В новия брой – № 69 на списание Banker Special на корицата е Питър Рубен – кънтри мениджър на KBC Груп в България, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на ОББ. До назначаването си на тези позиции е главен изпълнителен директор на KBC Bank в Ирландия. Публикуваме интервюто на Силвия Джагарова и Калоян Атанасов без съкращения.
Искаме да сме дългосрочен, добър и отговорен партньор, лидер на българския пазар
Питър Рубен започва кариерата си през 1992 г. в ресор “Корпоративно банкиране” в Kredietbank (сега KBC) в Лондон. От 1994 г. до 1998 г. е директор на представителство „Иберия“ в Мадрид. След една година в Брюксел, в отдел “Мултинационални компании” на Групата, през 1999 г. той става генерален мениджър „Корпоративно банкиране“ в клона в Париж. От 2005 г. до 2010 г. той е изпълнителен директор „Корпоративно банкиране“ в банка ČSOB в Чешката република.
В периода от 2010 г. до 2017 г. е старши управляващ директор и член на Изпълнителния комитет на банката и застрахователното дружество K&H в Будапеща, Унгария. През 2017 г. е назначен за старши генерален мениджър в отдел “Кредитен риск” на Групата в централата на KBC в Брюксел. През 2019 г. Питър Рубен е назначен за главен изпълнителен директор на KBC Bank в Ирландия, където работи до заемането на настоящата си позиция на кънтри мениджър на KBC Груп в България, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на ОББ.
По-рано през април 2023 г. ОББ и КВС Банк България официално се обединиха след като в Tърговския регистър бе вписано преобразуването на „КВС Банк България“ ЕАД чрез вливане в „Обединена българска банка“ АД. Правното обединение е следваща стъпка в интеграцията на двете банки, след като през лятото на 2022 г. белгийската КВС Груп придоби бизнеса на Райфайзен Банк Интернешънъл в България. Според последните налични данни на БНБ, новата обединена банка ОББ ще бъде водеща по размер на активите, a KBC Груп, която освен банкови услуги обхваща още и дъщерни компании в секторите застраховане, лизинг, застрахователно посредничество, пенсионно осигуряване, управление на активи и факторинг, е водеща интегрирана финансова група у нас, обслужваща повече от 2.4 млн. клиенти.
Г-н Рубен, завършили сте университета в Льовен с магистърска степен по право, имате и магистърска степен по бизнес администрация от Vlerick Business School. Защо избрахте кариерата в банковото дело?
– Може би ми беше предопределено да стана банкер от съдбата, защото баща ми беше банкер, работеше като мениджър на банков клон, а ние живеехме в същата сграда с цялото ми семейство, каквато беше практиката в онези години. След като завърших следването си в университета, кандидатствах за работа в много различни компании , но избрах предложението на банка, която ми даваше възможност за международна кариера. Аз търсех точно това и след като започнах работа, установих, че банкирането ми харесва. Банковото дело ти дава широка перспектива, чрез която усещаш пулса на икономиката, има различни типове клиенти, разнообразни ресори, обхващащи целия икономически живот.
Кои са най-сериозните професионални предизвикателства, с които сте се сблъсквали преди идването си в България?
– В личния си списък бих определил топ 3 на предизвикателствата. Първото беше свързано с финансовата криза през 2008-2009 г., която наистина бе много тежка и се надявам, че никога няма да се повтори. Но, цитирайки Гьоте – „това, което не ни убива, ни прави по-силни“.
Второто предизвикателство бе по време на ковид кризата, когато управлявах банка в Ирландия. Четири месеца бях откъснат физически от моето семейство, защото аз бях в локдаун в Ирландия, а те – в Белгия и Швейцария. Не можехме да се виждаме с колегите, трябваше да работим дистанционно – нещо, което дори не сме си представяли, че е възможно. Но се справихме и от тази ситуация научихме много важни неща.
Третото предизвикателство бе, когато трябваше да стартираме процеса по продажбата на дейността на KBC Груп в Ирландия. Ирландската ни банка бе една лаборатория за нови технологии, и бе печеливша, но нямахме възможността да достигнем критичния мащаб, който КВС търси на своите ключови пазари. За мен бе доста трудно да съобщя новината на колегите ми и да започнем този процес. . Беше тест за моята издръжливост. Това е ключово умение, за да бъдеш лидер. Да очакваш неочакваното, но да останеш спокоен, защото нещата ще се оправят и ще дойдат на мястото си.
Вие сте кънтри мениджър на KBC Груп в България, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на ОББ. Как се чувствате на тази позиция в професионален и личен план?
– Чувствам се чудесно. Това е една фантастична възможност да създадем заедно с екипа ми един лидер на банковия пазар и във финансовите услуги, защото ДЗИ е лидер в застраховането. България е една от основните страни в портфолиото на KBC Груп, защото имаме критичната маса клиенти от 2.4 млн. клиенти и 20% пазарен дял от нашите бизнеси. Това е наистина голяма отговорност и привилегия.
Каква е визията Ви за развитието на една от най-важните и големи български банки – ОББ, като част от KBC Груп?
– Екипът, бизнесите и пазарният дял, който имаме тук, предполагат, че трябва да се стремим да бъдем първи. Нищо друго не би ни удовлетворило. Искаме да бъдем разпознати като предпочитаната банка и застраховател, да бъдем еталон за банкиране и застраховане. Ще се стремим да подобрим нашите продукти и услуги, да използваме дори по-успешно предимствата на дигитализацията и данните, изкуствения интелект, за да правим живота на клиентите ни по-удобен и по-лесен. Не е достатъчно само да бъдем най-големи, трябва да има баланс между интересите на банката и интересите на обществото и клиентите.
Искаме да сме дългосрочен, отговорен и печеливш партньор и лидер на този пазар. KBC е инвестирала над 2 млрд. евро в България и вярва в потенциала и възможностите на страната. Тук сме за неопределено време, искаме да бъдем ключов играч в икономиката и ключов партньор за нашите клиенти.
Дигитализацията е много важна за успеха на една съвременна банка. Какви са целите на ОББ и KBC Груп в тази посока?
– В KBC Груп в България, но и на международно ниво, технологиите са все по-сериозна част от нашия бизнес. Например, имаме над 100 служители, бих казал учени, които се занимават с напреднало управление на данни и изкуствен интелект. Във Варна имаме, като част от силно развиващ се център за споделени услуги за цялата КВС Груп, и център за развитие на дигиталните технологии. Привличаме все повече нетрадиционни за банковия сектор професии и създаваме нови работни места и умения сред своите служители. Технологиите все пак не са самоцел, те са важни, доколкото подобряват клиентското изживяване.
Повече от половината от нашите клиенти в България вече използват мобилното ни банкиране и средно по веднъж на ден влизат в него. Две трети от тях активно използват дигиталния ни асистент Кейт, което не е просто чат бот, а висока технология от последно поколение. Горди сме с това, което сме постигнали, тази технология „се учи“ постоянно от интеракцията с клиентите ни и става много по-умна. Кейт е връзката между клиента, дигиталните технологии и нашите служители. Дигиталното пространство все повече и повече се налага като първата ни среда на контакт, но то идва с човешки облик, защото всяка интеракция може да те свърже с наш служител.
Кои са приоритетите Ви за 2023 г., и с какви продукти и услуги смятате на изненадате клиентите си?
– Няма да издам всичко, за да има изненади и за конкурентите ни. Големият ни приоритет е техническото сливане на двете банки. Правното сливане вече се случи и станахме една обединена банка – ОББ. Технически обаче ще трябва да обединим IT-системите на двете банки. Това ще отнеме време, тъй като искаме процесът да протече безболезнено за клиентите ни, а това е комплексна операция. Имаме опит от сливанията, например с обединението на ОББ и СИБАНК, и сме много внимателни към детайлите. Иновациите, които ще пуснем на пазара, са свързани най вече с мобилното банкиране, някои приложения за индивидуалните ни клиенти и интегрирането на най-доброто от продуктите на двете банки. Имаме опит от сливанията, например с обединението на ОББ и СИБАНК, и сме много внимателни към детайлите.
Кои са най-важните ценности на KBC Груп по отношение на корпоративната стратегия и култура?
– Ценностите са изключително важни за всяка една компания или бизнес операция. Имаме изградена ценностна система, която сме нарекли PEARL (перла). Това са инициалите на Представяне, Овластяване, Отговорност, Отговор на клиентските нужди и Съобразяване с потребностите на местния пазар. Трябва да има баланс между всички тези елементи, за да заблести „перлата“.
Не е достатъчно да си просто победител по финансови показатели, ако искаме да бъдем пазарен лидер в дългосрочен план, не можем да правим компромиси с тези ценности. За мен е много интересно да уча какво е специфичното за конкретния пазар, за нашите местни клиенти, какво предпочитат те, за да бъда по-ефективен в работата си. В това отношение много ми помага и моят предшественик – г-н Петър Андронов, който все още е председател на Надзорния съвет на банката.
Какви качества трябва да притежава един топ мениджър в банковия сектор, за да е успешен?
– Най-важните качества според мен са интегритет и устойчивост на предизвикателства в така бързо изменящата се среда. Трябва да сме фокусирани и към хората, с които работим – да идентифицираме талантите, да ги привличаме и мотивираме, защото конкуренцията на пазара за човешки ресурси е много голяма. В нашата компания разполагаме с наистина страхотни хора и нищо не се постига без екипа.
Бихте ли ни разказали нещо повече за инициативите на ОББ и KBC Груп, насочени към корпоративната социална отговорност?
– За нас политиките по корпоративна социална отговорност са основна част от бизнес стратегията ни. Отминаха времената, в които на това се гледаше като част от PR-стратегията. Тук имаме приоритети, един от които е добре изградена стратегия за действия спрямо климатичните промени. Друго важно нещо е да създадем сред нашите клиенти една добра финансова грамотност и в частност да повишим тяхното разбиране за киберсигурността, защитата на данните. Трети наш приоритет в да развием стратегия за добро здраве, чиято важност се увеличи след времената на ковид. Стигаме и до предприемачеството, искаме да помогнем на местните компании да се развиват и да растат.
Много се гордеем с наградата ESG Awards , която ОББ получи за най-добра ESG стратегия в сектор “Финансови услуги”. Защото много важна част от съвременния бизнес е да бъдеш осъзнат за потребностите на обществото, да създадеш смислени връзки между служители, клиенти и останалите заинтересовани части от него.
По природа съм пътешественик. Така че, когато имам свободно време, обичам да откривам нови дестинации. Любимите ми места са съчетание от култура, история и природа. В България има доста такива места. По скоро съм градски тип човек, харесвам шума и динамиката на градовете. Един от любимите ми градове е Мадрид, който има идеалния микс, в съчетание с южняшкия темперамент. Привърженик съм на „Реал“ (Мадрид), а най-предпочитаният от мен спорт са ските. Обичам да карам ски, защото е необходима концентрация изключваш се от всичко странично и това е най-добрият ментален релакс. Като юноша тренирах волейбол – спорт, който се радвам да видя, че е много популярен и тук.
Винаги имам книга под ръка, предпочитам историческата тематика, философия…В момента чета един интересен испански философ – Хавиер Гома Лансон, който неотдавна гостува в София. Срещнах се и разговарях с него. Той обяснява концепцията за достойнството, което дава смисъл на живота в модерното общество.
Разбира се, за мен много важно е и семейството. Влагам много усилия и енергия в работата си, която много обичам, а семейството ми дава тази топлина и уют, от която всеки се нуждае. Там се връщам в реалността, защото вкъщи аз не съм началникът. Съпругата ми се казва Мария, а синовете ми са Марк и Александър. И двамата учат, по-големият се е насочил към застраховането.