Убийте корупцията, за да спрат убийствата по пътищата

Пореден голям празник взе поредните жертви по пътищата. След което за пореден път изпълзяха дежурните коментатори да сеят акъл как да се справим с катастрофите. И така минават десетилетия, в които нито съветите, нито жертвите намаляват. Докога?

Безхаберието стана отличителна черта на българина, а дебелокожието – начин на съществуване.

Нищо вече не стряска нашенеца. С безучастна апатия гледа той кръвта, която всеки ден се лее – не само в Украйна, Сирия и другаде по света, а тук, по улиците и пътищата.

Двама млади загинаха малко след полунощ в понеделник (8 май), на кръстовище на един от централните столични булеварди. Отидоха си, отнесени от друг младеж, току-що сдобил се с шофьорска книжка и полетял, навярно, към мечтите си.

Часове по-късно

друга катастрофа затвори Прохода на Републиката.

И там пострадаха млада жена и дете, а двете коли изгоряха.

Само на 8 май, по пътищата на страната станаха 37 тежки катастрофи, петима души загинаха, а 55 бяха ранени. Само за първите 8 дни на месеца, при 174 пътни инциденти живота си загубиха 19 и бяха ранени или осакатени 220 души –

средно по двама загинали и 28 ранени на ден.

От началото на годината при 1958 катастрофи загинаха 155 души, а 2537 бяха ранените.

Тъжно, особено за една застаряваща, емигрираща и направо загиваща нация.

И отново отбелязваме, че най-тежките катастрофи стават около големи християнски празници – Великден, Никулден, Спасовден, Гергьовден…

Да припомням ли удавените с автобус деца в река Лим, загиналите под моста при Бяла, потрошените в автобус на Бакаджиците, колегата Милен Цветков на Великден?

Или пък да се сетим, че след всяка тежка катастрофа

из медиите плъзват един и същи лица,

които с апломб започват да ни учат как се спира войната по пътищата? Прекрасно, но защо, след като много от техните съвети бяха изпълнени, броят на загиналите и ранените не намалява?

След последните инциденти по радиа и телевизии отново се яви един председател на асоциация, за да ни обясни как обучението в автошколите у нас е неефективно и че е необходима електронизация на обучението. Според него обучението на кандидат-водачите се описвало на хартиен картон, който по всяко време можел да бъде манипулиран.

Така е, само че веднага възникват едни логични въпроси. Като например – защо едни от водачите, завършили същите автошколи, не допускат почти никакви нарушения (освен да потеглят с невключени фарове), докато други катастрофират през ден, а през два ги хващат пияни? И как така едните – първите – непрекъснато плащат някакви глоби, докато другите – вторите – изобщо закон не ги лови?

Други „експерти“ вече настояват час по-скоро парламентът да гласува поредните промени в Закона за движението по пътищата (ЗДП). Пак ли! Откакто влезе в сила на 1 септември 1999 г.

сегашният ЗДП беше изменян 97 пъти,

като последният му ремонт е отпреди три месеца – 10 февруари! И каква е ползата от тези гимнастики?

Евростат война по пътищата 2021

Винаги е било така. И преди да се “докоснем” до Евростат, и сега. Поредното дъно, от което няма отлепяне…

Като погледнем черната статистика – никаква! Да не говорим, че откакто е в сила действащият ЗДП, в публичното пространство периодично се пускат в употреба какви ли не чудновати предложения за разделянето му на три закона, за създаването на съвсем нови нормативни актове и прочие. Даже беше създадена цяла държавна агенция и… пак нищо! Макар и на хората без книжки да е ясно като бял ден, че

закон и служба кола не карат!

Въпреки всичко казано дотук, в новото 49-о Народно събрание, група депутати от ГЕРБ-СДС внасят проект за поредното изменение на Закона за движение по пътищата (ЗДП). Проект, срещу който на 9 май Българската асоциация за интелигентни транспортни системи най-официално възрази.

Ситуацията е отчайващо… странна: вместо да побързат с приемането на бюджета и на законите, необходими за отпушването Плана за възстановяване и устойчивост,

народните ни избраници продължават хартиената война с войната по пътищата.

Тогава какво трябва да бъде направено, че да изкараме поне един месец без човешки жертви?

На първо място – да се въведат

задължителни часове за обучение по безопасност на движението в училищата

по строга учебна програма от 3 до 10 клас. Обучението да се води по съответни помагала, но не проформа, както досега. Задачата му е да превърне утрешните граждани в безопасни участници в движението и като пешеходци, и като водачи на различните превозни средства. В крайна сметка каква полза да знаеш отлично математика, химия и езици – ако не можеш да опазиш живота си на пътя?!

На второ място – да се подобри наистина практическата работата на автошколите. Защото от тях излизат не само водачи със слаба подготовка за паркиране, потегляне по наклон и други важни маневри, но дори и такива, които

не спират на червен сигнал на светофара, на знак „Стоп“

или изобщо не забелязват знак В1 „Забранено е влизането“.

И така стигаме до генералния въпрос: “Кой разрешава на водачите, които не спират на „Стоп“ и на червен светофар и които карат като бесни – да получат шофьорски книжки?”

Точно 30 доклада заедно с видеозаписите, доказващи нагледно написаното преди малко, са подадени на разследващите органи през 2018 г. от бившия служител на ИА „Автомобилна администрация“ инж. Иво Кръстев. Доклади за изпитвани кандидати-водачи, които въпреки жестоките си нарушения, получават оценка „Да“ и вземат книжки.

И въпреки това и тези, и много други

неграмотни и недосегаеми водачи продължават да шофират

и да убиват хора по пътищата.

Докато човекът, подавал от април 2010 г. насам сигналите за тях и за още множество корупционни схеми на “черния” пазар” на шофьорски книжки, вече пет пъти е уволняван от работа.

Същият този инж. Иво Кръстев, за когото “БАНКЕРЪ“ вече писа – е подавал сигналите не само до българските компетентни органи, но и до Европейската комисия, и до правителствата на няколко водещи европейски държави – чрез посолствата им в София, а също и до шефката на европейската прокуратура Лаура Кьовеши.

И… нищо. След като сътрудничи три години и половина на ГДБОП, инж. Иво Кръстев породължава да си стои без работа. Докато бивши шефове на ИААА, уволнени заради същия този „черен пазар” на шофьорски книжки, отново ръководят ведомството.

Накратко – докато българското общество не се справи с корупцията в ИА „Автомобилна администрация“ и по-висшите етажи на властта, които я толерират вече години наред- намаляване на тежките катастрофи с убити и ранени на пътищата няма да има!

И никакви камери в колите на обучаващите, изпитващите, проверяващите, по кръстовищата и зад храстите няма да помогнат срещу войната по пътищата! Това е!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст