Некачествените ремонти продължават, данъкоплатецът да му мисли!

Сагата с некачественото строителство на пътища и ремонтите през пръсти, но за милиарди левове, продължава. Оказва се, че където се направи проверка, винаги се открива проблем, който ще се реши от джоба на данъкоплатеца. Я некачествени проекти, я пестене от материали и от труд, я крайно завишени цени и съмнителни обществени поръчки.

Регионалният министър Иван Шишков обяви в телевизионно интервю в сряда (19 април), че ще поиска проверка на реконструкцията на бул. “Васил Левски” във Варна, а причината е поредния скъсан… нов водопровод.

Тръбата, която захранва с вода части от Варна и комплекс “Златни пясъци”, изби във вторник вечерта, наводни булеварда и нанесе сериозни щети на близката улица “Петър Скорчев”. Това е

втората голяма  авария на магистралния водопровод,

пуснат в експлоатация през 2006 година.

По груби изчисления, реконструкцията на бул. “Васил Левски” във Варна, която завърши през 2019 г., струва на данъкоплатците около 38 млн. лв. на километър. Тази сума е по-висока дори  от изграждащите се лотове на автомагистрала “Хемус”, където километър струва средно около 9-10 млн. лева.

Цената на ремонта е златна, но това не попречи булевардът да бъде споходен от… неизбежното. първо – няколко пъти бе наводнен още през първите месеци след пускането му в експлоатация. И второ – по едно време започна…

нещо като циклични срутвания по трасето на градската магистрала.

А най-трагикомичното е, че булевард “Васил Левски” стана печално известен в цялата страна, защото – заради некадърен проект, естествено – мина през една от трибуните на стадион, а едно от кръговите му кръстовища се оказа е елипсовидно и с наклон.

Просто Варна…

В същото време бившите управляващи, които са доста гласовити по всяка тема, нямат намерение да излязат и да обяснят, защо голяма част от магистралите, само след 7-8 години експлоатация,

започват да се разпадат и трябва да бъдат ремонтирани.

Нито дума за проверките, които се правят в момента по разпореждане на прокуратурата. Въпреки това обаче ще им се наложи да обясняват, защото в  края на април трябва да излязат резултатите от Северната скоростна тангента, където асфалтовата настилка се оказа с 5-6 сантиметра по-тънка. Такъв се оказа и резултатът от проверката на магистрала „Хемус“ – между Софийския околовръстен път и гара Яна. Освен това тече проверка с георадар и на магистрала „Тракия“ – в участъка между Чирпан и Стара Загора, който беше ремонтиран през 2021 г. и за който

има сигнал за незаконно строителство.

А накрая – като за десерт – започва проверка и на магистрала “Европа” – на участъка между Драгоман и ГКПП “Калотина, който предстои да бъде пуснат в експлоатация след месец и половина.

За съжаление все още няма пълна картина на пораженията върху пътищата и е трудо да се изчисли точно колко ще струват повторните им ремонти. През януари Шишков обяви, че положението в строителството и ремонтите на шосета, язовири и други важни инфраструктурни обекти остава критично и е потънало в правни батаци. Той посочи, че разкритото незаконно строителство към този момент е за над 1 млрд. лв., но сумата ще набъбне още, защото проверките продължават.

Тези печални факти не спряха Росен Желязков от ГЕРБ-СДС, който днес беше избран за председател на парламента, да коментира в телевизионен предизборен дебат на 20 март, че на

регионалния министър Шишков не му е работа да вади проби

от асфалта на магистралите. Най-подходящият отговор за него е, че дори никой да не вади проби от асфалта, той е в такова състояние, че на всеки ще му стане ясно как е положен.

Наскоро председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров припомни, че през 2024 г. се навършват 50 години от първата копка на „Хемус“ и че страната ни е на път да постави световен рекорд за най-бавно построената магистрала.  В същото време трябва да отчетем, че трафикът у нас е безумно натоварен, защото съвсем скоро милата ни таткковина ще

може да се похвали с 4 милиона регистрирани МПС-та.

Никога не е късно да се сложи край на тази порочна практика. Надеждите са новото правителство, когато и да се появи то, да приеме проблема с пътищата съвсем сериозно, първо – за да бъдат наказани виновните, и второ, за да не се допускат подобни безобразия в бъдеще. А другото е ясно – всички знаем кой ще плати ремонта на ремонта.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст