, нашата скала и моят герой, почина“.

През последните години към работата на Братуейт имаше отново голям интерес от страна на куратори, историци и колекционери. Доказателство за това бе първата му голяма институционална ретроспекция, организирана от фондация Aperture през 2019 г. в Културен център Skirball в Лос Анджелис. Малко по-късно фондацията започна да обикаля с нея из всички щати.

http cdn.cnn .com cnnnext dam assets 230404135427 06 kwame brathwaite obituary portrait

Братуейт е роден през 1938 г. в семейство на имигранти от Барбадос, в наречения от него „Народна република Бруклин“ в Ню Йорк. Когато е на 5-годишна възраст семейството му да се премества в Харлем, а след това в Южен Бронкс. Братуейт посещава училището за индустриални изкуства (сега Гимназия по изкуства и дизайн). В интервюта за T Magazine и Vice признава, че е бил привлечен от фотографията поради две обстоятелства. Първото – през август 1955 г., когато е на 17 години, Братуейт се натъква на брутална снимка, направена от Дейвид Джаксън на положения в ковчега Емет Тил – 14-годишно чернокожо момче, линчувано в Мисисипи, защото обидило бяла жена.

Второто обстоятелство било през 1956 г., когато той и брат му Еломбе участват в основаването на Африканския джаз Arts Society and Studios (AJASS). Тогава Братуейт забелязва млад мъж да прави снимки в мрачен клуб, без използване на светкавица и се вдъхновява от новите възможности.

Използвайки средноформатна камера на Hasselblad, Братуейт се опитва да прави същото, научавайки се да работи с ограничена светлина по начин, който прави сниманите хора да изглеждат по-въздействащо. Малко по-късно Братуейт разработва техниката на „тъмната стая”, чрез която обогатява и задълбочава въздействието на черната кожа във фотографиите си, усъвършенствайки практиката „тъмна стая” в апартамента си в Харлем. Братуейт продължава да снима джаз легенди през 50-те и 60-те години, включително Майлс Дейвис, Джон Колтрейн, Телониъс Монк и др.

„Искате да уловите емоциите и настроението, които те изпитват, когато свирят”, обяснява тайната си Братуейт пред списание Aperture през 2017 година.

В началото на 60-те години, заедно с останалите от AJASS, Братуейт използва своята фотография и организационна дейност, за да се противопостави съзнателно срещу  европоцентричните стандарти за красота. Групата създава концепцията на Grandassa Models – млади чернокожи жени, които Братуейт би снимал, подчертавайки техните характерни черти и красота. През 1962 г. AJASS организира модно ревю “Естествено ’62”. проведено в клуб в Харлем, наречен Purple Manor, с участието на модели. Шоуто ще продължи да се провежда редовно до 1992 година. През 1966 г. Братуейт се оженва за съпругата си Сиколо – модел на Грандаса, която той срещнал на улицата предната година и попитал дали може да я снима. Двамата остават женени до края на живота на Братуейт.

През 70-те години на миналия век фокусът на Братуейт върху джаза се измества към други форми на популярната черна музика. През 1974 г. той пътува до Африка с Джексън Файв, за да документира тяхното концертно турне, като също заснема историческия „Битка в джунглата“ – боксов мач между Мохамед Али и Джордж Форман в тогавашната Демократична република Конго през същата година. По това време Братуейт снима още и Нина Симон, Стиви Уондър, “Слай енд дъ Фемили Стоун“ Sly and the Family Stone, Боб Марли, както и други музикални легенди.

През следващите десетилетия Братуейт продължава да изследва и развива своя начин на фотография, всичко през обектива на неговата естетика „Черното е красиво”. През 2016 г. той се присъединява към екипа на Philip Martin Gallery в Лос Анджелис и продължава да снима по поръчка през 2018 г., когато снима художника и стилист Джоан Пти-Фрер за „Ню Йоркър”.

През 2021 г. журналистът от T Magazine, който пише по повод ретроспективното представяне на Братуейт в Музея на изкуствата „Блантън“ в Остин, Тексас, отбелязва, че здравето на фотографа било толкова влошено, че той не можел да го интервюира за статията. В момента почитателите на Братуейт могат да гледат специална изложба, „Куаме Братуейт: Нещата, за които си струва да почакаш“ в Института по изкуствата в Чикаго, където тя може да бъде разгледана до юли 24.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст