Кабинетът одобри проектозакона за Бюджет 2023  

Министерски съвет

На свое извънредно заседание Министерският съвет одобри законопроекта за държавния бюджет за тази година и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2023-2025 година.  

Тяхната подготовка бе повлияна от късното приемане на бюджет 2022 и последващата му актуализация, а също така и от политическата ситуация в страната и провеждането на предсрочни парламентарни избори.  

Реализирането на бюджет 2023 в рамките на обичайния срок беше затруднено от липсата на редовно правителство, което да вземе управленско решение за внасянето на проекта му в Народното събрание. Поради това служебният кабинет внесе в парламента законопроект за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на държавата за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022-ра, т. нар. удължителен закон. 
 
Разчетите показват, че при отразяване на фискалните ефекти от влезли в сила нормативни актове, предопределящи приходите и разходите, целогодишният ефект за 2023 г. предполага значително влошаване на бюджетното салдо, което по консолидираната фискална програма достига 6.4% от БВП, а на сектор „Държавно управление” – 6.1% от БВП.

За 2024 и 2025 г. дефицитът по консолидираната фискална програма е съответно 5.2 и 4.6%, а за „Държавно управление” е 4.7 и 4.9 процента.

При запазване на действащото законодателство приходите по консолидираната фискална програма за тази година, спрямо актуализираната за 2022 г., бележат номинален ръст от 6.1 млрд. лв., а разходите ръст от 11.8 млрд. лв., което води до допълнително влошаване на дефицита с 5.6 млрд. лева.  
Това е резултат от политически решения и приети законодателни промени от 44-ото, 46-ото, 47-ото и 48-ото Народни събрания, свързани с данъчното законодателство и въвеждане на данъчни облекчения и на намалени данъчни ставки с отрицателно отражение върху бюджетните приходи, както и с увеличение на разходи с постоянен характер. Като например пенсии, социални разходи и възнаграждения, а също и нереализирани европейски и национални инвестиционни програми. 
 
С цел дефицитът да бъде в рамките на фискалните ограничения по националното и европейското законодателство, служебното правителство подготви приходни и разходни мерки със съответните ефекти и предложения за законодателни промени за постигане на бюджетно салдо с дефицит до 3%, в рамките на критериите на Пакта за стабилност и растеж.  

Разчетите на служебния кабинет по Актуализираната средносрочна бюджетна програма за 2023- 2025 г. са разработени при запазване на действащото законодателство, въз основа на пролетната макроикономическа прогноза на Министерството на финансите за развитието на националната икономика през тази година и на предварителните данни за отчета на бюджета за миналата 2022 година.  
Макроикономическата прогноза на финансовото министерство е за забавяне на растежа на БВП до 1.8%, като то ще бъде по линия на потреблението, износа и изменението на запасите. През 2024 г. растежът на БВП ще се ускори до 3.3 процента. 

Предвижда се минималният размер на фискалния резерв към 31.12.2023 г. да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет за 2022 г. в размер на 4.5 млрд. лева. 

 Предвижда се също периода 2023-2025 г. нивото на държавния дълг да достигне 46.7 млрд. лв. в края на тази година, 58.4 млрд. лв. в края на 2024 г. и 69.3 млрд. лв. в края на 2025 година. Съотношението на държавния дълг към БВП се очаква да нарасне през следващия тригодишен период до нива от 25.3% през 2023 г., 29.6% през 2024-та и 33% към края на 2025 година.

В средносрочен план разходите по консолидираната фискална програма (без разходите, извършвани от сметки за средства от ЕС и по други международни програми и договори, приравнени към тях, вкл. свързаното с тях национално съфинансиране) са в рамките на 40%, като бележат спад от 38.6% от БВП през 2023 г. до 36.1% през 2025 година. 

При приходите се наблюдава ръст в номинално изражение за целия тригодишен период. Като относителен дял от БВП за 2023 г. те са 35.7%, за 2024 – 37.0% и 36.4% за 2025 година. 

Колкото до данъчната политика, тя ще бъде ориентирана към запазване на основните приоритети, свързани с подобряване на събираемостта на приходите, предотвратяването на възможностите за укриване и невнасяне на данъци и осигуровки, намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите. 

В законопроекта за бюджета за 2023 г. е определен 50% дивидент за държавата от държавните дружества и предприятия. 
 
По отношение на политиката по доходите в проектозакона е отразено увеличението на размера на минималната работна заплата – от 710 на 780 лева. 

Продължава политиката за нарастване на заплатите на педагогическите специалисти за достигане на средна работна заплата не по-малко от 125 на сто от средното възнаграждение за страната. Предвидено е и увеличение на разходите за персонал с 10% за структурите, които не са получили такова увеличение през миналата година. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст