Поделението за луксозни автомобили “Мини” на германският производител “Бе Ем Ве” е било принудено да се извинява многократно след обвиненията в дискриминация срещу китайски посетители на изложение на коли в Шанхай през седмицата. Видео, обиколило социалните медии на 20 април, показало как двама китайски служители на “Мини” казват на етнически китайци, че предлагания като “екстра” безплатен сладолед се е свършил, а минути по-късно вадят от хладилника един и го дават на мъж от западен произход. Филмчето предизвикало бурно негодувание сред потребителите на китайския Интернет, като някои зрители дори предложили бойкот срещу “Бе Ем Ве”.
Китай е най-големият пазар на германския автомобилостроител от около десет години когато азиатският колос изпревари Съединените щати. През миналата година “Бе Ем Ве груп” е изпратила 792 хил. превозни средства в страната срещу 362 хил. в Америка и 878 хил. в Европа, по официални фирмени данни.
Напоследък големи западни брандове се сблъскват с нарастващо обществено наблюдение в Китай, където потребителите стават все по-чувствителни към предполагаеми обиди в условията на засилващ се национализъм, поощряван от правителството. След гафа на автомобилното шоу в Шанхай “Мини Китай” публикува извинение на сайта Weibo на 20 април, в което отбелязва, че “сладоледената промоция” е имала за цел да предложи на посетителите “сладки моменти”. В него се посочва също, че “проявена небрежност от интернационалния мениджмънт и неизпълнение на задълженията от персонала са причинили неприятни усещания за всички, за което (компанията) искрено се извинява” и обещава да подобри обучението.
Официалното изявление обаче не е успяло да тушира обществения гняв, който продължил да доминира дискусиите в социалната медия. В резултат на което ден по-късно “Мини Китай” пуснал второ извинение, в което посочил, че лицата от западен произход във видеото, които са получили сладоледи, са били членове на фирмения персонал. Компанията пояснява, че е раздавала по 300 кутии сладолед на посетителите на 18 и 19 април и е запазила малък брой от сладкото изкушение за своите служители. И че “четиримата или петима чужденци, които са заснети във видеото, са колеги, което се вижда и от фирмените им значки”. Фирменото ръководство приканва обществеността да прояви по-голямо разбиране към двете китайски работнички, които са дали сладоледите, защото били млади и неопитни.
И тези обяснения обаче не сложили край на противоречията. Събралият 31 хил. харесвания отговор в Weibo бил: “Вие наистина не знаете как да пишете (извинение), нали”. Друг пък предлагал да се похарчат малко пари за нов рекламен екип. На Weibo хаштагът “BMW MINI apologies” е бил гледан 530 млн. пъти на 21 април.
С подобряването на социалния и икономически статус на китайските потребители колите на “Бе Ем Ве” стават символ на благосъстоянието и положението им в обществото. През 2010-а участник в популярно китайско риалити шоу заявява, че “по-скоро би плакал в “Бе Ем Ве” отколкото да се смее на велосипед”.
Напоследък обаче германският производител на автомобили попада в набъбващия списък от глобални марки, които китайската общественост критикува яростно или заплашва с бойкот по различни причини. В резултат на което много компании са принудени да публикуват извинения. По оценка на потребител на популярното приложение Wechat “в момента националистическите нагласи са заели 100% от умствения капацитет на много хора и те могат да се чувстват дискриминирани по широк кръг въпроси”. Той допълва, че “патриотизмът е станал почти инстинктивна реакция”.